|
|
||||||||||
O spolupráci Forgotten Silence a Lukášova vydavatelství Doomentia Records se mluvilo už v souvislosti s přislíbeným EP pracovního názvu „Idola Specus“, které mělo být založeno především na minimalistickém ambientu, a pro které se tajně doufalo ve vydání na desetipalcovém vinylu. Jak vidno z aktuálního dění, informace kolem tohoto mini utichly stejně rychle, jako se objevily a namísto toho se bez většího varování předem objevil sedmipalec vracející posluchače o jednadvacet let nazpět.
Ten možná překvapuje svou neočekávaností a vůbec tím, že FS nahráli album složené čistě z cover verzí, rozhodně ale nepřekvapuje volbou kapel. Kladný vztah k Pestilence, Atheist a jedním dechem dodejme i Cynic, a jejich vliv na tvorbu FS je dlouhodobě očividný, stejně jako pokora a úcta k jejich muzice, která právě v roce 1993 došla na vrchol, aby pak na dlouhé roky umlkla. Patří k paradoxům historie všech uměleckých směrů, že novátorství bývá málokdy alespoň přijato, pochopeno nebývá téměř nikdy.
Těmto třem kapelám se stalo to, co se stalo mnoha jiným (malířům, sochařům, hudebním skladatelům,…), když přišly s myšlenkami příliš odlišnými od standardu doby – nebyly přijaty ani pochopeny. Kovařovicův odpor posunul uvedení Janáčkovy Její pastorkyně na prknech Národního divadla v Praze o třináct let a i přes tak dlouhou dobu si Kovařovic neodpustil řadu svých vlastních úprav. První vydání gramodesek Cynic, Pestilence a Atheist z roku 1993 se dnes prodávají za tisíce. Řečeno slovy Johna Matlocka, velvyslance USA v bývalém ČSSR a SSSR: „Historie se neopakuje, ale rýmuje.“
Re:Retro’93 je malá deska, dvě strany, dvě skladby. Ze hry (jen pro tentokrát?) vypadli Cynic, a Forgotten Silence volí skladbu „Mineral“ od Atheist a „Personal Energy“ od Pestilence. Aranžmá bylo oproti originálům logicky upraveno především o klávesové nástroje – obě kapely se tehdy obešly bez nich a konkrétně Pestilece šly až k poznámce „There are no keyboards on this album“ v bookletu, čímž se (asi) snažili předejít nepochopení své kytarové práce. Klávesy u FS naopak hrají úlohu značnou, přebírají nemalý podíl na aranžmá skladeb (především u coveru Pestilence) a přibližují tak výsledný zvuk směrem k tvorbě FS. Odlišně byl uchopen i mix nástrojů, především v originálu „Mineral“ poměrně utopená kytara byla vytažena do popředí a její řezavý projev má mnohem blíž soudobému pojetí než rytmicky dunivé předloze. Stejně tak master pro desku reflektuje především dnešní přístupy, je říznutý celkem ploše, hudba se neztiší, když by si to situace vyžadovala a pokud mám vůči sedmipalci výhrady, tak směřují právě sem.
Ediční zpracování desky je výtečné. Řada sedmipalců FS, začínající u čistého undergroundu v podobě dnes již letitých splitek (s Agony, Dissolving of Prodigy a Notre Dame), pokračující picture diskem „Yarim Ay“ a opět splitkem s Hyenikovými Chiasmatic, logicky pokračuje směrem ke graficky čistému a efektnímu vydání. Možná někomu bude chybět černobílý obal, tradiční hromada textů a úvah, a něco jako punc undergroundu, ale roky letí a je načase opustit podzemní ideály a získat trochu nadhled. A taky si udělat radost.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Doomentia Records
Vydáno:Listopad 2014
Žánr:progressive death metal
Satyr – zpěv
Medvěd – kytara
Hyenik – kytara
Krusty – basa
Marty – klávesy
Čepa – bicí
strana A
1. Personal Energy (Pestilence cover)
strana B
2. Mineral (Atheist cover)
Forgotten Silence
Kras
Forgotten Silence
Vemork Konstrukt
Forgotten Silence
La Grande Bouffe
Forgotten Silence
Metalový underground nás vždycky podržel, fandil nám a byl nám věrný
Krusty a Forgotten Silence
Podtitul alba by mohl znít "staří páni se baví"
Diagnóza 19932020: Syndrom zapomenutého ticha
Brutal Assault 24 (1/2)
7.8. - 10.8.19, Jaroměř, pevnost Josefov
Metalshop Tour 2014
7.11. - 8.11.14, Brno, Melodka // Praha, Exit-us
La Grande Amplify tour 2012
25.5.12, Ostrava - Barrák
Woods Of Ypres
Woods 5: Grey Skies & Electric Light
The Vacant Eyes
Technoir
Prometheus
Resonant Echoes from Cosmos of Old
Francouzská metalová kapela The Old Dead Tree podle všeho ještě stále není dead a aktuálně o sobě dává vědět novým songem Terrified, ke kterému vznikl...
5.6.2023Konečná pořadí v jednotlivých kategoriích ceny hudebních nadšenců Břitva jsou od včerejška známá, jejich přehled najdete ZDE.
4.6.2023A Tribute to Legends (Pocta legendám) je zbrusu nový song známých tuzemských hudebníků a je věnovaný padlým kamarádům české scény. K poslechu ZDE.
2.6.2023Projekt Abbé, za kterým stojí Jan Hamerský, právě vydává novou desku Hraj si a shoř! Ta bude k dispozici digitálně (bandcamp) a na kazetě, bližší info...
2.6.2023... proběhne tuto neděli 4. června v pořadu Hard & Heavy na rádiu Beat, a to pod taktovkou Petra Korála. Detaily jsou k dispozici ZDE.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.