|
|
||||||||||
Maskovaná metalová avantgarda tria Laster letos vypravila do světa své čtvrté album. Za tou maskou hledejme pomluvy (laster v překladu) a mrštné pohyby protagonistů, kteří slyší na jména Sylwin, Wessel a Nicky. Poslední pán na holení je zodpovědný také za artwork a design všech doposud vydaných nahrávek. Hledejme jejich stylovou ohebnost a schopnost vstřebávat nové vlivy a prostor k pohybu. Postupný vývoj Laster je završen zatím největším krokem jejich kariéry, albem Andermans mijne. Aktuální rozpoložení kapely je plné muzikantské pohody na pomezí avantgardního metalu a art rocku, a black metal jako by zpovzdálí na vše dohlížel. Ta tam je hustota těžkých riffů, vokalistův vztek a taky disonance. Laster současnosti jsou klidnější, ale zase umělecky výraznější. Sice nezní bůhvíjak originálně, ale tam, kam se dostali a jak se profilovali, je určitě hodné respektu.
A protože jsme se o tuhle kapelu otřeli jen během Redakčních ozvěn, zabrousíme trochu i do její historie. Ta debutová De verste verte is hier je ryzí temnota, atmosféricky blacková relikvie s frenetickým vokálem. Dalo by se říci, že na vlně Burzum nebo starých Drudkh. Ale už zde jdou vystopovat první odlišnosti a chuť se posouvat. Jako třeba v titulní skladbě, která je hozená víc do gotiky a post-rockových vibrací. V dalších letech to post-metalové nebo post-rockové fluidum nevyprchalo, ba naopak v mnohých případech tvrdí muziku. Projev Laster celkově nabývá na objemu. Objevují se první podivnosti a chuť se projít po avantgardním parketu. Druhé album Ons vrije fatum je v tomto případě takový začátek avantgardních časů Laster. Třetí nahrávka vydaná v roce 2019 ukazuje na všechny aspekty dosavadních cestiček kapely a mísí v sobě vztek, atmosféry, disonanci a akademický přístup stále lepšících se muzikantů. I když umí být Laster pořád hodně zběsilí, více a více zapojují pasáže, za které by se nemuseli stydět velcí Ved Buens Ende, nebo jejich rockovější druhé Já Virus.
Čtyřletá pauza představuje tu nejdelší v diskografii kapely a jejich proměnu v čistě avantgardní těleso. I novinka umí vzorně zatnout blackmetalový drápek a podráždit ego smířeného maniaka, ale celkově jsou dnes Laster věrni nadhledu a profesorské zábavě na úrovni. Andermans mijne je dotažená a nejvíce pokroková záležitost kapely. Z tohoto úhlu pohledu je dobré ji vnímat, netahat do toho moc originalitu a stylovou nadčasovost. Ano, Laster připomenou zmíněné norské inženýry, ale víc si všímám jejich provzdušnění a uvolněnosti v rámci jich samotných. Z novinky proudí energie, nefalšovaná radost ze hry a schopnost mít vše pod kontrolou. Má vyklidněnou, přemýšlivou povahu, ale jsou ji vlastní i drobné excesy. I vypilované skladby lze polít živou vodou. Ta studánka je možná dál, ale cestička k ní je pořád vychozená.
Příjem nového alba Laster ale trochu bolel, to přiznávám. Je třeba zmínit, že zpěv se odehrává v rodném jazyku a chce to trochu trpělivosti. Někdo ji bude potřebovat víc, další to zas hladce přejde. Kapela se svou vlastní ladností pouští do lehce teatrální debaty s typicky chrochtavým přízvukem. Možná to může odrazovat, ale hlavním jazykem by měla mluvit především hudba. A ta mluví velmi sofistikovaně. Laster střídají tempa a nálady, atmosféra i melodie jsou jim nakloněny, je jim nakloněna i celkově výživná podoba jejich avantgardního umění. Mírná nepřekvapivost, která se ruku v ruce s dnešním soundem kapely nese, je zaháněna její zručností. Laster si zkrátka osahali další krok své tvorby. Jde jim to, to není problém. Co se ale týká větší živočišnosti, ta mi tady trochu schází. V tomto případě mi přišla kapela zábavnější někdy na svém druhém, třetím albu. Kdy klonovala atmosférickou hysterii Austere a tu pak rozložila na avantgardní dílky. Je to o přístupu, ale je to i o prožitku. Ten je plně funkční, vycentrovaný, ale dřívější nespoutanost mě na úkor dnešní muzikantské kvality asi bavila o něco víc. I tak je novinka Laster skvělá věc, následujte ji.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Prophecy Productions
Vydáno:Říjen 2023
Žánr:avantgarde metal
Sylwin - baskytara
Wessel - bicí
Nicky - kytara, vokál
1. Andermans mijne
2. Kunstlicht
3. Poëtische waarheid
4. Wachtmuziek
5. Achterstevoren
6. Vorm alleen
7. Stegen spiegel
8. Onzichtbare muur
9. Afgelopen tijd
10. Doodgeboren
Drom / Tengri
Ur (split)
Magic Pie
Fragments Of The 5th Element
Sweeps 04
Dormancy
Sons of Apollo
MMXX
Megadeth
Super Collider
In The Woods...
HEart of the Ages
Triumph, Genus
Po vrhu vždy je prázdno kolébek
Bloodywood
Rakshak
Heaving Earth
Denouncing The Holy Throne
Exit Empire
Exit Empire
Hour of Penance
Regicide
Jak už jsme oznámili dříve, na MetalGate právě vychází další knižní titul, který se po řadě blackmetalových tentokrát věnuje death metalu a grindcoru....
2.5.2024Pathology zveřejnili klip ke skladbě Psychotronic Abominations z připravované řadovky Unholy Descent, která vyjde 17. května u Agonia Records.
2.5.2024October Tide natočili klip ke skladbě Unprecedented Aggression z loňské řadovky The Cancer Pledge (naše recenze)
1.5.2024Floridští rouhači vydali koncem dubna nové album nazvané Banished By Sin. Obsahuje dvanáct skladeb znějících jako ten správný chlív.
1.5.2024Tradiční festival folklórní hudby Antitrend ročník 2024 se opětovně v Žabčicích u Brna odehraje v sobotu 29. června. Startovat se bude v pravé poledne...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.