Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
Inferno

InfernoSkutečná duchovní stezka musí překročit kategorii levé a pravé ruky

Garmfrost14.4.2020
Inferno za sebou mají bohatou koncertní činnost napříč celým světem a při tom všem připravili materiál na novou desku, kterou se právě chystají zvěčnit ve studiu. Ve svých odpovědích rozvedli vše podstatné a nechali nás nahlédnout pod pokličku svých textů a myšlenkových pochodů...

Zdravím Inferno! Letošní rok je hodně divoký. Před krátkým časem jste se vrátili z velice zajímavého turné po Malajsii. Jakou jste tam měli odezvu a jak se vám do uzavírající domoviny vracelo?

 

Sol Invictus. Na začátek drobná oprava. Naše mini tour po jižní Asii čítalo dva koncerty v Malajsii, konkrétně ve městech Penang a Johor Bahru a třetí se uskutečnil v Singapuru. Očekávání, se kterým jsme přistupovali k tour a samotným koncertům, byla naplněna. Vše probíhalo, jak bylo dopředu naplánováno. A také logistika a všechny ostatní závazky vůči nám, byly splněny a v pořádku. Nebyl důvod si stěžovat. Koncerty byly z naší strany, řekněme standardní a to samé můžu říct o odezvě tamních fans, kteří jsou možná více maniakální, ale že by byl cítit diametrální rozdíl od našich fans, tak to zase ne. Co trochu pokulhávalo, bylo vybavení na podiu oproti evropským standardům, ale v takových exotických končinách už máme zkušenosti, že to bývá pravidlem. Co nás velice překvapilo, byl prodej merche (CD, LP, triček), protože ty byly opravdu vysoké. Náš návrat na evropskou půdu probíhal bez sebemenších problémů i v době, kdy vláda začala pomalu vytvářet bezpečnostní opatření.

 

Inferno

 

Jste koncertně činorodá kapela. Jak se vás dotkly zrušené akce kvůli epidemii koronaviru? Zejména mě mrzí zrušený brněnský koncert Pagan Black Night vol. 11.

 

Veškeré koncerty a také i tour pro rok 2020 byly zrušeny nebo přesunuty. Odpadlo čínské i americké tour, kde nyní hledáme náhradní termíny pro rok 2021. Také evropské festivaly přesouvají svá data, lokální promotéři rovněž mění plány. Dotklo se to všech a ani Inferno není výjimkou. Doufejme, že bude situace v budoucnu lepší a brzy se všichni a všechno vrátí do normálu. Na druhou stranu dokončujeme nové album, které si vyžádalo více pozornosti a práce, než jsme si mysleli, takže využijeme dobu karantény směrem k němu.

 

V září loňského roku jste avizovali dokončující práce na následovníkovi Gnosis Kardias (Of  Transcension and Involution). Můžete prozradit termín, kdy novinka Phosphenes of Aphotic Eternity oficiálně vyjde? Budete posouvat datum, až se celosvětová situace uklidní, nebo na to kašlete a album vydáte dle předem daného harmonogramu?

 

Nové album je de facto kompletně připraveno. Máme jasnou představu o zvuku, mixu, mastru, o tom, jak má album působit a co má sdělovat. Pouze se zaměříme a budeme ještě ladit bubenickou sekci a dotvářet všechny vokály. Máme v plánu nahrávat v červnu a předpokládám, že vydavatelství může obdržet veškeré podklady pro výrobu CD/LP někdy v září. Potom už je otázka, kdy label zadá výrobu. Pokud nebudou nějaké nečekané problémy, nebo ze strategických důvodů se firma nerozhodne jinak, bude album k dostání ještě někdy na konci roku 2020.

 

Omniabsence

 

Nové album vám vydá Debemur Morti Productions. Proč už ne World Terror Committee? Co si od nové spolupráce slibujete?

