Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
Pavel „Hirax“ Baričák

Pavel „Hirax“ BaričákKazdemu sa deju presne tie veci, ktore sa maju...

Jirka D.1.11.2012
Nová deska Lunatic Gods byla sice hlavním motivem, proč se pustit do rozhovoru s Pavlem Baričákem, ale jak už tomu mnohdy bývá, cesty věcí vezdejších jsou nevypočitatelné a tak jsme se zase ocitli trochu někde jinde. Nahlédli jsme do věcí i lehce duchovních, ale hudební fundament tu snad přece jen zůstal.

Zdravím Tě, Pavle. Lunatic Gods mají venku novou desku a abych se přiznal, její příprava mi naprosto unikla a ono album se mi prostě zjevilo. Byla chyba na mé straně nebo jste neplýtvali mnoha silami do mediální prezentace?

 

Občas som rozoslal news, že pracujeme na novom albume, ale vieš, keď to robíš dva roky, radšej s tým prestaneš, lebo by si mohol vyznieť smiešne... Keď už bol album nahratý, robili sme všetko, čo bolo v našich silách. Už ťa mám pridaného v PR zozname, už ťa žiadne novinky neminú :)

 

Tak to je fajn :) Novou desku a tu předchozí dělí pět let – jste už jako kapela ve fázi, kdy netlačíte na pilu a spíš necháváte události plynout přirozeným tempem?

 

Môžeš mi veriť, že prirodzenejšie sa už ani nedalo. Keby sme šli nahrávať Vlnobytie napríklad s ďalším dvojročným meškaním, brali by sme to tak, že to tak malo byť :)

 

Je to dáno tím, že už se hudbou především bavíte a že to dřívější nadšení je už dávno pryč? Nebo nadšení je stále přítomné jen v jiné podobě?

 

Tu môžem odpovedať iba za seba – to nadšenie pociťujem jedine pri skladaní piesní, nahrávaní ich a koncertovaní. Všetky veci ako sú managerovanie, „staranie sa“ o chod a meno kapely, skúšaní, riešení kapelných „problémov“, uzákoňovania pravidiel, nosení a vykladaní aparátu atď – to mi energiu dvakrát nedáva. Ale bez toho to nejde. Sme na takej úrovni na akej sme, o nosičoch a manažérovi môžeme len snívať. Žiaľ, neprehrýzli sme sa do vyššieho levelu, kde by sa tieto veci samovoľne pohli. A možno je to tým, že sa snažíme už len samou muzikou, nič viac pre to nerobíme. Doba žiada väčšie obete, ale nám došla para. Našťastie, srdce zostalo...

 

Myslíš, že se nějaké kapele ze slovenské scény podařilo, jak říkáš, dostat do vyššího levelu? Je nějaká kapela, která by teď požívala status alespoň evropské elity?

 

Myslím si, že nie. Určite sú „najvyššie“ Depresy a aj Galadriel má silné zázemie, ale napriek tomu, že Sanatorium či Dementor šli európske klubové turné, v skutočnosti sa jednalo o ťažký underground. Žiadna slovenská metalová kapela nezískala postavenie európskej elity. Muzikou áno, „úspechom“ nie. Keď to tak po sebe čítam, akoby sa jednalo o nejaké preteky. Vráťme sa radšej k muzike :-)

 

Tož jdeme k muzice a nejdřív se zastavíme u vaší novinky, jak jinak. Pokoušel jsem se luštit název "Vlnobytie" a pokud jsem ponechal tvrdé "y" tam, kde je, dostal jsem se do slepé uličky. Co ten název představuje?

 

Vlnobitie v slovenčine znamená, keď do lode bijú vlny. Výraz Vlnobytie je vymyslené slovo vyjadrujúce ľudský život ako neustály proces bytia raz v dobrej etape, raz v zlej. Raz sa nám darí, inokedy nie. Akoby sme plávali vo vlnách, ktoré nás vynesú na vrchol perejí a vzápätí nás ponoria pod hladinu. A my sa ako takí plavci snažíme udržať na hladine...

 

Promítá se tato myšlenková konstrukce i do textů jednotlivých skladeb? Mohl bys jmenovat některé konkrétní a trochu je okomentovat?

 

Urcite ano. Vsetky texty pojednavaju o ludskej biede, o pochovani zaziva v „Duši plnej ozvien“, o zneužití nevesty pánom v „Práve prvej pomsty“, o biede a chudobe v piesni „Vreskot dneška“, o zbojníkoch, ktorí vzali spravedlnosť do vlastných rúk v „Zbojníckej“... Najviac sa vša tejto téme venujem v skladbe „Vlnožitie“, ktorá uzatvára album.

 

Mohl bys nějak přiblížit Tvou motivaci pro vybírání takových témat? Není přece jen tak uvažovat o pohřbení zaživa, právu první noci a podobně. A možná ještě doplnění - vychází Tvoje texty pouze z historie nebo s věnuješ i současným tématům?

