|
|
||||||||||
Andrew Curtis-Brignell se s tím v poslední době moc nemaže. Loni se s kolegy hříšníky pěkně spustil v rámci řadovky "Setter of Unseen Snares", která leckoho šokovala svým ryze blackmetalovým naturelem, a dnes už zase klepe na vrátka. Jen mu dlouho nevydrželo držet se pravého lesního svinění, což se vlastně dalo čekat. Novinka je sice blackmetalová deska, ale úplně v jiném rozpoložení, než se prezentovala její předchůdkyně. Aby ne, když ji má na svědomí maník, který ještě nedávno ředil svůj černý čaj okvětními lístky shoegaze a když propadl temným myšlenkám, slídil ve své komoře skoro pokaždé jinde, než s okovy surového černouhelnictví na rukou. Caïna se během svého dospívání ocitávali na různých místech a všude jim bylo tak nějak dobře.
Dobře je jim i dnes. Aktuální věc je znovu ostrá jako břitva, ale tentokrát musíme děsivost black metalu vyklepávat z trubek, prohánět řinčícím areálem britských Zbrojovek, kde není slyšet vlastního slova a když už se zdá, že se není kudy hnout, přijde na řadu dusot EBM a z místního rozhlasu se ozvou staří dobří Joy Division. "Christ Clad In White Phosphorus" je industrial, je taky trochu post punk (titulní song), noise (všude kam se podíváš) a... samozřejmě black metal. Chudák poslední žánr sice nadále dominuje, ale dostává pěkně zabrat. Až tak, že v posledních dvou skladbách raději dobrovolně rezignuje. Nelze nezmínit také pocit, který mi vlezl do hlavy a už tam zůstal. Ten anglicky industriální. Vedle probraných vlivů na desce slyším násilnickou povahu Anaal Nathrakh, ovšem není to pocit soustavný, protože nebohé válcíře cestou do práce přepadli Godflesh a dost je zrychtovali. Náhoda to nebyla, sami si o to říkali.
Caïna znovu experimentují a znovu jinak. A zase jim to vychází. Novince nechybí šťáva, svou pozici si v klidu obhajuje a přepíná se z jedné polohy do druhé v podstatě nenásilně, jakkoliv jsou různé stylové přemety v souznění s ťukáním si na čelo. Tohle k této kapele patří, Andy si je toho dobře vědom a ví, kde a kolik čeho nabrat, aby se z jeho alba nestala zhovadilost. Hlukové sekvence a přerušované deklamace, nejrychlejší možné vyhlazováky i smířlivá elektronika, všechno se vejde. Přes limit jde jedině drtivě ambientní (ano, proč ne) plocha "Extraordinary Grace", která se vydala na svou dlouhou pouť tak trochu nazdařbůh.
Bušit si do hlavy jednotlivé dílky mozaiky je zbytečné. Tahle placka má mnoho překvapivých míst a ty přicházejí v čase, kde nejsou moc očekávana a o to silněji pak působí. Ne jako pěst na oko, ale pěst na hubu. Caïna jsou chvíli jako urvaní z řetězu, chvíli jakoby za továrnou zahlédli hezký motiv k zamyšlení a nakonec je stejně sevře síla osazovacího ústrojí a jeho nekompromisní kadence. Mučivě jedovatá rychlopalba, pod níž neustále rezonují ocelová monstra, se těžce zvedá a znovu padá. Zvukově bádá kolem propasti, snaží se o melodie (některé skutečně silné), roztěkaně trousí svou podzemní epiku a zaniká v lomozu. Tohle prznění black metalu mě baví. Může mít mnoho podob, mnoho otazníků a nedůvěřivých pohledů, ale jedno je jisté. Caïna představují své choré umění ve značné pohodě. Jako plně funkční nesoulad.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
marosk / 23.3.17 11:50odpovědět
Zaujímavé je, že väčšina hudobníkov časom "mäkne", ale Andrewa sa to očividne netýka. Spomínam si na Temporary Antennae, moje prvé stretnutie s Caïnou, prekvapujúco vzdušná nahrávka, klepalo sa tam snáď dva, trikrát, nadchala zasnená inštrumentálka Larval door. Brutalita Christ prekvapila, ale pre mňa je to ich najlepší album. Trochu ma prekvapili potlačené bicie v prvých troch trackoch, ale potom sa zvuk vyrovnal a krásne sa ukázala celistvosť nahrávky. Chápem, že industriálne intro odradí mnohých, ale práve ruch umožní výdych pred nekonečnými sypačkami a jednotlivé tracky tak lepšie vyniknú. Nahrávku uzatvára vydarená postpunková vec, že je to stále tá istá kapela, napovie iba vokál a zastretý zvuk. Určite to treba vypočuť, ale nečakajte lásku na prvý pohľad.
Label:Apocalyptic Witchcraft Recordings
Vydáno:Červenec 2016
Žánr:experimental black metal
Andy Curtis-Brignell - všechny nástroje, zpěv
Laurence Taylor - zpěv, elektronika
Fraser Samson - baskytara
1. Oildrenched and Geartorn
2. Torture Geometry
3. Fumes of God
4. The Throat of the World
5. Gazing on the Quantum Megalith
6. God's Tongue as an Ashtray
7. Entartete Kunst
8. Pillars of Salt
9. The Promise of Youth
10. Extraordinary Grace
11. Christ Clad in White Phosphorus
Caïna
Setter of Unseen Snares
Caïna
Gentle Illness
Myrkur
Myrkur
Senmuth
Hagwalah
Lamb Of God
Resolution
Sofy Major
Total Dump
Gorgoroth
Quantos Possunt Ad Satanitatem Trahunt
Neurotic Machinery
A Loathsome Aberration
Ansur
Warring Factions
A Forest of Stars
Grave Mounds and Grave Mistakes
Nierika
2π
Finská kapela Vorna, hrající melodický metal na pomezí pagan / black / folk, vydá v dubnu na Lifeforce Records svou čtvrtou řadovku Aamunkoi, z níž si...
25.1.2023Z nadcházejícího alba Apocalypse finských klasiků žánru Rotten Sound byl zveřejněn singl a videoklip v jednom, skladba Suburban Bliss. K dispozici ZDE...
25.1.2023Festival Muziq bude novou hudební akcí na domácí scéně, která si klade za cíl zvýšit povědomí o nových, progresivních a zajímavých projektech, kapelác...
24.1.2023Letošní soupiska již šestého ročníku Husman Festu hlásí hotovo. 15. července se tak v Tachově na jednom pódiu prostřídají Depresy, Pandemia, Scabbard,...
22.1.2023Na 3. března je naplánováno (pouze digitální) vydání best of alba Kekal. Jeho název zní Eternitarian a na ploše 3 hodin čekejme 31 skladeb coby průřez...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.