|
|
||||||||||
Když nad tím tak přemýšlím, tohle je moje první recenze Cales. Blackieho sólový projekt poslouchám už od pravěku. Eh, tedy od bájného sampleru Necrometal. Na tuhle kazetu jsem záhy zapomněl a Cales znovu „objevil“ až s druhou full-lenght nahrávkou, ikonickou a přenádhernou The Pass in Time. Cales se oproti Enochiánským klíčům z Necrometalu dostal na mnohem epičtější, hymničtější a hlavně zpěvnější rovinu. Což bylo umocněno následující Uncommon Excursion. Cales jsem odjakživa miloval pro kytarové kouzlení i Kostelňákovo rytmické hraní. To je bez debat. První tři desky získaly můj obdiv i díky hostujícím zpívajícím fenoménům – Desítce, Skunymu či Zuzkám Lípové a Zamazalové. Respekt jsem po Savage Blood musel objevit znovu, protože mě moc nebavila. Rovněž se mi díky zřejmě jedinému vystoupení k Uncommon Excursion láska ke Cales vystavila těžké zkoušce. Blackosh odešel z Root a já trnul, co bude…
Po Bathoryovské dvojici KRF a vynikající Return from the Other Side, které si Petr nazpíval sám a které, přiznám se, mi sedly moc pěkně, se Cales na předlouhou dobu odmlčí… Co v mezidobě Blackosh dělal, každý ví. Před nedávnem se začaly objevovat informace o připravovaném materiálu, fotky vybízely k frenetickému nadšení, stejně jako zveřejňovaní hosté… Přátelé, museli jsme si počkat, ale čekání stálo za to. Cales a jeho duše i mozek v jednom, maestro Blackosh je zde!
Já šel do CD, bo mám tento formát nejradši. Kazeta prý nabízí lehce odlišný sound, ale zřejmě stejné skladby. Je to lákavé… Je bez debat, že Chants of Steel je nejsurovějším počinem Cales. Přitom se zcela přirozeně navázal na Return from… Ze všech stran slyším, že Chants of Steel je zcela ve stylu Bathory. Já si to ovšem nemyslím. KRF i Return byli Qourthonem načichlé fest. Z Chants of Steel tento odér samozřejmě zcela nevyčpěl, ale řekl bych, že Blackosh si ty dlouhé roky vytvořil svůj svébytný rukopis, pročež nemá zapotřebí kohokoliv citovat. Z kytar slyším jeho postupy z éry Root v období Black Seal nebo Madness of the Graves. Do toho trochu Crux, Entrails a samozřejmě Cales – i ty Enochiánské klíče jako bych v povzdálí ucítil. Chants of Steel není žádným best of Cales či Blackoshovi kariéry. Jen v základech nezapře vlastní historii. Blackie šel zase o kus dál. Po svém. Co taky čekat od samorosta, který byl u toho, když se psaly dějiny temného metalu nejen u nás.
K dokonalosti Chants of Steel Petrovi pomáhá, jak už jsem zmínil, bezpočet hostů. Za bubnama sedí Honza Kapák a basu nahrál Peter Svensson (namátkou Void Moon nebo Cult of the Fox). Tympány rozezněl samotný Silenthel… Zpívajících hostů je více – Petrova dcerka Petra, v závěru zazní samotný Big Boss, ke slyšení jsou zde i zahraniční hosté Per Gustavsson či Felipe Kutzbach. Hlavní slovo má samozřejmě Blackoshův charakteristický křikozpěv. Už si nedokážu představit nikoho jiného, kdo by do Cales sedl líp. Čisté a melodické zpěvy nebrat.
Extrémní vstupy a sypačky se prolínají s akustickými vyhrávkami. Ostatně, kdo zná Blackoshovu tvorbu, ví, že rád vrství jednu kytarovou stopu na druhou. Proto nepřekvapí, kdy po thrashově načichlém randálu zazní epické harmonie s bardskými zpěvy. Vše je příjemně neučesané, syrové jak svině. Přitom citlivé. Dá se říct, že si album na nic nehraje. Je dílem člověka, který sice své už dávno dokázal, je si toho vědom, ale zároveň chce mluvit dál. Šedivé zkušenosti jsou přetaveny mladistvým „drajvem“. Energie a vztek pulzují kreativní hravostí. Cales je zpět a já doufám, že se nejedná o tečku. Kdyby ale nakonec ano, jedná se o tečku, na kterou se nezapomíná.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Milan / 19.11.23 8:19odpovědět
Zdravím všechny metalisty!!! Tak toto CD musím mít!! Blackie od dob rozchodu s B.B. z Root rozhodně nezahálel a udělal spoustu výborné muziky a textů,již od prvního alba Bond´s of Togethernees mi bylo jasný kam až může zajít invence a zkušenosti tohoto skvělého kytaristy jak v kompozici,tak v uskutečnění jeho pocitů a citu s jednotlivými hudebními pasážemi a s motivy po prostudování a načtení mraky knih nejen s Pagan/Keltskou tematikou..Moc Moc fandím za mne 90%
Lord Owl / 8.11.23 19:48odpovědět
Možná jsem out of Brno, ale fakt nevím co Blackosh mezi alby tak dlouho dělal.
Garmfrost / 9.11.23 15:03odpovědět
Nevíš, že hrál s Master's Hammer a Nifelheim? S MH nahrál Fascinator...
Lord.Owl@seznam.cz / 11.11.23 9:18odpovědět
jo jako hudebně... Já myslel že byl ve válce nebo tak :D
Label:Edged Circle Productions
Vydáno:Srpen 2023
Žánr:black/doom/pagan
Blackosh - zpěvy, kytary, baskytara
Peter Svensson - baskytara
Honza Kapák - bicí
hosté:
Big Boss - zpěv
Peter Svensson - zpěv
Felipe Plaza Kutzbach - zpěv
Petra Hošková - křik
Silenthell - tympány
1. Black Riders
2. Roar of Stormy Chase
3. Hordes of Thunder
4. Prophetic Ash
5. Hall of Death
6. Chants of Steel
7. The Mighty Hour
8. Only One Dark Abyss
9. Return Paths
Cales
Return from the Other Side
Dark Angels
Forever & Ever (EP)
Opeth
Heritage
The War On Drugs
A Deeper Understanding
Dysangelium
Holykaust
Lamp Of Murmuur
Saturnian Bloodstorm
Ulcerate
Shrines of Paralysis
Hecate
Programmed Earth
Between The Buried And Me
Coma Ecliptic
Earth
Full Upon Her Burning Lips
The Moth Gatherer
Esoteric Oppression
2. prosince proběhne v Potrvá křest nového EP pražské kapely Neuro Bats, které se jmenuje Noble Roses in the Midst of Weeds a poslechnout si ho můžete...
28.11.2023V polovině listopadu vyšla druhá deska domácí thrashmetalové kapely 1000bombs, která debutovala deskou Peace Is Dead v roce 2014. Novinka se jmenuje S...
27.11.2023V neděli v Praze zemřel jeden ze stálých členů Killing Joke, kytarista Kevin Walker zvaný Geordie.
27.11.2023Během října vyšlo nové EP domácí deathmetalové kapely Supreme Conception, které obsahuje sice jedinou, ale zato 12-minutovou skladbu The Post-Humanist...
27.11.2023Debutní album Zbojnický tanec bratislavské thrashové kapely Catastrofy vychází v gramodeskové reedici na labelu Papagájův hlasatel. Poslouchat můžete ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.