|
|
||||||||||
"Odemykám tajemství tohoto vesmíru, ne v zářících hvězdách, ale pod zasvěcenými hřbitovy, v chladu, v bídě a opovržení. Tam, kde není slyšet zpěv andělů, kteří lákají, ale jen divoká sténání smrti."
Nové album Evoken je již nějakou dobu venku a já po opakovaném poslechu, s odstupem času, jsem připraven psát tuto recenzi. Proč až teď? Je to velmi jednoduché, Evoken totiž opět stvořili další zdlouhavé, pusté mistrovské dílo, na které jsme u této kapely zvyklí a já měl spousty času nechat se do "Atra Mors" ponořit.
Evoken vždy byli sázkou na jistotu. Během dlouhé kariéry svůj zvuk a pojetí pohřebního doomu vypilovali k naprosté dokonalosti. Eposy na posledním albu jsou ponuré, utápějící se v zoufalství, ale zároveň mají i velký kus povznešenosti. Vytvářejí nám obrazy světů mimo naše vnímání, světů plných smutků a zhmotnělé nicoty. Album "Atra Mors" pokračuje ve vyšlapané hudební stezce, kterou si Evoken vytvořili. Má klasický "evokenovský" zvuk, ale tentokrát i trochu jemnější, s nově přidanými rozměry. Těmito rozměry mám na mysli čisté a mluvené přednesy v některých pasážích, které přidávají na pochmurnosti atmosféry, mezihry violoncella a dokonce i melodické kytarové sóla. Všechny z nich jsou dokonale integrovány do přílivových vln hudby, které tvarují těžkost, ale i jednoduchost skladeb. Album jako celek obsahuje mnoho inkluzí těchto prvků. Kytarové sólo na konci skladby "Descent into Chaotic Dream" je toho třeba důkazem. Atra Mors jako celek působí opět ponuře, je plné melancholie, zármutku, ale cítím i zde kousek naděje, jako v nekonečném tunelu, na jehož konci je vidět světlo, které neexistuje. Všechny skladby na tomto albu jsou prostě o kráse, emocích, atmosféře, na kterou jsme u Evoken za léta působení na scéně zvyklí.
"Zapomenuti nechť jsou všichni, kteří procházejí touto zlověstnou klikatící se cestou, za naději, pro výsměch svých vlastních iluzí."
Obal alba je taky samostatnou kapitolou. Jsou na něm jakési tmavé postavy v dlouhých pláštích, odcházející od vykopané jámy v hlubokém lese. Tato jáma se nazývá "Morová" a plně vystihuje podstatu o čem je ztělesnění a podstata Evoken. Texty pojednávají o trápení sama sebe. Zachycující pocit a existenci člověka, který se pohybuje mezi vším živým a je odsouzený k večnosti, je mezi námi do poslední chvíle, než se z naších životů zůstane jen myšlenka...
"Nehlučná realita, nelítostné místo, kde čas se zdá nekonečný"
Takových metafor najdete v textech na Atra Mors velmi mnoho. Ty vytvářejí plno míst bez života, světla a naděje, daleko za hranicemi našeho vědomí. Tohle je klíčem k pochopení podstaty o čem byli a jsou Evoken. Ale můžete zde najít i něco smysluplného, vidinu lepšího zítřku, ale i marnosti prázdného pocitu. Tohle už nechám na vás..
Pokud jste již slyšeli předchozí díla Evoken a líbily se vám, budete i albem "Atra Mors" nadšeni. Vše potřebné na této desce najdete: nízko podladěné kytary smíchané s žalostnou čistou hrou, hrdelní zpěv, perfektní bicí, zvukové stěny tvořené klávesy a celkově dlouhé a bolestné skladby plné zármutku. Nutno ale podotknout, že oproti poslednímu, pět let starému albu "A Caress of the Void" je vše tak trochu jiné, lepší a dokonalejší. Pětiletý posun propracovanosti je více než znatelný.
Evoken jsou bezpochyby jednou z nejlepších funeral doom/deathových kapel jaké kdy existovaly. Za léta působení se vyšplhali k naprosté dokonalosti svého vnímání a pojetí hudby. Vytvořili si svou dynamiku, sound, navodí vám skvělou atmosféru, při které je můžete následovat v tichém úžasu do míst, kde se obyčejní smrtelníci dostanou jen stěží.
Atra Mors je deska, která si zaslouží téměř absolutní hodnocení. Nemohu jinak.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Lyriel / 6.11.12 20:07odpovědět
jedním slovem NÁDHERA :)
Michal Z / 6.11.12 13:04odpovědět
Výtečné poslechy jsem prodělal s novými Evoken. Toto album je komplexní a nemám nic co bych zdrbnul. Navnazen jdu objevovat i starší tvorbu.
Victimer / 3.11.12 7:46odpovědět
Vynikající album, co dodat. Spolu s Ahab doom metalovej top 2012. Je krásné i mrtvé, je hluboké.
old7 / 3.11.12 7:44odpovědět
Naprosto dokonalý přednes nejčernějších emocí.Musel jsem tohle dílo přestat poslouchat,poněvadž ukrývá opravdu zhoubné a nemocné nálady,které přivolávají tíseň a jedovaté chmury.Podobně skličující nálady dokáží vykouzlit i noví My dying bride,ale EVOKEN je opravdová nicota ! 100%
Label:Profound Lore Records
Vydáno:Červenec 2012
Žánr:Funeral Doom Metal
Vince Verkay - Drums
John Paradiso - Vocals, Guitars
Don Zaros - Keyboards
David Wagner - Bass
Chris Molinari - Guitars
1. | Atra Mors | ||
2. | Descent into Chaotic Dream | ||
3. | A Tenebrous Vision | ||
4. | Grim Eloquence | ||
5. | An Extrinsic Divide | ||
6. | Requies Aeterna | ||
7. | The Unechoing Dread | ||
8. | Into Aphotic Devastation |
Deafheaven
Infinite Granite
Mournful Congregation
The Incubus of Karma
Queens of the Stone Age
...Like Clockwork
Esoteric
A Pyrrhic Existence
Atonement
Where the Light Is Devouring by Darkness
Inverloch
Distance | Collapsed
Dominus Ira / Precaria / Deathspiral Of Inherited Suffering
Metamorphosphoros
Dream Unending
Tide Turns Eternal
Linkin Park
Living Things
Dying Passion
Black Threads
Katatonia
Night Is A New Day (reedice)
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.