|
|
||||||||||
Nikdy jsem neměl ambice rozumět úplně všemu a spíš jsem se učil říkat „nevím“, když jsem fakt nevěděl, namísto dnes tak častého plácání hovadin, ale s plným sebevědomím a přesvědčením o vlastní neomylnosti. Nicméně jsem žil ještě nedávno (tak před pěti šesti lety) v představě, že v čase se to bude zlepšovat, že s nabývajícími životními zkušenostmi budu rozumět více věcem a méně bude těch, které mi nejdou přes hlavu a které mi nebudou dávat smysl. Nic nemohlo být vzdálenější pravdě! Mohl bych tu vysypat z rukávu spoustu příkladů, jak se svět posunul, jak se mě někdo snaží přesvědčit, že jedna a jedna jsou tři, nebo dva a půl, nebo prostě kolik chceš. Od ekonomické sebevraždy Evropy, přes manželství pro všechny až po LGBTXYZ agendu, která plete hlavu děckám v tom nejblbějším věku a která mnohdy vede ke koncům, které už nejdou vzít zpět. Nicméně jeden příklad si odpustit fakt nemůžu, a to pro mě nepochopitelný stav, kdy norští Kvelertak nejsou uvedeni na Metalové Encyklopedii. Ano, na té Metalové Encyklopedii, kde má svůj profil kdejaký hudlař s balalajkou z kůrovcem sežraných lesů, tak tam tahle kapela není. Jakože žít budu dál, ale proč?!
No a teď vážně.
Tuhle norskou zábavu jsem zachytil kdysi dávno na jejich úplném začátku, tedy u desky Kvelertak (2010) a pak následné Meir (2013, psali jsme o ní ZDE). A v té době i na jednom koncertu, kde mi přišli jak nadopované elektro-myši, s hromadou energie, na kterou čumělo pod pódiem několik maníků (byla to předkapela) a zdaleka ne všichni chápali, co se to tam děje. Patřil jsem mezi ně. Na druhou stranu mi jejich svobodomyslný přístup k prolínání žánrů přišel vždycky sympatický, ať se to nazývalo HC / black / punk / hard rock, kdysi dávno se používalo slovo crossover, dneska bych v duchu doby mohl použít metalové MMA. Kvelertak vytahovali ze své bonboniéry vždy různé kousky, míchali je všelijak dohromady a současně příliš nesklouzávali k nějaké prvoplánové zábavě nebo kýči. Relativně důstojná muzika pořád na prvním místě.
Od těch dvou nahrávek odtekla spousta vody, třetí deska Nattesferd (2016, taky jsme o ní psali) ještě dodýchávala blackové vlivy, ale jen v malém, víc a víc se prosazovala do popředí zábava pro některé fanoušky už ne příliš důstojná, byť pro jiné pořád v mezích slušnosti a s dostatečnou mírou nápaditosti. Pak odešel zpěvák, pak bubeník a rok 2020 přinesl album Splid v proměněné sestavě, s takovým divným obrázkem na obálce a s dalším ústupem od tvrdších poloh kytarové muziky. Víc rocku, víc hard rocku, víc přístupnosti pro nevyhraněné fanoušky a u nás žádná recenze (souvislost v tom nehledejte). No a letos tu máme Endling.
Endling je deska, která má opět obálku z kategorie Kylesa / Baroness / Mastodon / Relapse ... představte si pod tím, co chcete. Je zdaleka nejvíc user friendly, co kdy kapela natočila, ani náhodou už v tom nehledejte vlivy blacku, naopak v míře až nebezpečně se blížící hranicím osobních preferencí se objevuje punk rock (Motsols, Døgeniktens kvad, Morild). Základ ale leží v tvrdším rocku, klasické skladbě, hutném kytarovém základu, silných refrénech, zpěvnosti, přiměřené melodičnosti. Většinou to funguje a bavit se o tom, že kapela do značné míry opustila svoji osobitost a originalitu, sice někde nad pivem můžeme, ale neuděláme s tím nic. Stejně tak nám skladby jako Skoggangr mohou přijít už jak lehce otravný kolovrátek, ale i to patří k směru, na který Kvelertak po předchozích náznacích najeli už v plné míře.
Páté album za mě žádnou díru do světa neudělá a pokud se nestane něco neočekávatelného, tak žádnou díru už neudělají ani Kvelertak. Přirozeným vývojem se od svérázné kapely dostali do lidové pozice, kde je přemíra konkurence a kde vyniknout znamená nabíjet úplně jinou municí. Endling samozřejmě není žádná průšvihová deska, spousta skladeb se poslouchá vyloženě dobře, řemeslo je zvládnuté na výborné úrovni, kytarová práce je bohatá a natlakovaný, plochý zvuk vám asi vadit nebude. Nic víc ale k mání není a za mě bývaly časy, kdy tahle kapela uměla nabídnout víc než jen norskou verzi Foo Fighters. A míň se toho bála.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Rise / Wørld Recørds / Petroleum
Vydáno:Září 2023
Žánr:hard rock
Vidar Landa – kytara
Ivar Nikolaisen – zpěv
Marvin Nygaard – baskytara
Maciek Ofstad – kytara
Håvard Takle Ohr – bicí
Bjarte Lund Rolland – kytara
1. Krøterveg Te Helvete
2. Fedrekult
3. Likvoke
4. Motsols
5. Døgeniktens Kvad
6. Endling
7. Skoggangr
8. Paranoia 297
9. Svart September
10. Morild
Kvelertak
Nattesferd
Kvelertak
Meir
Sleep
The Sciences
Immortal
Battles In The North
The Skeletal
The Plague Rituals
Totalitarian
De Arte Tragoediae Divinae
Laibach
The Sound Of Music
RüYYn
Chapter II: The Flames, the Fallen, the Fury
Fractal Generator
Macrocosmos
Crosses
EP2
Spurv
Myra
Jak už jsme oznámili dříve, na MetalGate právě vychází další knižní titul, který se po řadě blackmetalových tentokrát věnuje death metalu a grindcoru....
2.5.2024Pathology zveřejnili klip ke skladbě Psychotronic Abominations z připravované řadovky Unholy Descent, která vyjde 17. května u Agonia Records.
2.5.2024October Tide natočili klip ke skladbě Unprecedented Aggression z loňské řadovky The Cancer Pledge (naše recenze)
1.5.2024Floridští rouhači vydali koncem dubna nové album nazvané Banished By Sin. Obsahuje dvanáct skladeb znějících jako ten správný chlív.
1.5.2024Tradiční festival folklórní hudby Antitrend ročník 2024 se opětovně v Žabčicích u Brna odehraje v sobotu 29. června. Startovat se bude v pravé poledne...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.