 

Súčasným témam som sa dotkol vo Vreskote dneška, kde dávam paraleru medzi žitím na Slovensku pred stovkami rokov a teraz. Narážam na to, že sa vlastne nič nezmenilo. Stále sú páni (politici, kapitalisti...), drábi (súdy, policajti), kňazi (Vatikán a iné náboženské mafie) a poddaní. Čo sa týka témat – áno, čerpal som z minulosti slovenského národa. Veď naši starí otcovia nelovili ryby, ani soby. Siali žito, pili pálenku, vyhrávali na husličky. Toto máme v krvi, prečo máme spievať o Vikingoch, keď máme zbojníkov, hrady, nádherné povesti... prečo máme niekoho kopírovať, keď sa môžeme započúvať do vlastných sŕdc.

 

Souhlasíš s tím, že historie je učitelkou života (historia magistra vitae), ale s nejhloupějšími žáky? Poučíme se někdy?

 

S prvou polovičkou suhlasim, s druhou nie. Historia je ucitelkou pre vsetkym. A nie su hlupi a mudri, ludia iba su...

 

To zní skoro až filosoficky, mohl bys to rozvést?

 

Kazdemu sa deju presne tie veci, ktore sa maju a ktore kazdeho posuvaju dalej. Preto je niekto bez vztyhu, iny bez penazi, tretiemu zomiera mama na rakovinu. Vsetky tieto bolesti su najvacsie nase dary, len su zabalene v bolestivych obaloch. Je len na nas, ci tuto „historiu“ zuzitkujeme, alebo budeme neustale hadzat vinu na inych a plakat...

 

Vrátím se ještě k vaší nové desce a zeptám se na grafiku obalu – kdo je autorem, co vyjadřuje, proč je taková, jaká je...?

 

Autorom je uz ako na predoslych nas dvorny grafik Mišo Gonda. Snazil sa ho spravit v nalade tych textov, teda Slovensko – 12-te ci 16-te storocie, bieda, hlad, tazka praca... Uz vela ludi pisalo, ze az ked si zakupilo cely digipack, doznela v nich cela sila Vlnobytia. Okrem textov su totiz pred kazdou piesnou v malych odsekoch naznacene okolnosti kazdej piesne, teda nalada doby, co sa vlastne udialo ci udeje a o com ten text tak trochu aj je. Plus ta grafika, proste Vlnobytie nie len muzika, ale aj ten obal s textami a predslovami... kto si album zakupi cez www.hiraxshop.sk  dostane grátis plagát a aj predošlý album Mythus.

 

Digipak vypadá dobře, to je fakt. A co vinylová verze, chystáte? Těch 47 minut by se tam akorát vešlo... :-)

 

Napisal som ceskym labelom, ktore sa zaoberaju vyrobou platni, ale zial, ani jeden nezareagoval kladne. Obcas si ja tykam s touto otazkou, ze by som to vydal sam, ale jeden mesiac som za, druhy proti. Platnova schizofrenia :-)

 

U vás na Slovensku se vydavatelé nepouštějí do vinylových edic? Funguje tam vůbec nějaký výrobní závod na desky nebo všechno končí v gramofonce v Loděnicích?

 

Nie, vsetko sa robi v Lodeniciach. Slovensko nema fabriku ani na CD-cka... Slovenski vydavatelia neexistuju. Metal Age, Forensick a aj moj Hrom Records uz pekne dlhy cas nic nevydali. Ak nepocitam Goothom a Dunu Agency, ktori sa snad jedini este snazia, vsetko sa robi svojpomocne na kolene. Nasledok krizy? Nasledok upadku zaujmu ludstva o vsetko? Nezaujem o koncerty, festivaly, CDcka – prichadza nova forma vnimania kultury? Hudba nezanikne, nie, ale vela veci okolo nej bude musiet jednoznacne zmenit formu... Som stara skola. Holograficke koncerty nie je nic pre mna :-)

 

Jak Ty osobně vnímáš aktuální návrat vinylů ve velkém stylu? Je to probuzení se fanoušků, nebo snaha vydavatelů vyrazit z nich poslední peníz? :-) Nebo kombinace obojího...?

 

Vydavatelia iba reaguju na dopyt. Zijeme v kapitalizme. Co sa da predat a je o to zaujem, to sa vyrobi. LP-cka sa vracaju iba v zberatelskej forme, zasa to neberme ako nejaky komercny boom. Vydania sa robia v 300 az 500 kusovych nakladoch, stale sa CD-cka predavaju trosku lepsie. A ze maju ludia o to zasa zaujem? Chalani, ktori vyrastli na vyniloch proste zacali pocuvat svoje srdce, lepsie zarabaju, tak preco si nedopriat kvalitu zaslych cias. Ziadna veda v tom nie je... Nostalgia, laska, kvalita z posluchu...