 

Máme pravidlo, že vždy podepisujeme smlouvu jen na jedno album, popřípadě se zvlášť domlouváme na znovuvydání starších alb nebo splitů. Snažíme se být stále nejsvobodnější, jít si vlastní cestou, řídit si věci podle sebe a rozhodovat o své kapele. Spousta věcí se může změnit za rok, dva, co potom například za pět a více let. Takový dlouhodobý závazek může být na škodu. Je proto pro nás lepší obnovovat smlouvy od alba k albu, než se upsat například na tři desky. Nesnažíme se být obchodníky, tohle nás nezajímá. Vždy pracujeme hlavně v umělecké rovině a chceme, aby muzika, kterou tvoříme, zapadala co nejvíce do konceptu vydavatelství. Pro nové směřovaní Inferna, je v tuto chvíli Debemur Morti tím nejpovolanějším. Změna vydavatelství je přirozené vyústění naší pouti na artistické a duchovní cestě, neboť již několik let se snažíme stále vstupovat do nových, neprobádaných prostorů a možností. Nemá to nic společného s přístupem World Terror Committee. Oba labely jsou jiné, nicméně plně profesionální, takže očekáváme tu nejlepší podporu.

 

Dá se říct, v jakém směru se Phosphenes of Aphotic Eternity ponese? Objevovali jste na této nahrávce zcela nové směry, nebo rozvíjí už dříve naznačené? Určitě každého zajímá, zda má čekat neuchopitelný styl The Solitary Immersion into Autarchic Silence ze skvělého splitka Zos Vel Thagirion,nebo extrémnější materiál typu Gnosis Kardias a Omniabsence Filled by His Greatness

 

Určitě to bude zase posun jiným směrem od posledních dvou alb a splitu. Nevidíme důvod tvořit stále stejné desky. Pokud tvrdíš, že pro tebe představovaly alba Gnosis Kardias a Omniabsence extrémnější formu, tak nové album bude daleko od nich více za hranicí extrémnosti a temnoty. Jistě bude záležet na složitých vnitřních faktorech a pochopení. Ale nyní si myslím, že jsme dali do své práce co nejvíce ucelených a temných přísad, vše propojili s povahou a lyrickým konceptem alba, daleko víc, než kdy jindy. Hodně je kladen důraz na celkovou atmosféru, nejen zvukově, ale hlavně kompozičně. Skladby jsou více svébytné. Cítím, že nyní dává hudba Inferna daleko vetší smysl a rozsah, a skutečně vykresluje nezemské inkarnace určitých duchovních realit.

 

Gnosis Kardias

 

Je možné něco málo říct o textech? Rád se nechávám unášet těžkými tématy, které zpracováváte. Kudy vede cesta tentokrát?

 

Pokud chce člověk proniknout do konceptu nového alba a porozumět mu, měl by nejprve být seznámen s předešlými dvěma alby a splitem Solitary Immersion Into Autarchic Silence, aby si udělal ucelenější obraz. Koncepčně Omniabsence Filled by His Greatness byla spíše chaotická sféra, kde forma zastínila jemně obsah, kvůli boji o strukturování slov podle hudby, a hlavně to byla prvotní zkušenost takto pracovat, což bylo velkým skokem, pokud jde o progresi a složitost. Myšlenky tam byly, ale nebyly přesně stanoveny v rámci širšího kontextu a jejich vymýcení se odehrálo později během práce na Gnosis Kardias, kdy byl objeven odkaz na předchozí práci, a myšlenky byly rozpracovány uvnitř rámce konceptu po mystickém prožitku. Pojďme ku Gnosis Kardias, který přemýšlí o vztahu / rozdílech mezi jednotlivými entitami jako my, homo sapiens a absolutní / vesmír / božskost. Důležité pro každou lyriku je také Spása, která je vnímána jako vyvrcholení existence jednotlivce, nicméně závěr většiny textů lze označit za tragický, což naznačuje, že bez ohledu na duchovní dřinu je jednotlivec vždy odsouzen k tomu, aby se znovu narodil, recykloval. S nejnovějším výtvorem Solitary Immersion Into Autarchic Silence pro split s Devathorn jsme si vybrali náplň jediného songu z Gnosis Kardias, který hovoří o úspěšném spasení ve formě mírového sloučení s absolutnem / Upheaval of Silence /. Text písně odrážejí Upheaval… v mnoha ohledech, ale v tomto případě se jednotlivá entita stává božskou sama, aby zabránila další reinkarnaci úplným zavřením, dosažení úplného a dokonalého klidu mysli. Představte si při této božské meditaci, když jen dojde z nějakých příčin k narušení úplného klidu a objevují se před vámi jakési drobné fosfeny nebo neurčité záblesky. Vzpomeňte si, co se stane, když se pokusíte vyprázdnit mysl, která je pak prostupována náhodnými myšlenkami, abstraktními vizuálními stimuly atd. A fáze se nyní otevírá pro další album. Pokud se Gnosis Kardias zabývala vztahem mezi jednotlivcem a vesmírem, pak ten nový bude studovat vesmír podobným způsobem, jakým byl jedinec studován v rámci koncepce Gnosis Kardias. Za tímto účelem budeme pracovat na dvou základních prostorech, že hmota = energie a že vesmír = vědomí. Pro snazší představu si vzpomeňte, jak Vishnu sní Brahmama, který pak vytvoří jednotlivé vesmíry. To neznamená, že plánujeme využít hindskou mytologii a symboliku, ale tento mýtus je krásný příklad, kam chceme jít. Kdo však jistě ovlivnil naši práci, je Carl Gustav Jung, který navrhl, že jevy v lidské duši lze vysvětlit energeticky. Tato psychická energie motivuje jevy v psychice, stejně jako fyzická energie působí na hmotné objekty. Rovněž se chceme vyhýbat závěrům a metodám různých moderních esoterických hnutí New age, které pracují v podobných prostorách. Neočekávejte žádnou lásku, chceme, aby lidé nad texty přemýšleli pozitivně, a vesmír vám vše poskytne. Řekněme, že to bylo základní pozadí, které ovlivní všechny texty. Dosud je myšlenkou, že jednotlivé písně se budou zabývat svými vlastními tématy, každá však bude doplňovat ostatní. Rozdíl mezi prací na Gnosis Kardias a na Fosfenech (stále jde o pracovní název) spočívá v tom, že základní myšlenka pro GK byla poskytnuta z výše / výše uvedená mystická zkušenost / a tyto myšlenky byly poté utvářeny a stanoveny do koncepčního rámce. Na fosfenech zvolíme jiný přístup. Zatím si nejsme jisti, zda budeme nahrávat pět písní / + intro nebo outro /, jak je vidět na dvou předchozích nahrávkách, nebo možná zkusíme něco nového takovým způsobem, jakým byla například poslední píseň na splitu, koncipováno tak, že se několik oddělených stop prezentovalo jako jedna.

