|
|
||||||||||
Ať už novou desku Dawnbringer poslouchám od začátku nebo od konce, pořád se nedokážu dostat k jejímu magnetickému jádru, které by mě neodolatelně přitáhlo k sobě a rozeznělo ve mě touhu po opakovaném poslechu. Mám tak čím dál větší podezření, že album “Night of the Hammer” žádné takové jádro nemá… Ale začněme popořadě.
Máme tu pana Blacka, Chrise Blacka. Americký multiinstrumentalista a zpěvák, který kromě své hlavní kapely Dawnbringer působí v mnoha dalších hudebních tělesech. Počínaje sólovým projektem High Spirits a - vynechám-li spoustu dalších více či méně důležitých záležitostí - powermetalovým kombem Pharao (kde tluče na buben) konče. Svého času se výrazně podílel i na nahrávkách Nachtmystium Blakea Judda (například jako kytarista nebo textař). V Dawnbringer má Chris Black roli šéfa a takřka výhradního autora hudby. Na albu “Night of the Hammer” nahrál sám všechno kromě kytar. Ale ty zase složil, takže ono je to vlastně jedno. Zkrátka, Chris Black to má všechno tak nějak pod palcem.
Několik poslechů “Night of the Hammer” mě postupně přivedlo k myšlence, že Chris by si měl v blízké době buď trochu dáchnout, anebo pustit k notovému papíru taky někoho ze svých kolegů. Materiál na nové desce totiž působí nevýrazně a kapela zní podezřele unaveně. Určitě nejde o průšvih, ale kvalit předchozího počinu “Into the Lair of the Sun God”, který mě upřímně řečeno taky nijak zvlášť nepoložil na zem, album nedosahuje. Výjimečných nápadů se podařilo dát dohromady jen hrstičku, která se v kotli celého (ani ne čtyřicetiminutového) alba rozvařila tak, že mnoho chuťových pohárků nepodráždí. Žánrově omezené riffy a melodie ctí tradiční postupy obdivovaného old school heavy metalu, ale v dnešní době to už je pravěk, který je nutno nahrát s energií a kumštem (prostě tak, jako kdysi), aby to mohlo s posluchačem ještě něco udělat. Ruku na srdce, podobně založených kapel je spousta a nehledě na to, že originály mají vždycky přednost, uznání získají jen ti nejlepší.
Náboj a odpich, to je zkrátka to, co mi na albu schází. Zvuk je nekonfliktní, kytary musím s ručníkem přes rameno chtě nechtě označit za převážně neškodné. Když se k tomu občas přimotá banální riff, je to opravdu smutná kombinace (např. úvod “Xiphias”). Po vokální stránce nerozumím Chrisově potřebě používat vícehlas i ve slokách a napříč celým albem. Skladby tak mnohdy ani negradují a vokály v tomto duchu vnášejí do nahrávky mlžnou fádnost. Z tohoto hlediska bylo předchozí “Into the Lair…” mnohem barvitější. Charakter zpěvu se změní jen málokdy, snad i proto mi v hlavě setrvávají hlavně okamžiky mimo nastolený pořádek, s vokálními linkami úzce spojené. “One-eyed Sister” se svým folkovým nádechem je v mnoha ohledech dobrým příkladem povedené skladby. Příjemnými melodiemi oplývá “Nobody There” (i zde se Chris na chvíli oprostí od nastolené vokální šablony), takže tu si taky dovolím vypíchnout, a “Hands of Death” s výraznou basovou linkou rovněž patří mezi mé dlouhodobé favority kolekce. Favority, kteří alespoň částečně udržují nahrávku nad propastí průměru.
Kromě patřičné energie a živočišného magnetismu postrádám i údajné blackmetalové prvky, o kterých se zmiňují nejen promo materiály, ale i někteří zahraniční (nadšení) kritici. Ano, v “Not Your Night” je sypačka a hrubý vokál, ale to je tak všechno. Dejme tomu ještě poklona starým Mercyful Fate a Kingu Diamondovi v podobě skladby “Funeral Child”. Specifika a surovost označovaného subžánru jsou ale na míle vzdálené. Je diskutabilní, zda to vnímat jako nedostatek, ale když si to tak představím, ono by to těm skladbám fakt slušelo! Zatemnit okna toho podivného baráku na samotě a provádět zvěrstva, až by třísky lítaly. Atmosféra by hned zhoustla a skladby by získaly jinou, pikantnější pachuť. Nyní mám pocit, že jsou nahé a jejich svaly jsou ve větru konkurence ochablé a zkřehlé. Je to škoda o to víc, že textový koncept je vlastně takový tajemný horůrek, v němž je dostatek prostoru pro vlastní imaginaci. Jenže když k ní neponoukne hudba, výsledný efekt se nedostavuje. A to je právě to, co třeba u Kinga Diamonda funguje báječně.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Matus Dust / 10.2.15 10:18odpovědět
Vsade citam o tejto doske len chvalu, dokonca sa objavuje v top 2014 rebrickoch. Mna ale (podobne ako recenzenta) neoslovila a mam problem ju dopocuvat do konca. Neevokuje vo mne ziadne emocie, postradam momenty, ktore by ma nejakym sposobom zaujali mimo obohratej a dost nudnej sablony. Sem tam nejaky ten zaujimavy riff ci melodia, ale je toho fakt malo aby som si nieco z toho zapamatal a pustil znova.
Label:Profound Lore Records
Vydáno:Říjen 2014
Žánr:heavy / doom metal
Chris Black - zpěv, bicí, klávesy, baskytara
Scott Haskitt - akustické kytary
Matt Johnsen - el. kytary
Bill Palko - el. kytary
1. Alien
2. The Burning of Home
3. Nobody There
4. Xiphias
5. Hands of Death
6. One-Eyed Sister
7. Damn You
8. Not your Night
9. Funeral Child
10. Crawling Off to Die
Deftones
Around the Fur
Morgul
All Dead Here
Obscura
Dilivium
Dark Light
In Space And Time
Lost In Kiev
Nuit Noire
Linkin Park
Living Things
Them
Return to Hemmersmoor
Beneath
Ephemeris
Katla.
Allt þetta helvítis myrkur
Vulture Industries
The Tower
Vastum
Inward To Gethsemane
Letos v prosinci bude ukončeno dlouhé čekání na novou desku The Old Dead Tree, jejichž doposud poslední album The Water Fields včera oslavilo neuvěřit...
18.9.2024Z chystaného alba XII: A gyönyörü álmok ezután jönnek, které vyjde 15. listopadu na Season of Mist, zveřejnili Thy Catafalque další singl, a to skladb...
17.9.2024Kapela Insania ohlásila koncerty na podzim tohoto roku, během kterých oživí stále aktuální album Grrrotesky (psali jsme o něm ZDE). Rozpis zastávek má...
17.9.2024Slovenská deathmetalová kapela Perversity zveřejnila svůj nový videoklip, který vznikl ke skladbě Venom Divine. Tu byste dohledali na letošním albu Sp...
16.9.2024Po sedmi letech o sobě dávají vědět s novým albem chebští Esazlesa. Osm skladeb na desce Dokud vím, co mám vyšlo v pátek 13. září na Indies Scope, kde...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.