|
|
||||||||||
Jsou to téměř přesně tři roky, kdy jsem popisoval svoje dojmy z tehdy aktuální desky Song of the Rose, kterou mám dodneška moc rád a patří k mým nejoblíbenějším od téhle sympatické kapely z Baltimoru. Poslech muziky Arbouretum byl a je pro mě vždycky svým způsobem svátek, chvilka pohody a uvolnění napětí nastřádaného za celý den. A klidně i za delší čas. Poslouchat Arbouretum pro mě znamená relaxovat, meditovat, odpočívat a nepřemýšlet. A stačí prvních pár vteřin úvodní skladby How Deep It Goes, aby jednomu došlo, že některé věci se nemění, zůstávají a lze se na ně spolehnout. Jistoty někdy můžou vadit a někdy můžou tvořit opěrné body, bez kterých bychom bloudili zmateně prostorem.
Přitom bych měl docela problém napsat, že album Let It All In je deska čistě na jistotu a bez jakéhokoliv posunu, protože tak to tentokrát (a možná překvapivě) není. Neměnná oproti historii zůstává atmosféra desky, která navozuje přesně ten klid a mír v mysli, který jsem popisoval o odstavec výše, a kvůli kterému tuhle desku budou vyhledávat fanoušci kapely uvyklí starší tvorbě. Provázanost s minulostí představuje i ta část projevu kapely, kterou lze nejjednodušeji popsat jako psychedelický rock. Ten se v různé, ale spíš menší míře objevuje napříč nahrávkou, ale hlavní roli hraje až v předposlední titulní skladě Let It All In. Slovo „skladba“ v jejím případě nabývá na poměry kapely úctyhodných rozměrů bratru dvanácti minut, což by se na první pohled mohlo zdát jako příliš velké sousto na jinak skromný soubor jako Arbouretum, kdyby přesný opak nebyl pravdou. Jde o nejlepší skladbu desky s neuvěřitelným vnitřním pnutím, které jakoby popíralo zklidňující účinek alba popisovaný výše, ale ani tahle potlačovaná a velmi tlumená rocková bouře nemá na celkový temperament desky rušivý vliv. Výsledkem je naprosto spokojený posluchač.
Změny jsou naopak slyšet ve zřetelnějším příklonu k americkému folkloru, který byl sice v rukopisu kapely obsažen vždy, ale nikdy natolik výrazně. Jasným důsledkem je pak angažmá několika hostů a pro rock méně tradičních nástrojů, což ve výsledku posouvá výraz některých skladeb (například poslední High Water Song) až k takovým The Wood Brothers - zkuste je ZDE. Za mě jde o posun zajímavým a výborně poslouchatelným směrem, z něhož cítíte poctu vlastním kořenům a tradicím, bez nichž by nic dalšího nevyrostlo. Z tohoto pohledu mi směřování Arbouretum přijde přirozené a naprosto nenásilné, byť vlastní provedení ne vždy dopadlo na výbornou.
Mířím především k druhé a třetí skladbě, které trochu marně hledají tvůrčí jiskru a v některých pasážích se beznadějně topí v úvahách nad tím, jak pokračovat dál. Po úvodní lahůdce How Deep It Goes jde o poměrně nekompromisní vystřízlivění, které sice zbytek desky plus mínus dožene, ale je to přesně tahle první půle desky a především skladba No Sanctuary Blues, která dala vzniknout verdiktu v záhlaví recenze - v případě Arbouretum už bylo lépe, a to i výrazně lépe. A laťce nastavené v minulosti se deska blíží jen na několika místech v její druhé části, když ani mezihra Night Theme nemá příliš ambicí zaujmout. Teprve od páté Headwaters Li, představující kapelní klasiku, album začíná nabírat na obrátkách, což z celkového pohledu bohužel není úplně dobré vysvědčení.
Album má tradičně velmi nadýchaný a až takový ultra-light zvuk, který hladí a utěšuje, což může vypadat jako výrazná přednost a do značné míry tomu tak je. Po pravdě s příklonem k tradičnímu folku bych se vůbec nebránil posunout sound k větší dřevitosti a přirozenosti, která v případě podobné produkce působí mnohem autentičtěji (zkuste porovnat s ukázkou výše uvedených The Wood Brothers). Ale budiž, v dnešní hlasité a umělohmotné době je tohle pořád velmi slušný a nebezpečně poslouchatelný příklad toho, jak může znít rocková deska. Buďme za ni rádi.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Thrill Jockey
Vydáno:Březen 2020
Žánr:psychedelic / folk rock
David Heumann - zpěv, kytara
Corey Allender - baskytara
Matthew Pierce - klávesy, dechové nástroje
Brian Carey - bicí
hosté:
David Bergander - bicí, perkuse
Walker Teret - akustická kytara (1)
Mike Kuhl - perkuse (3, 7)
Mike Lowry - perkuse (7)
Hans Chew - piano (8)
Dave Ballou - trumpeta, křídlovka (8)
1. How Deep It Goes
2. A Prism In Reverse
3. No Sanctuary Blues
4. Night Theme
5. Headwaters II
6. Buffeted By Wind
7. Let It All In
8. High Water Song
Thrill Jockey – Arbouretum
en.wikipedia
Arbouretum
Song Of The Rose
Arbouretum
Coming Out of the Fog
Hildur Guðnadóttir
Without Sinking
Doomriders
Grand Blood
Gorevent
Fate
Krisiun
Forged In Fury
Naðra
Allir Vegir Til Glötunar
Dying Passion
Amplify
Oblivion
Called To Rise
Falls of Rauros
Believe in No Coming Shore
Bratrstvo Luny
La Loba Ante Portas
Jedna z nejstarších death metalových kapel světa, nizozemská legenda Thanatos vydá 15. listopadu prostřednictvím Agonia Records památeční album Four D...
18.9.2024Letos v prosinci bude ukončeno dlouhé čekání na novou desku The Old Dead Tree, jejichž doposud poslední album The Water Fields včera oslavilo neuvěřit...
18.9.2024Z chystaného alba XII: A gyönyörü álmok ezután jönnek, které vyjde 15. listopadu na Season of Mist, zveřejnili Thy Catafalque další singl, a to skladb...
17.9.2024Kapela Insania ohlásila koncerty na podzim tohoto roku, během kterých oživí stále aktuální album Grrrotesky (psali jsme o něm ZDE). Rozpis zastávek má...
17.9.2024Slovenská deathmetalová kapela Perversity zveřejnila svůj nový videoklip, který vznikl ke skladbě Venom Divine. Tu byste dohledali na letošním albu Sp...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.