 

 

Prakticky žádnou desku nenatočila stejná sestava. Jak je tomu tentokrát? Kdo zůstal a koho uslyšíme nově? Oslovili jste i nějakého hosta, nebo jste si album nahráli zcela sami?

 

Sestava na nahrávání bude následující. Skagull nahraje všechny strunné sekce, Ondra Die náš současný drummer bude za bicími a já společně s Acherontas V. Priest se postaráme o veškeré vokály. Také byl osloven jeden host ohledně spolupráce, ale nyní je ještě brzy něco více prozrazovat.

 

Právě tak platí, že každou desku zdobil výrazný cover a výpravný booklet. Kdo se tohoto úkolu zhostil tentokrát? Na co se můžeme těšit?

 

Na novém albu jsme spolupracovali se dvěma různými skvělými umělci, kde jeden vytvořil přední a zadní část a další se postaral o vnitřní kresby. Mohu s jistotou říci, že obal bude přesně v symbióze s konceptem, víc než covery předchozích alb. Také bude použito více abstraktního a kubistického pojetí. Co je dost netradiční, tak to, že obal byl vytvořen umělcem, jenž se opírá a čerpá s tradičního křesťanství, a to je také jeho duchovní základ / kde ve skutečnosti dokonce chápe Krista jako pravého Lucifera /, ze kterého se odvíjí jeho kresby a inspirace. Samo sebou, že kresby nevypadají vůbec křesťansky, právě naopak jsou silně temné, nicméně duchovní a mystická, inspirační zkušenost pramení z cesty pravé ruky. Dokonce věří, že skutečná duchovní stezka musí překročit kategorii levé a pravé ruky, stejně jako je například Caduceus složen ze dvou propletených hadů. Někdo může namítat, nicméně jsme našli velice živnou společnou půdu a řeč / jako mnoho blackmetalových kapel, které ilustroval / v některých otázkách např. spojení mezi jednotlivcem a absolutnem, povahou a vědomím, zatracení a spásou, že nebyl důvod se posunout dál a spolupracovat na malbě.

