|
|
||||||||||
O pyrenejské špinavce Process Of Guilt jsem zavadil někdy v průběhu let 2009-2012, tedy když postupně vyšla alba Erosion a Fæmin a oni tak špinaví vlastně ještě nebyli. Od té chvíle jsem je ale měl v merku a každá další aktivita nezůstala bez povšimnutí. Ona to zas nebyla taková dřina, protože následující nahrávky, které nesly podpis Process Of Guilt, byly jen tři. Splitko s Rorcal, další ryze autorský zářez Black Earth (2017) a právě v těchto dnech vydaná novinka Slaves Beneath the Sun. A protože kapela čerpá z doomu, na který se postupem času nabalovalo čím dál více sludge metalové břečky na úkor melancholie, samovolně jsem si ji zařadil mezi další adepty z vyprahlé pyrenejské líhně.
K Monkeypriest nebo Horn of the Rhino, nad kterými někde v éteru poletují mnohem avantgardnější Orthodox. K těm posledním ale aktuální hrubozrnnost Process Of Guilt prosím příliš nepřirovnávejme. I když ani jim se nevyhne pár halucinogenních pasáží, pořád je to jen malé duševní koma a na míle daleko od teatrálních představení sevillského tria. Process Of Guilt sází na přímočarost, jsou dřevní, těžkopádně groovy a suší jako slunkem rozpálený písek na břehu oceánu. Pokud budete chtít velká jména, tak doomové území Portugalců nyní navazuje tam, kde jsou už léta doma Neurosis nebo Amenra.
Pojďme ale k novince. Slaves Beneath the Sun je celkově pátým albem kapely a má v sobě snad všechny aspekty hutné a surově rozvláčné sludge doomové desky. Tak nějak je poznat, že kapela si to k nám štráduje z jihu, tlusté struny a tuhé riffy jsou jako by zalité sluncem, k čemuž pomáhá i vizuál kapely. Album nabízí vlastně ideální pohled do syrové kuchyně sludge metalu, který jede dle tradičních receptů, kde jako hlavní menu figuruje okoralá kůrka a řádně odleželý sejra. Na první pohled a poslech nic vábného, ovšem po prvním soustu se chuťový pohárek zaraduje a hlava si dá říct. Jinak řečeno, Process Of Guilt dobře ví co dělají a dělají to se zaujetím, ale i když to jejich řinčivé doomobraní má koule a kus zkaženého charisma, něco nad plán v jeho popisu nenajdeme. A to je v dnešní náročné době mínus.
Valivý, na kost ohlodaný bigbít jede dle mustru, dává tomu vlastní polopouštní aroma, ovšem dál se nejde. Je to na dřeň, ale šťáva tomu chybí. Pak se jen zbývá chlácholit tím, jak se kapele daří krotit to gró stylu a významně poohrnout obočí jen v případě třetí skladby Victims, která aspoň ve svém začátku zní jako Godflesh, což je stejně nečekané jako dobré. Je zajímavé, jak blízko k sobě může mít vyprahlá špína a strojová temnota. Jak jednoduché a tvárné to najednou všechno může být, ačkoliv se chvíli opisuje odjinud. I dál se song nebojí nabídnout víc, než jen vysušené kalení a dá se považovat za ten stěžejní z alba. Oživit polomrtvé už bylo třeba a Victims tohle dovede. Do nějakých větších akcí ve smyslu plodné intenzity se deska moc nepouští. Přitom taková 11-ti minutová Host by za to rozhodně stála. Na můj vkus ale spíš stojí trochu na místě, než aby se odvázala. Celkově, a i přes zjevně dobrý základ, pak album Slaves Beneath The Sun nejspíš v průběhu roku zapadne.
Už páté album solidního sludge metalu z Portugalska od kapely, ve které cosi vězí, ale pořád to neumí úplně věrohodně prodat. Zní až moc obyčejně, jako by spokojeně ve svém domácím chlívku, v jehož plotě je sice díra, ale cesta ven nevede. Což ukazuje na limity, přitom se mi zdá, že arzenál kapely nabízí moře příležitostí být výbušnější a umělecky odvázanější. Za mě škoda, čekal jsem víc.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Alma Mater Records
Vydáno:Červen 2022
Žánr:sludge / doom metal
Hugo Santos - kytara, vokály
Nuno David - kytara, vokály
Custódio Rato - baskytara
Gonçalo Correia - bicí
Paulo Basílio - kytara (host, 5)
1. Demons
2. Scars
3. Victims
4. Slaves Beneath the Sun
5. Breathe
6. Host
Umbrtka
Hlavní stroj
Cities Last Broadcast
The Humming Tapes
Antediluvian
The Divine Punishment
Order Of The Ebon Hand
VII: The Chariot
Helheim
WoduridaR
Soen
Lotus
71TonMan / Mushrooms of Yuggoth / O.D.R.A. / V rukou osudu
Four Stirred Hatreds (split)
Dark Angels
Forever & Ever (EP)
Selbst
Relatos de angustia
Scarcity
Aveilut
Fungoid Stream
Oceanus
Domácí thrashmetalová kapela Shaark v souvislosti s vydáním avizovaného maxisinglu No Survivor zveřejnila skladbu The Last Man Standing, kterou aktuál...
25.4.2025Instrumentální progresivní kvartet Quadvium zveřejnil další singl z připravované desky Tetradōm, která vyjde 30. května u Agonia Records. Ke skladbě A...
25.4.2025Po šesti letech se vrací s dlouhohrající nahrávkou A Void Within Existence američtí blackers Abigail Williams. Album vyjde 18. července pod záštitou A...
24.4.2025Opavská post-metalová kapela Mayon bude debutovat deskou V těle a zemi na vydavatelství MetalGate, které jejich první album vydá během května na vinyl...
17.4.2025Jakkoliv je tvorba z posledních let kdysi legendárních Ministry spíše pro legraci, zatím to vypadá, že Al Jourgensen z nastoleného směru do hlubin nes...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.