|
|
||||||||||
Kdo chce hrát post-metal a jemu podobný hudební směr, musí pro to mít trochu cit. Ačkoliv šablona zní vcelku jednoduše, je potřeba si najít vlastní tvář, aby tu kterou kapelu věčně někdo nesrovnával s něčím, co už tady bylo dříve, či přinejmenším zní velice podobně. Kličkovat mezi tím se tak trochu daří i chorvatské kapele Emphasis, která se o zajímavé podání tohoto žánru snaží už přes deset let. Aktuálně vydávají album Black.Mother.Earth, na které si trochu posvítíme.
První fyzický kontakt s nahrávkou prakticky nevzbuzoval žádné emoce. Strohý, nic neříkající šedý obal plný šmouh nám o podstatě desky mnoho nenapoví. Vydání v klasickém jewel-case formátu nabízí trochu lepší očekávání, než strohý vložený list v podobě bookletu (opravdu jen jeden list, jež nelze otevřít). Asi jsem hnidopich, nebo jen více náročný posluchač, ale podobná zpracování mě upřímně nebaví. Ale to nechme stranou. Grafická a fyzická podoba nahrávky se zkrátka míjí s mým vkusem a tím vlastně nepodporuje prožitek, který bych mohl od hudby čekat. Ale vzpomeňme třeba na tuzemské FDK, kterak jsou jejich dvě alba na informace skoupá (ačkoliv grafika je velmi příjemná) a jaká pak to je muzika…
…a když už jsem zmínil FDK na chvíli se u nich pozastavím. Ne proto, že netrpělivě očekávám třetí desku, ale proto, že mi jejich hudební vyznění přijde vcelku srovnatelné s tím, co hrají Emphasis. To znamená, že se na vás vyvalí těžká deka mlhavého šlapavého metalu s důrazem na vokální podporu v určitých momentech. Sice mi u Emphasis barva zpěvu příliš nesedí, ovšem zvyknout si na to určitě jde. Ostatně asi od tohoto žánru neočekáváte snadný přístup, kterému se ucho podvolí okamžitě. Z toho plyne, že (nejen) díky zpěvu to má nahrávka trochu složitější. Nálada z desky čpí skutečně podobná té, kterou čechrají FDK, ale pokud bychom rovnali soupeře vedle sebe – cena zůstává doma. Možná proto, že je mám víc pod kůží a možná proto, že nabízí zajímavější rozlet v rámci stylu a vykreslují i nápadité momenty. Tím bych nerad Emphasis jakkoliv strhával, jen z jejich hudby necítím patřičný cit. Nemohu se rozpomenout na několik důležitých motivů, které bych zpětně dokázal vypíchnout. Sice se cítím během poslechu desky v bezpečí, svým způsobem si to i užívám a patřičně vnímám smysl poselství, ale s poslední vteřinou se vše rozplývá a zároveň vytrácí. Není to škoda?
Možná by neuškodilo občas přiostřit hranu a sešlápnout akceleraci. Třeba by fungovalo variabilnější pojetí vokálů, ačkoliv na tomto místě musím vypíchnout první skladbu, která díky hostování vokalistů dává jisté naděje a ukazuje, že kapela to dokáže. Takhle totiž mám z muziky vcelku podobný dojem, jako z jejich obalu – plytký, bez emocí, nic nevyvolávající a vlastně ani nijak nerozčilující, či jinak narušující dosavadní náladu. Můžeme hovořit o průměru a bude to v pořádku. Špatně to asi není, na to tu jsou zase jiní kabrňáci, ale k vyšším metám ještě ledacos schází. Během poslechu je dobře cítit, že kapele by slušelo více vzletnosti a trochu větší nadechnutí a chuť roztáhnout křídla. Někde pod povrchem ten potenciál tluče, ale pokud mu nikdo nepůjde naproti…
Jak už jsem řekl výše – při poslechu mi de facto nic nepřekáží, deska mě baví a rád si ji pustím i jen tak, pro náladu, či podkres nějaké domácí činnosti a tak. Působí neškodně víceméně pro jakoukoliv chvíli, ale to je málo. Takže kapelo – oživte v sobě trochu agrese a nebojte se do toho opřít, máte na to. Vytvořit dlouhé kompozice evidentně není problém, ale protkat je trochu něčím ozvláštňujícím (třeba nějaký jiný nástroj jako ságo, nebo tak) by bylo z mého pohledu celkem fajn. Ale jinak je všechno na pohodu, takže spokojenost by byla, ačkoliv k výraznějšímu odrazu ještě mnohé chybí.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Geenger Records
Vydáno:Duben 2017
Žánr:post-metal
Danko Žganec - kytara, zpěv
Ivan Pleh - basa
Radovan Železnjak - bicí
Dino Pavelkovic - kytara
hosté:
vokály ve skladbě Muna:
Kristina Štebih
Iva Korunek
Aleksandra Trupkovic
Iva Trupkovic
samply:
Bojan Miljančic
1. Muna
2. Iam
3. Black Silt
4. Rivers Under
5. Captains Of North
6. The Quiet Roads
Soen
Lykaia
Ell
Sweetest Nightmare
Airbag
The Greatest Show On Earth
The Ruins Of Beverast
Exuvia
Suffering Hour
The Cyclic Reckoning
Shibalba
Stars Al-Med Hum
Dead Can Dance
Anastasis
True Widow
Circumambulation
Hexvessel
When We Are Death
Shannon Wright
Providence
Madgod
Madgod
Francouzská metalová kapela The Old Dead Tree podle všeho ještě stále není dead a aktuálně o sobě dává vědět novým songem Terrified, ke kterému vznikl...
5.6.2023Konečná pořadí v jednotlivých kategoriích ceny hudebních nadšenců Břitva jsou od včerejška známá, jejich přehled najdete ZDE.
4.6.2023A Tribute to Legends (Pocta legendám) je zbrusu nový song známých tuzemských hudebníků a je věnovaný padlým kamarádům české scény. K poslechu ZDE.
2.6.2023Projekt Abbé, za kterým stojí Jan Hamerský, právě vydává novou desku Hraj si a shoř! Ta bude k dispozici digitálně (bandcamp) a na kazetě, bližší info...
2.6.2023... proběhne tuto neděli 4. června v pořadu Hard & Heavy na rádiu Beat, a to pod taktovkou Petra Korála. Detaily jsou k dispozici ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.