|
|
||||||||||
Baví mě, když dostanu od nějaké nahrávky citelný kopanec. Baví mě, když dokáže deska překvapit a zpestřit večer. Na taková díla se pak jen tak nezapomíná a člověk si je velice dobře pamatuje. Takovým ozvláštněním pak disponují (mimo jiných) desky z destinací, které nejsou kolébkou žánru, k němuž se řadí. Vemte si třeba Panopticon.
Jde o americký projekt chlapíka jménem Austin Lunn, který vznikl roku 2007. Jde o black metalovou kapelu s folkovými prvky, což není pro americkou scénu zrovna typické, a právě proto nahlíží tento člověk na daný hudební směr mírně odlišným způsobem, než jak jsme tomu zvyklí u nás v Evropě. V patrnosti vedu lehkou vzpomínku na druhou desku z roku 2009 Collapse, která mě tehdy připadla opravdu fajn, leč ozvěna uhasla. Je tu polovina roku 2014 a Austin o sobě dává vědět už pátou řadovkou Road To The North. Paměť nehlásí negativní zkušenosti a tak se vesele vrhám do poslechu, za doprovodu lehkého úžasu a drobného sypání popele na hlavu, že jsem na skupinu kdysi zanevřel. Ale však to znáte, kolem je toho tolik… kdo to má furt hlídat.
První momenty nové nahrávky mě trošku zaskočily. Ačkoliv zahrnují slušnou melodii, kterou zpoza metalového běsu udávaly zejména housle, byl jsem zaskočen tuctovým kvapíkem. Naštěstí se skladba během svých deseti minut stačila několikrát proměnit, čímž si vysloužila můj nemalý respekt coby výraz neskrývaného uznání. Počáteční rozčarování bylo zázračně zažehnáno a uši dychtivě našponovány k dalšímu dění. Druhá věc přirozeně převzala folk blackovou štafetu v lehce vláčnějším tempu, klade důraz na kytarové onanie a housle zůstávají stylovým kořením, které tuhle táhnou v první linii a jindy si dají zase oraz. Kompozice je dostatečně barvitá a členitá, čímž se poslech stává soustředěný a skladba i přes svou delší stopáž nenudí. Co však po slabé půlhodince svižného folk black metalu zaručeně každého zvedne ze židle, je porce nefalšovaného, čistého country. Ne, fakt si nedělám legraci. S chutí nalévám sklenici z láhve, na jejíž etiketě je místo původu Kentucky, stejně jako rodiště autora hudby Austina. Ačkoliv bych si country muziku sám od sebe nikdy nepustil, tady mi vůbec nevadí. Naopak jde o skvělé zpestření a to velice stylové a s chytlavým ústředním motivem.
Deska má velice slušně rozvrstvené pasáže a ví moc dobře, kdy na kterou tóninu udeřit. Časování je smyslně připravené a výsledkem takové práce je ustálený, nekolísající poslech. Prožitek je pak více intenzivní a řekněme i dramatičtější. Totiž právě ono napětí a příjemné očekávání doprovází poslucahče po celou hrací dobu. Pár nečekaných zvratů a našroubovaných, žánrově odlišných pasáží vyráží dech a člověk jednoduše žasne. Nejde totiž pouze o zmíněné country v kombinaci s folkovým black metalem, ale i jinak pojatou atmosférickou post hudbou. Po dlouhé době totiž můžu říct, že mě deska, která přesahuje hodinu hrací doby, baví od začátku do konce. Vlastně jsem tuto stopáž ani nepostřehl, jelikož i přes velkou délku má album pocitově výborný spád. Po jeho skončení mi pak v hlavě zůstávají především příjemné pocity, což je vlastně žádoucí a pozitivní jev. Uvidíme, s čím se Panopticon vytáhne příště, protože tohle je velice vkusná a originální záležitost.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Bindrune Recordings
Vydáno:Srpen 2014
Žánr:folk black metal
Austin Lunn - všechny nástroje, zpěv
1. The Echoes of a Disharmonic Evensong
2. Where Mountains Pierce the Sky
3. The Long Road Part 1: One Last Fire
4. The Long Road Part 2: Capricious Miles
5. The Long Road Part 3: The Sigh Of Summer
6. Norwegian Nights
7. In Silence
8. Chase the Grain
Panopticon
Autumn Eternal
Glaciation
Sur les falaises de marbre
Mike Oldfield
Return to Ommadawn
Rage
Carved in Stone
Shining (NOR)
International Blackjazz Society
Kringa
Feast upon the Gleam
The Vacant Eyes
Technoir
Awali
Embodied
An Autumn for Crippled Children
The Long Goodbye
Painting Memories
Remembrance
Yarrdesh
Blití po keťáku
Hanging Garden zveřejnili lyric video ke skladbě To Seize The Night z EP The Unending, které vyšlo 14. března u Agonia Records.
14.3.2025Pod pořadatelskou záštitou kapely Crippled Fingers se 7. června odehraje další ročník jednodenního festivalu Fury Over Prague, který letos na dvou pód...
13.3.2025Dva mistři baskytarové hry, Steve Di Giorgio (Testament, atd.) a Jeoren Paul Thesseling (Obscura, Pestilence) spojili své síly v instrumentálním progr...
13.3.2025Čertovští atmosférici Lucifer's Child natočili klip ke skladbě Ichor. Tu najdeme na připravované řadovce The Illuminant s plánovaným vydáním 28. březn...
11.3.2025V pravidelné roční periodicitě vychází nové číslo Telepatie. Jako již tradičně je obsah naplněný převážně (ale nejen) rozhovory s kapelami a osobnostm...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.