|
|
||||||||||
Člověk by neměl dávat na první dojmy, byť mnohdy se k nim přes horskou dráhu dalších závěrů nakonec stejně vrátí. Deska Minds Led Astray polské kapely Obsidian Mantra vyšla už loni v listopadu, ale přišla k nám do redakce teprve nedávno, takže si docela dobře pamatuju svoje pocity, když jsem nevěřícně civěl na titulní malůvku a současně na metalové encyklopedii četl žánrové zařazení k progresivnímu death metalu. Pravda, staly se už podivnější věci. Nakonec ale ani tahle kaše nebyla tak horká - jednak vnitřek docela povedeného šestipanelového digipaku dopadl navzdory titulnímu motivu slušně (a to včetně bookletu), a jednak o žádný progresivní death metal nejde, takže zvýšené nároky lze v pohodě odložit stranou.
Obsidian Mantra jsou aktuálně trio, což docela dobře může stačit ve studiu, kde si Kacper Kajzderski přehazuje kytaru s baskytarou a do toho navíc zpívá (nebo něco na ten způsob), ale jak to funguje naživo, je samozřejmě otázka. Předchozí album Existencial Gravity (2017) i první krátkometrážní desku Burden Brought by Whispers (2015) kapela dala ve čtyřech, ale jak známo, časy i sestavy metalových kapel se mění. Nikoliv bez zajímavosti je potom skutečnost, že všechny nahrávky vyšly ve vlastní režii mládenců, což těžko říct, jestli odráží nezájem třeba i malých, nezávislých vydavatelů o kapelu (v případě aktuálního alba by to bylo s podivem), nebo naopak nezájem kapely o vydavatele. Nevím, neptal jsem se.
Zařadit death metal těchto Poláků si úplně netroufám, i když úvod desky jak kdyby vypadl ze starých Opeth. Podobnost je to ale jen přibližná, v dalším průběhu desky stále vzdálenější, byť úplně nezmizí a jistý její nádech zůstává (Circle of Mourners). Na muzice Obsidian Mantra mě ale nejvíc baví to, že se docela obstojně vyhýbá jednoduchým šablonám, což může znít až paradoxně při uvědomění si toho, že právě jako jednoduchá se jeví na první poslech. Kompozice jakoby neexistovala, vše se dopředu odvaluje v jakémsi music flow, ve středním až pomalém tempu, rozdělení na sloky a refrény téměř nepostřehnete, důraz je kontinuální a výsledek tak působí jako celkem jednolitý monolit. Album má díky tomu poměrně zvláštní a svým způsobem uhrančivou atmosféru, která na posluchače může působit stejně podmanivě jako využití repetice typicky u post-metalových kapel. Skoro se to zdráhám přiznat, ale minimálně u první půlky desky dokážu sedět téměř nehnutě a fakt poslouchat.
Vystřízlivění třeba jen částečné přichází s časem a je možná trochu s podivem, že jinak celkem krátká deska (43 minuty) nedokáže naplno upoutat celá. Vysvětlení lze podle mě hledat v tom, že skladby jsou si hodně podobné, vyjadřovací prostředky kapely dost omezené a logicky se opakující, takže co na začátku baví pro svou konzistentnost, v závěru začne nudit pro nedostatek nových impulzů. Což samozřejmě nemusí být hledisko se stejnou váhou pro všechny, protože si umím docela dobře představit, že někdo do toho vlaku nasedne na začátku a až do konce mu jeho trans vydrží. Kapela tomu jde výrazně naproti jak tím, co už jsem zmínil, tak třeba i volbou efektů na kytarách a jejich silně disonantní hrou, která zvláštně znervózňuje, ale současně upoutává (možná někde tady někdo hledá odvahu pro to progresivní řazení). Skladbám nechybí ani potřebný groove a soustředěný, příliš nepřerušovaný tah na branku, což mi vlastně docela vyhovuje. V důsledku je ta deska určitě lepší, než jsem si původně myslel, že bude.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:vlastní vydání
Vydáno:Listopad 2020
Žánr:death / groove metal
Mateusz Witan - bicí
Jan Grzesiak - kytara
Kacper Kajzderski - kytara, vokál, baskytara
1. Shield of Disbelief
2. The Demon-Haunted World
3. Ghost Hunt (The Discoverie)
4. False Spirituality
5. Interlude 1
6. The Orphans Bloodline
7. The First Disbeliever
8. Circle Of Mourners
9. Interlude 2
10. Eternal Atonement
Deranged
Deeds of Ruthless Violence
Show Of Bedlam
Transfiguration
Chthe'ilist
Le Dernier Crépuscule
Ex Deo
Romulus
Twelve Diversions
Forwards Becomes Backwards
Ufomammut
Fenice
PoiL
Sus
Ashbringer
Absolution
Neolunar
Neolunar
Depeche Mode
Delta Machine
Skrika
Fifth Nature
Kapela Insania ohlásila koncerty na podzim tohoto roku, během kterých oživí stále aktuální album Grrrotesky (psali jsme o něm ZDE). Rozpis zastávek má...
17.9.2024Slovenská deathmetalová kapela Perversity zveřejnila svůj nový videoklip, který vznikl ke skladbě Venom Divine. Tu byste dohledali na letošním albu Sp...
16.9.2024Po sedmi letech o sobě dávají vědět s novým albem chebští Esazlesa. Osm skladeb na desce Dokud vím, co mám vyšlo v pátek 13. září na Indies Scope, kde...
12.9.2024Na lebelu Dead Maggoty Productions vychází bilanční kazetový komplet Forgotten Silence nazvaný Arte-faktum-XXX, který obsahuje materiál ze všech šesti...
12.9.20245. října se ve Žďáru nad Sázavou v klubu Hanuman (znáte jako Batyskaf) odehraje 21. ročník oslavy extrémní hudby Krátký, rychlý a hlasitý, který se po...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.