|
|
||||||||||
Don Airey je z hlediska rockové historie spíše taková nenápadná osoba. Znalci poměrů v Deep Purple přisuzují mnohem více zásluh jeho předchůdci Jonu Lordovi, proti čemuž určitě nelze nic namítnout, nicméně myslet si, že Don Airey až teprve vstupem do řad Deep Purple v roce 2002 odstartoval svoji hudební kariéru, by bylo scestné. Jeho práci lze slyšet na mnoha legendárních nahrávkách důležitých kapel (Rainbow, Ozzy Osbourne, Whitesnake, Phenomena a mrtě dalších), podílel se na nespočtu zajímavých projektů a jako špičkový hráč na klávesy měl slušné renomé už v sedmdesátých letech. Určitá skromnost však drží tohoto rodáka ze Sunderlandu i přes nepřehlédnutelné zásluhy stále nohama na zemi a i to je jeden z důvodů, proč můžeme jeho vystoupení i v roce 2016 shlédnout v útulné klubové atmosféře.
Brněnský Metro Music Bar za útulný klub rozhodně považuji. Počínaje příjemným interiérem, nekuřáckým režimem a konče bleskovou obsluhou u baru. Ne, ještě tomu něco chybí. Už to mám, dobrý zvuk! Předkapela v podobě místních Aivn’s Naked Trio nastupuje na značky krátce po osmé hodině večerní a stačí opravdu jen pár okamžiků, aby bylo jasno, že stražit uši (nebo je naopak zatahovat) ani dnes nebude třeba. Zvuk je čitelný, hřejivý a nic nebrání tomu, aby se člověk věnoval jen a jen vnímání hudebních vibrací. Aivn’s Naked Trio předchází pověst o mimořádném potenciálu a jejich instrumentálně precizní a poctivě odmakané vystoupení napovídá cosi o tom, že na oněch zvěstech opravdu něco bude. Našlapanému klubu hraje sebevědomý soubor, který vedle svých hráčských a pěveckých kvalit přináší i slušnou řádku hezkých melodií a na první dobrou zapamatovatelných refrénů. Blues rockovému triu vévodí kytarista/zpěvák Aivn, jehož ležérní výraz ve tváři nijak nekoresponduje s hbitou kytarovou hrou a schopností s přehledem kloubit náročné kytarové a pěvecké figury. Kapela prezentuje (dle svých slov) písně z debutu i dosud nevydané songy z připravovaného nástupce. Obojí zní velmi dobře a kompaktně. Úkol uvést publikum do správné provozní teploty se tedy Brňanům daří na jedničku a po 40 minutách vyprovazíme Aivn’s Naked Trio zaslouženým potleskem.
Nástup hlavních hvězd probíhá s orchestrálním podbarvením zhruba ve 21:15. Kapela Dona Aireyho je vizuálně plná protikladů. Sedmašedesátiletý kapelník s narůstajícím pupíkem se na první pohled příliš neslučuje s extravagantním účesem a rebelantskou žvýkačkou v puse kytaristy Simona McBridea. K tomu si představte drobounkého bubeníka Jona Finnigana (avizovaný Darrin Mooney na turné nevyjel), který za svou soupravou pomalu ani není vidět a dobře živeného basáka Laurence Cottle, který vypadá spíše jako by si odskočil od kanape s televizním ovladačem v kapse, než že by měl být respektovaným hráčem v minulosti spolupracujícím např. se Stingem nebo Black Sabbath. Různorodý zevnějšek pak podtrhuje Carl Sentance (nedávno nastoupil k Nazareth) - vyloženě prototyp živelné rockové hvězdy. Tak taková pětice tu stojí před námi, končí intro a jedem!
