|
|
||||||||||
Za sebe se musím přiznat, že v případě Lost In Kiev cítím poněkud dluh, který jsem narychlo splácel při poslouchání jejich aktuální desky, totiž že jsem se snažil poctivěji vrátit k předchozím dvěma albům. Tahle pařížská post-rocková instrumentálka u mě zabodovala svým dlouhohrajícím debutem Motions v roce 2012, ten jsem si tehdy koupil na desce ani už nevím kde, a ten dodnes občas s chutí protočím. Album následné – Nuit Noire (2016) – jsem svého času poslouchal docela poctivě, ale předchozí desce Persona (2019) jsem se moc nevěnoval a její silně elektro-synťákový zvuk mi tak úplně nesedl. Možná proto ten dluh.
Právě album Persona bylo tím prvním, které vyšlo pod logem Pelagic Records, dřív si kapela dělala spoustu věcí sama a dodatečně pak navazovala spolupráci s belgickým žánrovým vydavatelstvím Dunk!Records, kde si příznivci kytarových náladiček najdou poměrně dost materiálu k poslechu ... mimochodem i domácí Flash The Readies s deskou Kayos (2016). Ale zpět k novince Lost In Kiev, která oficiálně vyjde přibližně za týden a podle mě přinese oproti předchozímu albu změnu větru. Možná docela zásadní změnu větru. V čem konkrétně?
Méně elektroniky, méně synťáků (byť stále jich bude hodně), prakticky žádné promluvy a samplované slovo, víc kytar, víc klasických post-rockových ploch, víc rocku obecně a svým způsobem i návrat na kapelní začátek k desce Motions a k obecné představě o instrumentálním post-rocku. Všechno tohle z mého pohledu platí, i když hned úvodní skladba We Are na svém počátku jakoby všechno popírala a místy velmi intenzivní a tvrdé syntezátorové stopy vytváří dost husté mračno, v němž si klasické nástroje musejí vydobýt svůj životní prostor. Jenže i tak nelze neslyšet, s jak brutálním zvukem hraje baskytara, s jakou razancí jsou sejmuté bicí (ano, vzpomeňme na Mono) a jak postupně syntezátory a celkově duch minulé desky ustupuje do pozadí a namísto toho se odhaluje (staro-)nová poloha kapely.
V tenhle moment přichází druhá skladba Prison of Mind, která je z mého pohledu tím nejlepším, co tahle deska nabízí, ale vlastně si nejsem jistý, jestli je to dobře. Za její silou stojí hostující zpěvák Loïc Rossetti (The Ocean), který dokáže neuvěřitelným způsobem posunout celkový náboj skladby a za mě jednoznačně potvrzuje pozici jednoho z nejlepších pěvců scény. Jenže z pohledu celého alba je to takový exces, který docela intenzivně odvádí pozornost od faktu, že těžiště nahrávky leží někde úplně jinde. To lze poměrně úspěšně hledat v následujícím dění, kdy skladba Squaring the Circle dýchá silnou rockovou energií a Lost In Kiev se prezentují jako klasická kytarovka využívající osvědčené postupy jako gradaci, práci s kytarovými plochami a celou škálou z toho plynoucích emocí. Na jednu stranu to lze vnímat jako ústup od umělecky jedinečné cesty, která album od alba postupovala docela zajímavým, byť ne pro všechny přijatelným směrem, na stranu druhou i v této klasičtější poloze jsou si Lost In Kiev velmi jistí tím, co a proč dělají.