 

Myslíš, že se v lidech něco mění? A tím nemyslím jen v pohledu na vztah k hudbě a svým oblíbeným kapelám, ale celkově - ve vnímání okolního světa, ve schopnosti vcítit se, prožívat víc a plněji...?

 

Určite áno! Pred tisícročiami sa ľudia učili cez bolesť, ludsky vek dosahoval v priemere 30 rokov, vrazdilo sa, znasilnovalo. Aj teraz sa to obcas udeje, ale kedze sa to dostane na TV obrazovky, ktore chcu len sokovat, je to dokazom toho, ze je to ojedinela zalezitost. Ludstvo sa zjemnuje, o tom niet pochyb.

 

Není ovšem ono zjemňování trochu nebezpečné ve spojitosti s kulturami či náboženstvími, která si na jemnocit moc nepotrpí? Asi každý vidí výbojnost islámu, jeho otevřenou a neskrývanou nenávist ke křesťanskému západu a pokud by došlo na lámání chleba, těžko jim asi budeme vysvětlovat, že tady v křesťanství vlastně věří jen malé procento lidí.

 

Nabozenstva boli vymyslene, aby boli ludia blizsie k Bohu, ale v konecnom dosledku iba ludi rozdeluju. Cirkev a politici su ti najvacsi zlodeji a zloduchovia v historii ludstva. Chcu ovladat, vlastnit, panovat. Toto nema nic spolocne s tym, co hlasal Jezis, Budha, ci Mohamed. Ludia by si mali brat priklad zo zivota tychto ludi. Boli osvieteni, ich zivot skoncil ako majstrovske dielo. Kto z nas to moze vyslovit?

 

Celkem často slýchávám, že hudba sbližuje národy - dala by se najít nějaká paralela mezi hudbou a náboženstvím? Nemáš někdy pocit, že fanoušci chodí na koncerty a mají stejné prožitky jako kdysi měli věřící v kostele? Není to celé jen jiná forma téhož pocitu?

 

Hudba iba odraza vnutro. Ked si naladeny meditativne, metal ti bude trhat usi. Hudba teda spaja podobne naladene duse. Koncert dokaze ludi priviest k euforii, lebo dusa bola nasytena, takze urcita paralera s kostolom tam bude. Ale tu sa skor jedna o to, ze spievanie mantier, mnišske óm a celkovo spievanie ludi harmonizuje. Lenze v Europe chodia do kostolov mrtvoly, ludia, ktori uz za ziva sami vstupili do hrobov, tento zamer im unika. Mal som sancu byt na viacerych omsiach, ritualov a seansach po celom svete a poviem ti, ze byt na omsi napriklad v Latinskej Amerike je uplne ina kava, ako u nas. Pri metale sa vacsinou krici, o upokojeni ludskeho vnutra nemoze byt ani reci. Pri rockovej hudbe sa jedna skor o vydaj energie.

 

Jak se Ty díváš na budoucnost metalové muziky? Hodně se teď o tom diskutuje, mluví se o slepých uličkách, komercializaci, autorských právech, ustrnutí vývoje atp. Patříš spíše do tábora optimistů nebo se na budoucnost díváš poněkud skepticky?

 

Ake ustrnutie? Mnozstvo kapiel prichadza z paradnymi fuziami, ja si myslim, ze metal sa stavel vyvija, necitim, ze by ustrnul. Autorske prava sa riesili vzdy, komercializacia tu taktiez vzdy bola... Cast kapiel sa odkloni, zacne hrat s vypocitavostou, ale vzdy zostava percento, ktore tvori z duse a vdaka nim tento styl zije a napreduje...

 

Vzpomněl bys nějaké kapely, jejichž muzika Tě v poslední době hodně zaujala?

 

Posledna Gorija mi vyrazila dych. Ale ak mam naviazat na predoslu odpoved, urcite nemozem vynechat Pain of Salvation, Opeth, posledný (aj keď už roky starý) Behemoth, Black dahilia Murder, nový Forgotten Silence, Soilwork, Atrox, Coheed and Cambria... Je toho veľa, ale kto chce hľadať, nájde.

 

Takže poslední otázka a bude mířit na Lunatic Gods jako takové: jak vidíš další pokračování? Řešíte chvíle příští, nebo prostě necháváte plynout čas a čekáte, co vám přinese?

 

Bude mierit presne tam, kde ma. Nikto to nevie, iba vesmir. Nase srdcia si len precitaju noty a zahraju ich. To je nasa jedina uloha, ktoru mame splnit na nasej hudobnej misii.



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

-krusty- / 2.11.12 10:49odpovědět

Je radost číst takovéto rozhovory....zajímavé otázky, zajímavé odpovědi....!!!

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky