|
|
||||||||||

Zatoulala se ke mně třetí deska norských Bismarck. Co o nich říct? Třeba to, že pochází z Bergenu, fungují od roku 2015 všechny tři jejich desky mají hrací čas kolem pětatřiceti minut. Na svém bandcampovém profilu o sobě píší, že Bismarck alternates between intense fuzzed out heaviness and clean, atmospheric drones, with lyrics expounding upon Western esotericism, altered states of consciousness and a mystical apocalypse, což může působit docela závažně. Anebo taky zábavně, jak se to vezme. Jediná recenze nahraná na metalové encyklopedii se váže na předchozí desku Oneiromancer (2020) a hodnotí ji devadesáti procenty, takže minimálně můžu na začátek slíbit, že moje recenze tak nadšená nebude.
A nebude to o tom, že by s novou deskou přišel nějaký zásadní kvalitativní propad, dokonce bych řekl, že mezi nimi existuje řada spojovacích můstků a podobností, které nějaké vyloženě rozdílné hodnocení už z principu vylučují. Na stranu druhou si při poslechu právě té předchozí desky říkám, že její míra propracovanosti a výrazové pestrosti je na vyšší úrovni než u jejího následovníka, a to samozřejmě může vzbuzovat řadu (nepříjemných) otázek. A současně bych ještě dodal, že se z mého pohledu do jisté míry posunuly inspirační vlivy, které tvůrcům v Bismarck docela slyšitelně vedou ruku. Na předchozím albu je hodně slyšet taková kombinace Sleep / OM s Cult of Luna, tentokrát je to ale mírně jinak.

Na desce Vourukasha jsou dvě skladby (Sky Father a titulní Vourukasha), jejichž těžiště leží v poměrně jednoduchém, zemitém bigbítu, pro který se různě šermuje s módními pojmy jako stoner / doom, a pro které najdete na minulém albu předobraz v podobě skladby The Seer. Je to podobný přístup, jaký razí kapely typu Black Tusk (a kilometr dalších) a nutno uznat, že je to přístup jednoduchý, funkční a posluchačsky vděčný. Ty jejich zmíněné clean, atmospheric drones samozřejmě přijdou na řadu také a přijdou na řadu už ve zmíněné první skladbě, která po úvodní nekompromisní části zvolní téměř až násilně a začne se pohupovat natolik, že posluchač znejistí v očekávání toho, jaká pohroma vzápětí přijde. Závěr výrazně vypůjčený od Cult of Luna předznamenává druhou a za mě nejsilnější skladbu na albu (jmenuje se Echoes), která má všechny atributy silné, dobře vyskládané kompozice s odpovídající emoční odezvou. Je to recept, který když pominu stará alba Neurosis, nastavila do pozice etalonu deska Somewhere Along the Highway. A to se psal rok 2006.
Bismarck z tohoto pohledu přichází trochu s křížkem po funuse, ale byli bychom nespravedliví, kdybychom jim body minimálně za některé skladby nepřiznali. Kromě Echoes a zmíněných dvou ale nic dalšího nenabízí. Dvouminutová mezihra The Tree of All Seeds je o ničem, Kigal je takový ethno / world music pokus, který nejspíš má naplnit kapelní tvrzení o lyrics expounding upon Western esotericism, altered states of consciousness and a mystical apocalypse, ale mnohem vhodnější je využít jej v případě potřeby si odskočit. Za pět a půl minuty to musíte stihnout a nepřijdete o nic zásadního. Podobně je tomu se závěrečnou skladbou Ocean Dweller, která se na ploše více než devíti minut snaží vymyslet něco zajímavého ve stylu meditativně rozpoložených Tool, ale zoufale se jí to nedaří.
Pokud máte v sobě smysl pro matematiku a posčítali (a poodečítali) jste čísla uvedená výše v textu, vyšlo vám, že plnohodnotného a poslouchatelného obsahu tato deska mnoho neobsahuje. Dvě dobré skladby, jedna nebojím se říct skvělá a pak hromádka smetí, vhodného tak akorát k zametení na lopatku a směr skládka komunálu. Takže klidně poslechněte, užijte si, já jsem poslouchal mockrát a svá doporučení vám sepsal. Takže příště? And Now Next for Something Completely Different!
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Bošu / 14.5.24 8:44odpovědět
Poslouchám to teď po noční a musim říct, že i obsahově a hlavně zvukově to je bomba, konečně pořádnej hutnej temnej zvuk. Posloucháno na Onkyo TX-8250, Canton Ergo 90DC a Sub Polk Audio HTS 12. Pořádné vibrace do sedačky a tak to má být :-)
Label:Dark Essence Records
Vydáno:Květen 2024
Žánr:post-metal
Anders Vaage - baskytara
Tore Lyngstad - bicí
Eirik Goksøyr - kytara
Trygve Svarstad - kytara
Torstein Nørstegård Tveiten - zpěv
1. Sky Father
2. Echoes
3. Kigal
4. The Tree of All Seeds
5. Vourukasha
6. Ocean Dweller

Noční provoz
Mare nostrum ignis est

Graceless
Chants From Purgatory

Moonsorrow
Varjoina Kuljemme Kuolleiden Maassa

José González
Veneer

Black Crown
Caverns Of Thantifaxath

Brutus
Unison Life

Óreiða
Óreiða

Shannon Wright
Dyed In The Wool

Cloak of Altering
I Reached for the Light That Drowned in Your Mouth

Star One
Space Metal

Trollheims Grott
Aligned with the True Death
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.