Jistou nevýhodou je z mého pohledu délka a s ní spojený problém s udržením pozornosti především v poslední třetině alba. Jak samotné skladby, tak deska jako celek patří k delším a zhruba od skladby Solastalgia na můj vkus klesá množství dramatičtějších momentů a na místo nich se poctivě buduje poměrně celistvá, místy až lehce snová post-rocková atmosféra (Digital Flesh). Je to daň za absenci zpěvu, daň za výbornou skladbu Prison of Mind, daň za vyloučení samplovaných promluv, které ke kapele patřily a které tentokrát, nevím proč, chybí. Především v závěru deska sklouzává do polohy klasického, sice dobrého, ale v ničem nevybočujícího žánrového řemesla, což v případě této kapely lze nahlížet jako lehký regres. V krajním případě si lze třeba u skladby Dichotomy představit, že se opisuje od Maserati, což už by bylo dost na pováženou. Ať tak či onak, Rupture není vůbec špatnou desku, v rámci žánru vlastně docela výbornou, ale kromě hostujícího vokalisty je poměrně chudá na překvapení a na nějaký uchopitelný umělecký posun, který k Lost In Kiev prozatím patřil.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Ruadek / 14.10.22 8:16odpovědět
Neslyšel jsem zatím ani prd, ale z toho co píšeš, se toho poslechu dost bojím. Jako by kapela opustila většinu toho, co ji dělalo originální a čím vbočovala od zbytku scény. V post-rocku toho moc vymyslet nejde, oni ale vědí jak na to - jejich cesta byla rozpoznatelná. Dá se někde dohledat rozhovor, proč kapela udělala desku zrovna takhle? Díky za fajn recenzi. :-)
Jirka D. / 14.10.22 15:35odpovědět
Rozhovor nebo kapelní vyjádření k albu jsem nikde nedohledával, takže motivaci neznám. Zkus ukázku Solastalgia, to je taková typická skladba z desky - jakože pořád tam je hodně syntezátorů, elektroniky, ale celkový směr vede ke klasickému žánrovému řemeslu .... což třeba o minulém albu, o kterém si můžu myslet co chci, říct nelze, to mělo jasný umělecký otisk, docela těžko srovnatelný s okolím.
Radek / 16.10.22 13:47odpovědět
V post-rocku je nekonečno možností jako v každém jiném žánru. Vždy podle mě záleží na kreativitě umělce. Jen přátelsky oponuji :-D Často takové názory vidím/slyším a přitom třeba v black metalu a dalších žánrech je situace třeba ještě horší.
Label:Pelagic Records
Vydáno:Říjen 2022
Žánr:instrumental post-rock
Yoann Vermeulen - bicí, samply
Maxime Ingrand - kytara, syntenzátory
Dimitri Denat - kytara
Jean-Christophe Condette - baskytara, syntenzátory
host:
Loïc Rossetti - zpěv (2)
1. We Are
2. Prison of Mind
3. Squaring the Circle
4. Another End is Possible
5. But You Don't Care
6. Solastalgia
7. Digital Flesh
8. Dichotomy
9. Rupture
Lost In Kiev
Nuit Noire
Lost In Kiev
Persona
Lost In Kiev
Motions
Lost in Kiev
Žít z hudby jakou děláme, je skutečně velmi těžké
Trollheims Grott
Aligned with the True Death
Zaratus
In The Days Of Whore
Ektomorf
Aggressor
Pandra Vox
Windswept
Cormorant
Metazoa
Meshuggah
Koloss
Morgue Son
Večernice ~ Proplouváš
Letos v prosinci bude ukončeno dlouhé čekání na novou desku The Old Dead Tree, jejichž doposud poslední album The Water Fields včera oslavilo neuvěřit...
18.9.2024Z chystaného alba XII: A gyönyörü álmok ezután jönnek, které vyjde 15. listopadu na Season of Mist, zveřejnili Thy Catafalque další singl, a to skladb...
17.9.2024Kapela Insania ohlásila koncerty na podzim tohoto roku, během kterých oživí stále aktuální album Grrrotesky (psali jsme o něm ZDE). Rozpis zastávek má...
17.9.2024Slovenská deathmetalová kapela Perversity zveřejnila svůj nový videoklip, který vznikl ke skladbě Venom Divine. Tu byste dohledali na letošním albu Sp...
16.9.2024Po sedmi letech o sobě dávají vědět s novým albem chebští Esazlesa. Osm skladeb na desce Dokud vím, co mám vyšlo v pátek 13. září na Indies Scope, kde...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.