Don Airey sice disponuje nemalým repertoárem vydaným pod svým jménem, setlist jeho kapely je však postaven spíše na známějších kusech souborů, v nichž se tento klávesák mihl nebo v nichž na nějakou dobu zakotvil. Během téměř dvouhodinové show tak zaznívá několik notoricky známých skladeb, které špičkovým muzikantům s částečným autorským podílem nelze nezobat z ruky. “Since You Been Gone”, “All Night Long” či “Bad Girl”, které vyšly pod značkou Rainbow, nebo “Back on the Streets” od Garyho Moore a “Mr.Crowley” od Ozzyho tvoří páteř vystoupení, ale ani Aireyho ryze autorská tvorba není k zahození. Například šlapavá “3 in the Morning”, která je jednou z prvních písní koncertu (kdy Carl Sentance ještě bojuje s odposlechy) a která pochází z jeho dva roky staré sólovky “Keyed Up”, nebo starší chytlavá balada “Love You too Much”. Nelze než doporučit omrknout Aireyho sólovou tvorbu.
Carl Sentance jako správný frontman od začátku burcuje publikum a soudě dle skelných pohledů několika zúčastněných dam v popředí, působí nejen sebejistě, ale i charismaticky. Ovšem i v půlhodinové pasáži koncertu, kdy vokalista dle plánu relaxuje v zákulisí, je na pódiu dění hodné pozornosti. Paradoxně nejsilněji na mě působí instrumentální “Wes Heim” z dílny Rainbow právě v této části vystoupení. Ve skladbě je nevím proč mnohem více emocí než když ji teď poslouchám ve studiové verzi. Při této příležitosti musím vyzdvihnout hru kytaristy Simona McBridea (ten s tím kohoutem). Na jeho prsty jsem popravdě řečeno přes desítky hlav přede mnou moc neviděl, ale co zahrál, to znělo parádně. Poprat se s party Ritchieho Blackmoora, Garyho Moora a spol. takovým způsobem, to je zároveň neprůstřelná obhajoba jeho přítomnosti.
Podobně bych se mohl vyjádřit vlastně ke všem protagonistům. Obligátní představení hráčů na konci koncertu během “Black Night” od Deep Purple dalo prostor k sólovému výstupu každého z nich a i když je to klišé, s kterým se dá setkat i na venkovské zábavě, nepůsobilo to nijak nepatřičně. Ten večer zkrátka dosvítil paprsek z hard rockového Olympu i do Brna a nebylo pochyb o tom, že kdo se podílel na zaplnění Metra, ten odcházel po jedenácté hodině večerní s mimořádným zážitkem v kapse. Někteří i s podepsaným.
Redaktorovi byla na akci udělena akreditace pořádající agenturou Sweet & Loud.
-krusty- / 22.3.16 10:35odpovědět
Don Airey, neskutečný dříč, jehož party slyšíme napříč tvorbou JUDAS PRIEST, COLOSSEUM II, RAINBOW, WHITESNAKE, DEEP PURPLE....atd atd - je prostě neuvěřitelný pohodář. A to platí i pro jeho skvadru. I já, již podruhé v Brně vyrazil zabořit rypák do exkluzívního hard/art/jazz rocku. A opět jsem byl velice spokojen. Jiný bubeník, jiný kytarista (neskutečný!!!), ale jinak stará dobrá partička z loňské Melodky. Carl Sentance je výtečný zpěvák a až je mi líto, že není známější (i když jeho momentální angažmá v Nazareth snad něco změní). Skvělá zábava, lehkost, pohoda a stoprocentní muzikantství!! Smekám.... PS: doporučuji Aireyho sólobku "Keyed Up"!
Dead End Festival 5
29.11.13, České Budějovice, KD Gerbera
Malignant Tumour, Root, Hnus Umírající
16.11.17, Jindřichův Hradec - Lucky Pery Club
Prague Death Mass III
15.9. - 17.9.16, Praha, Futurum
Chaos Is Coming Tour 2014
23.9.14, Praha, Exit-us
Drom, Kannout, OOATBBT
14.9.18, Praha, Komunitní centrum Klinika
Birdflesh + Perfecitizen a Insistent v Praze
16.1.19, Rock Café v Praze
BillyBio, Cutthroat
1.2.19, České Budějovice - MC Fabrika
Metal Madness 2020
29.8.20, Sušice, ostrov Santos
Kinder Grinder vol.6
16.2.17, Praha - Modrá Vopice
Blood Stains Europe 25th Anniversary Tour 2017
19.3.17, Praha, Nová Chmelnice
Killing Joke a Turbowolf v klubu Roxy
21.10.18, Klub Roxy
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.