|
|
||||||||||
November Might Be Fine je polské post-rockové trio a při prohledávání našich starších článků jsem narazil na kolegovu recenzi jejich debutní dlouhohrající desky South z roku 2017. Doporučuju přečíst (ZDE), protože spousta věcí platí nadále a pro vytvoření si základního přehledu o kapele a její hudbě je ta recenze ideální. Tamtéž dohledáte připodobnění k japonské ikoně Mono (což mi Symptom vyfoukl, nezávisle na jeho textu mě tahle podobnost napadla taky) a rovněž zmínku o Lost in Kiev, což je jméno, které mě v prvním sledu nenapadlo. Ale dodatečně úplně bez debat dávám za pravdu i tomuto příměru, protože jejich styl s nasamplovanými hlasy a promluvami je na dnes probíraném albu přítomen rovněž.
Všechno výše napsané ale platí jenom zčásti, protože nová (podle všeho druhá řadová) nahrávka NMBF je dlouhohrající deska na druhou. V bílo-černém provedení obsahuje dva disky, oba přes čtyřicet minut délky a za mě jde tedy o porci, u které se bude lámat chleba a začnou se oddělovat zrna věrných fanoušků žánru od plev nás ostatních. Ruku na srdce, je toho moc.
První disk je post-rock z kategorie instrumentálních (když pominu sem tam se vyskytující hlasové samply) a je to přesně ta muzika, která vás myšlenkově dostane ke kapelám zmíněným v prvním odstavci. Jestli Symptom v recenzi debutu nenacházel v jejich hraní příliš osobitosti, troufám si tvrdit, že po letech se toho mnoho nezměnilo a kapela používá stejný modus operandi jako tehdy. Dlouze plynoucí a emociálně spíše zklidněné pasáže jsou zakončovány intenzívnějším hrábnutím do strun, které by ale mohlo být o dost intenzívnější a na nějaký vyloženě zrychlený srdeční tep to není už vůbec. Především dlouhé sklady (dosaďte si 13 až 15 minut) se táhnou pohříchu jednotvárně a snadno pak dochází k situaci, kdy posluchač vytěsňuje takovou produkci do roviny zvukové kulisy, která ve svých smyčkách a repeticích decentně plyne kolem. Minimálně prvnímu albu zásadě chybí dynamika a razance, a to i přes to, že z hlediska zvuku a produkce skladby působí docela organicky, živě, a nikoliv strojově a sterilně.
Druhý disk na to jde jinak a po tom prvním představuje osvěžující a za mě i vítanou změnu. Kapela do role hostů angažovala zpěváky a ti se postarali o to, že čtveřice skladeb druhého disku má potenciál vzbudit podstatně silnější emocionální odezvu než čistě instrumentální produkce disku prvního. Kromě první, tři a půl minuty dlouhé krátké písně, jejíž role je spíše uvozující, se u následujících skladeb roztočí soukolí do neskutečných délek (limitně až 17 minut) a jen a pouze díky zpěvákům se jedná o materiál, který lze místy vstřebávat se zatajeným dechem. Jejich rozpětí od čistých zpěvů po emo / screamo vytváří přesně tu přidanou hodnotu, která v základu kapele chybí a která, byť zdaleka není kdovíjak originální nebo inovativní, v důsledku u posluchače vyvolává mrazení v zádech.
Nebudu vám na tomto místě nalhávat, že jste podobných kapel a skladeb neslyšeli už hodně. Stejně tak vám nebudu tvrdit, že pouhopouhé zapojení zpěvu je lék na všechno a že NMBF nejsou schopni i přesto někde natahovat repetice přes čáru - obzvlášť se jim to daří v třetí Truth, která to trochu zkouší jak GY!BE a u které se zpěvák (o to silněji) objevuje až ve třinácté minutě. Tohle trio má obecně problém s tím, že by mělo cokoliv vyhodit nebo zkrátit, a tak v některých pasážích mi ta jejich námořnická rozvaha leze vyloženě na nervy. V tomto kontextu z toho vychází druhý disk jako jasný vítěz, zatímco ten první trpí přesně těmi neduhy, které popisoval Symptom v recenzi jejich alba South. Pokud by druhý disk předznamenával možný směr do budoucnosti, byla by to pro dnešek na nejlepší možná zpráva.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:vlastní vydání
Vydáno:Říjen 2023
Žánr:post-rock
Bartosz Walter - kytara, synths, samply, zpěv
Iwo Nowak - baskytara
Mateusz Nowak - bicí, zpěv
hosté:
Daniel Konderak - zpěv (6)
Methuselah - zpěv, monotrone (8)
Vlad Uskov - zpěv (9)
Bartek Pokrywka - synths (5), piano & melotron (9)
CD1
1. Hope
2. Dream
3. Sorrow
4. All
5. Fear
CD2
6. Grief
7. None
8. Truth
9. Love
November Might Be Fine
South
Korn
The Paradigm Shift
Mindwork
Eterea
The Shadow Lizzards
The Shadow Lizzards
Gehenna
Murder
Mortuus
Diablerie
Behexen
The Poisonous Path
Door Into Emptiness
Wave
Fortid
Völuspá Part III: Fall of the Ages
Pestifer
Execration Diatribes
Neath
The Spiders Sleep
Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází split LP, na kterém se spojily síly kapely z Brna a Mexika. Domácí barvy reprezentuje emo-HC formace Same R...
10.5.2025Kapela Forgotten Silence zveřejnila novou skladbu, která představuje návrat k jejich úplným počátkům. Zhruba rok před založením FS fungovala tehdejší ...
9.5.2025Na MetalGate právě vyšla debutní deska opavské post-metalové kapely Mayon, která se jmenuje V těle a zemi a z níž aktuálně můžete poslechnout další sk...
5.5.2025Domácí kapela Nothing Left to Say zveřejnila nový singl Smrt mi sluší - poslouchejte ZDE.
5.5.2025Z labelu Smile Music přichází zpráva o novém singlu slovenské kapely Eufory, která zveřejnila skladbu Každý z nás. V podobě videoklipu dostupná na you...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.