|
|
||||||||||
Zcela upřímně jsem nenašel odvahu zavrtat se do historie a poslechnout si starší desky norské kapely Gåte, jejíž aktuální nahrávku Nord nám s důvěrou svěřili k recenzi jejich vydavatelé z Indie Recordings. Tak snad mi to odpustíte. Při dohledávání informací o kapele jsem totiž nabyl pocitu, že ta historie může být na můj vkus trochu divoká a že unést tolik štěstí takhle najednou by pro mě mohl být problém. Tenhle spolek v nějaké podobě funguje od roku 1999, ale v mezidobí se stihl několikrát rozpadnout a opět poskládat, přičemž bych lhal sám sobě, když bych tvrdil, že mě zajímá proč. Alespoň rámcově se dá všechno nastudovat na anglické mutaci wikipedie, kde mají Gåte poměrně slušně zpracovaný profil (podle všeho jsou minimálně na severu hodně populární), takže pokud vás to zajímá, odkazuju vás TAM.
Tamtéž doporučuju vaší pozornosti uváděné žánrové zařazení, které osciluje mezi norským folkem, progresivním rockem a metalem, elektronikou a kombinací všeho mezi sebou. Když to myšlenkově propojím s několika fotkami z živého vystoupení, které mi vyhledal internet, docházím k podivné extravagantní směsici, u které jsem si vlastně hned na začátku říkal, jestli se nebude jednat o nějakou formu blízkého setkání třetího druhu. Ať tak či onak, desku Nord jsem si pustil. Podle zaslaných informací jde prý o netradičně téměř akustické album, jež opustilo dřívější rockovější produkci kapely, která se aktuálně představuje hudebně osekaná až na úplnou dřeň a totálně zahloubaná do norského folkloru.
Při práci na Nord jsme museli přijít na to, jak najít sílu v malých věcech.
(Gunnhild Sundli, zpěvačka)
Na začátek bychom si mohli stanovit nějaké orientační body, ať víme, co nás čeká. Za mě budu při poslechu Nord kreslit průsečík někde mezi Hexvessel (třeba deska When We Are Death), Wardruna a určitě současně hodně „in“ kapelou Heilung. Možná pro pobavení přidám jednorázový projekt Hardingrock, který mě svého času (rok 2007, deska Grimen) docela zaujal. Spojnice mezi všemi vede přes inspiraci ve folkloru, možná v pohanských tradicích, možná v jisté fascinaci mystikou a starobylými kulty. Deska Nord je v tomto ohledu samozřejmě textovaná v norštině a co přesně v nich Gåte řeší, vám říct neumím. Z mého pohledu jde spíš o vnitřní pocit, který mi při poslechu desky tak nějak automaticky naskakuje a nutno podotknout, že je mi s ním docela dobře. A to i přesto, že první skladba desky Solfager og Ormekongen je docela jednoduchá odrhovačka, u níž jsem to málem vypnul. Naštěstí se nestalo.
Album se v dalších minutách a skladbách vydává trochu jiným směrem, víc pracuje s atmosférou, víc se soustředí na folkovou podstatu a opouští jednoduché formule sloka-refrén, které ve zmíněné první skladbě zavání teatrálností a laciností. V podstatě hned s druhou písní Svik album přenáší značnou část nároků na posluchače a řádně potemňuje. Využitím tradičních nástrojů, hlasovým projevem, který místy připomíná recitaci a možná až zaříkávání, při kterém jsem si párkrát odbyl malý souboj s poměrně expresivním hlasem hlavní vokalistky Gunnhild Sundli. Asi není potřeba zdůrazňovat, že norsky neslyšící posluchač bude mít zážitek maximálně poloviční, ale troufám si tvrdit, že i přes jazykovou bariéru album umí nabídnou řadu povedených a emočně silných míst, které mohou rezonovat s vnitřním vesmírem kohokoliv, kdo mu to umožní (Kjærleik).
Co při poslechu naopak docela zamrzí, je hodně zkomprimovaný a místy (paradoxně) dost nepřehledný zvuk, což pro tuto většinově akustickou produkci pokládám za neodpustitelný prohřešek. Je sice pravdou, že tenhle problém vynikne při hraní na sluchátka nebo při soustředěném poslechu, a naopak při kulisovém hraní prakticky vymizí, i tak bych ale očekával vyšší standard odpovídající tomu, co se na nahrávce děje. Jak bylo uvedeno, deska je svým založením hodně akustická a z toho minimálně pro mě plynou jisté závazky, požadavky a očekávání. A potenciál skladby Sigurd og Trollbrura utrhnout nebohému posluchačovi hlavu hned v prvních vteřinách nepokládám za odpovídající přátelské gesto. Nešť. Stalo se a stává se i jinde, takový je prostě svět, ve kterém dnes žijeme. Hlasitý.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Lord Owl / 13.1.22 8:38odpovědět
Tak koukám, že jak mají němci své Brunhildy, tak norové mají Gunhildy....
Lomikar / 11.1.22 8:44odpovědět
Ježiš Gåte, ty jsem docela dost poslouchal tak před 15 lety, kdy jsem na podobných folkovinách ujížděl (a dnes je spíš dost nenávidím). V Česku je nikdo neznal a já myslel, že už léta neexistují. Oproti ostatním podobným vrzačkám si pamatuji, že jsem měl dojem, že někdo tady nad tou skladbou songu přemýšlel déle než jednu zkoušku a vokál mi přišel zajímavý v tom, jak téměř až exploituje tu norštinu. Zejména občasné zpěvaččino "startování" takovým tím vrrrr mi přišlo roztomilý. Upřímně ale nevím, zdali mám odvahu se vracet.
Label:Indie Recordings
Vydáno:Prosinec 2021
Žánr:folk rock
Gunnhild Sundli - zpěv, housle
Magnus Børmark - kytara, zpěv, perkuse
Sveinung Sundli - Hardanger housle, organ, zpěv, perkuse
Jon Even Schærer - perkuse, zpěv
1. Solfager and Ormekongen
2. Svik
3. Hemnarsverdet
4. Horpa
5. Talande Tunger
6. Rideboll og Gullborg
7. Sigurd og Trollbrura
8. Kjærleik
9. Jomfrua Ingebjørg
10. Sjåaren
Gojira
Magma
Slzy Mrtvého Světa
Na planetě Zemi
Jag Panzer
The Scourge of the Light
Krallice
Demonic Wealth
Stíny Plamenů
Jediný poskvrněný přítok
Fatality
Bloody Hate
Airbag
The Greatest Show On Earth
Morgul
All Dead Here
Nader Sadek
The Serapeum (EP)
Awali
Ad Astra
Darkwind
Ventum Tenebris
Na prvního března nadcházejícího roku je naplánováno vydání nové desky trip-hop / elektro projektu Arms and Sleepers, z níž byl aktuálně zveřejněn sin...
9.12.2023Kapela Innersphere jako předzvěst chystaného alba zveřejnila nový singl s názvem The Trident is Burning, k němuž vytvořila videoklip ve formě živého z...
8.12.2023Legendy floridského deathu Massacre podepsali smlouvu s Agonia Records na vydání svého pátého a zatím bezejmenného full-lenght počinu.
8.12.2023Festival Enter The Eternal Fire ohlašuje další tři jména, která zahrají během 19. a 20. července ve Volyni. Nově se tak můžete těšit na Speckmannův sp...
29.11.20232. prosince proběhne v Potrvá křest nového EP pražské kapely Neuro Bats, které se jmenuje Noble Roses in the Midst of Weeds a poslechnout si ho můžete...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.