|
|
||||||||||
Osm řadových desek a dvaadvacet let na scéně je myslím nejlepší důkaz o tom, že Swallow The Sun jsou životaschopnou kapelou, která oslovuje docela slušnou posluchačskou základnu metalových fanoušků. V roce 2003 tihle Finové debutovali albem The Morning Never Came a až do roku 2009, kdy vyšla čtvrtá řadovka New Moon, jsem je docela žral. Ghost of Loss (2005) taková síla nebyla, ale dvojice Hope (2007) a právě New Moon (2009) pro mě tehdy představovala pravidelnou stravu, na které jsem si utužoval svoje metalové cítění a bral na milost finskou scénu, kterou v obecném pohledu moc nemusím.
S deskou Emerald Forest and the Blackbird (2012) se to nějakým způsobem zlomilo, nadšení pohaslo, sympatie se přesunuly jinam a StS se pro mě stali svým způsobem milou vzpomínkou. A navzdory všemožným dalším pokusům se to už nezměnilo. Nechci úplně kecat, ale myslím, že jsem slyšel všechny další desky, zkoušel je, poslouchal zleva zprava a pak zase v klidu opouštěl. Opouštěl jsem je i tehdy, kdy ostatní plesali nadšením a psali o nejsilnějších metalových zážitcích roku. Proč? Přílišná roztahanost, přílišná patetičnost, přemíra citů a emocí, přemíra aranží, prostě metalové divadlo pro lítostivé povahy. Prostě Finsko.
Na desku Moonflowers jsem dostal upozornění z vícero stran, že prý ať vyzkouším, že by mi StS mohli zase sednout. Že prý trocha návratu k tvrdším začátkům aneb emoce na krátkém vodítku a jinak důraz na metal. Zkusil jsem. A ano, trocha návratu k tvrdším počátkům, trocha fakt dobrého murmuru, trocha tvrdších riffů. Ale jinak navoněné divadlo.
Začnu trochu zeširoka, protože tak asi nejlíp dokážu přiblížit, proč mi tenhle způsob metalu přijde poněkud nešťastný. Moonflowers má především strašně moc skvělou produkci, čistý zvuk, naleštěnou, vycizelovanou a nablýskanou fasádu. Přeplněné aranže, prostor napěchovaný až k prasknutí, heboučké kytary, smyčcovou sekci jak ze znělky laciného seriálu. Vůbec to není tvrdý metal, který by si asi někdo přál (třeba skvělý úvod Woven into Sorrow), je to jen hra na tvrdý metal. Všechno ostatní je totiž podřízené modernímu, digitálnímu a v důsledku neškodnému zvuku, který je sice perfektní, ale taky perfektně sterilní. Je to samozřejmě moje osobní priorita, která nemusí nutně rezonovat s nikým dalším, ale tyhle umělohmotné produkce nemusím. Nedokážu se do nich vcítit, nerezonují se mnou, neříkají mi nic o kapele, která by měla být jedinečná, ale takhle zní jako jeden z možných výstupů hudebního softwaru.
Trochu nejednoznačný pohled mám na hudbu jako takovou, která mě v mnoha ohledech oslovuje (jak taky ne, některé melodie jsou skvělé, některé hutné pasáže fakt hutné...), ale v některých leze vyloženě na nervy. Na kapele je hodně slyšet, že má dobře nastudovaný svůj modus operandi a přesně ví, co a jak chce hrát. Jak přesně chce míchat svůj emocionální koktejl, ví, jaké ingredience do něj chce dávat, ví, jak spolu fungují, jak se posilují, jak se stupňuje jejich účinek. Swallow The Sun jsou profíci. Tohle nechci nijak zlehčovat nebo si hrát na chytrého recenzenta ... prostě to tak je. Můžu si třeba myslet, že místy se to vleče (a taky si to myslím), že místy je to šablona a předvídatelná vystřihovánka pro děti, že ten kontrast zlého a hodného je někdy vyloženě trapný (This House Has No Home), a že přes všechno to metalové zápolení tam má pořád někdo tendenci cpát nanicovaté klávesy a smyčce. Prostě patos. Prostě Finsko.
Tahle hra na dramatičnost paradoxně nejvíc vynikne na bonusovém disku, který obsahuje všech osm skladeb (ovšem zkrácených), předělaných do aranží především smyčcových nástrojů (ale nejen jich). Sympatické na tom je, že zvuk v tomto případě nikdo neprohnal přes limitery a kompresory, takže výsledek je o chlup živější než první disk (rozhodně ale nikoliv živý, to by bylo na dlouhé vyprávění). Vedle toho ale docela jasně vynikne, jak nanicovaté jsou některé pasáže, které obalené hromobitím kytar, murmuru a všech dalších nástrojů působí hodně velkolepě, ale ohlodané takto na kost zní občas docela legračně.
Ale budiž. Přišel jsem, slyšel jsem a věřím, že někomu se tenhle emocionální metal může líbit. Nemám nic proti a všem přeju to nejlepší. Ideálně dvojitou dávku.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Century Media
Vydáno:Listopad 2021
Žánr:melodic doom / death metal
Jaani Peuhu - doprovodný zpěv
Juha Raivio - kytara, klávesy
Matti Honkonen - baskytara
Mikko Kotamäki - zpěv
Juuso Raatikainen - bicí
Juho Räihä - kytara, doprovodný zpěv
hosté:
Antti Hyyrynen - doprovodný zpěv (3, 7)
Cammie Gilbert - zpěv (5)
Aino Rautakorpi - housle
Helena Dumell - viola
Annika Furstenborg - violoncello
CD1
1. Moonflowers Bloom In Misery
2. Enemy
3. Woven Into Sorrow
4. Keep Your Heart Safe From Me
5. All Hallows' Grieve
6. The Void
7. The Fight Of Your Life
8. This House Has No Home
CD 2 (bonus - classical versions)
1. Moonflowers Bloom In Misery
2. Enemy
3. Woven Into Sorrow
4. Keep Your Heart Safe From Me
5. All Hallows' Grieve
6. The Void
7. The Fight Of Your Life
8. This House Has No Home
Swallow The Sun
When a Shadow Is Forced into the Light
Swallow The Sun
Emerald Forest and the Blackbird
Swallow The Sun
New Moon
Baptism
V: The Devil's Fire
Ghost
Prequelle
Aura Noir
Out To Die
Filii Nigrantium Infernalium
Hóstia
Arktau Eos
Erēmos
Lišaj
Szara
Straight Hate
Black Sheep Parade
Kalmen
Course Hex
Francouzská metalová kapela The Old Dead Tree podle všeho ještě stále není dead a aktuálně o sobě dává vědět novým songem Terrified, ke kterému vznikl...
5.6.2023Konečná pořadí v jednotlivých kategoriích ceny hudebních nadšenců Břitva jsou od včerejška známá, jejich přehled najdete ZDE.
4.6.2023A Tribute to Legends (Pocta legendám) je zbrusu nový song známých tuzemských hudebníků a je věnovaný padlým kamarádům české scény. K poslechu ZDE.
2.6.2023Projekt Abbé, za kterým stojí Jan Hamerský, právě vydává novou desku Hraj si a shoř! Ta bude k dispozici digitálně (bandcamp) a na kazetě, bližší info...
2.6.2023... proběhne tuto neděli 4. června v pořadu Hard & Heavy na rádiu Beat, a to pod taktovkou Petra Korála. Detaily jsou k dispozici ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.