 

inferno

 

Zajímalo by mě, zda jste opět natáčeli v Necromorbus Studio a kdo se chopil producentské role? Jste kapelou, která je známa osobitým přístupem k tvorbě a jasným názorem, že nevidím důvod, proč byste si desku nemohli vyprodukovat sami…

 

Tak se i stane. K novému albu chceme přistupovat jinak, než k předešlým. Budeme nahrávat v profi studiu pouze bicí, a vše ostatní si nahrajeme v našem domácím studiu, kde je pro nás docela snadné vykouzlit toho nejtemnějšího ducha. Mix a master proběhne na Islandu v Emissary studio. Už na posledním split záznamu jsme šli touto cestou a naprosto nám vyhovuje.

 

Změnil se váš tvůrčí proces už jen s ohledem na vaši koncertní aktivitu?

 

Nezměnil. Žádné omezení. Naopak nás koncerty posilují. Je to někdy upřímně časově náročné, ale posiluje to ducha. Je to zvláštní esence. Někdy velmi zářivá, jako silně temná, krásná i ošklivá, zničující i posilující, bezpečná i kriminální. V živých koncertech Inferna se sbíhají všechny duchovní proudy, podpořené všemi lidskými emocemi. A to rozpoložení a zažívání je částečným impulzem k dalším tvůrčím cestám. Jemně odbočím. Pokud se budeme chtít zaobírat skutečným poznáním, o čem by měl být blackmetalový koncertní manifest s přidanou hodnotou, zapomeňme na pokoru, toleranci, slova o podpoře, sounáležitosti a podobné nesmysly, které hlásají některé kapely, které si tímto zakládají na rozšíření fanouškovské základny pro svou umělou popularitu a možné zisky. Pokud budeme tvořit bezpečné umění, snad i politicky korektní, s ohledem na veškeré obavy estetické, morální, prostě jakékoliv, bez debat ho sterilizujeme, což může vést v dlouhém časovém období v jeho jisté zabití. Pokud naopak necháme promlouvat ve své podstatě lidského individualismu kreativní bestii v náš neřízený chaos, možnosti nekonečně rozšíříme. Tak by to mělo být.

 

Tuším správně, že už se nenecháváte nikým a ničím inspirovat, že veškeré inspirace čerpáte z vlastních zkušeností? Nebo existuje někdo nebo něco, co má vliv na vaše aktuální směřování?

 

Je nesmírně důležité cítit potřebu tvořit bez omezení, nebo se o to alespoň snažit. Jakákoliv tvorba v jakémkoli odvětví osvobozená od omezujících zásad, otevírá dveře všemu povolanému, co chce přicházet zevnitř. Zjednodušeně chci říct, že přehnaným lpěním na určitých zásadách, uniformitě, někdy i hloupých pravidlech, dopředu zabíjíš to neutuchající a kreativní ještě dříve, než to bude objeveno.

 

Zachmuřenou image s kápěmi jste postupně rozvinuli v doslova imaginární umění. Spolupracujete s někým z vnější?

 

Nespolupracujeme, pouze se snažíme vyobrazit a obnažit své niterní ego.  Je to spontánní a přirozený proces.

 

Zos Vel Thagirion

 

Teď je zřejmě hodně předčasné hovořit o koncertní podpoře Phosphenes of Aphotic Eternity, nicméně nějaký plán v záloze bezesporu máte? Nuže, na co se můžeme těšit?

 

Jelikož spousta koncertů a tours byly přesunuty do dalšího roku, uvidíme, co nového ještě budeme schopni zvládnout. Nechceme se zase přehnaně koncertně angažovat. Prioritní je nyní dokončení alba. Dnes stejně v situaci okolo Covid 19 nikdo žádné pevné dohody a stanoviska neprovádí, takže tomu necháme čas.

 

 

Připravujete opět podobnou specialitku jako Zos Vel Thagirion? Myslím, že jak pro Inferno tak Devathorn bylo toto společné dílo nesmírně obohacující a pro fans více než zajímavou zkušeností. O možnosti vyzkoušet si něco krapet odlišného ani nemluvím.

 

Vše potřebuje svůj čas a prostor. Tento projekt a práce na společném splitu a skladbě byla nesmírně obohacující, ale momentálně neuvažujeme nad něčím podobným.

 

Za mě je to vše. Děkuji. Poslední slova patří vám.

 

Již tradičně, válka trvá.



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

Bhut / 16.4.20 11:24odpovědět

Krásný rozhovor. Moc se těším na nový materiál a další studie s ním spojené.

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky