|
|
||||||||||

Recenze je dobrý způsob, jak si utřídit myšlenky, protože běžně se selektivní mysl soustředí hlavně na to, co se jí líbí a opačný vjem upozadí. Debut Red Sparowes nahlížený touhle perspektivou mě v pravdě řečeno překvapil a dříve silné album v mých očích najednou trochu zesláblo.
Nicméně klady tu jsou, čtěte dále. Pozornost strhují především první dvě skladby, které mají razanci, tlačí posluchače hlouběji do křesla (nebo ho z něj zvedají, záleží na preferovaném způsobu poslechu) a jsou tím, proč se k albu vracím. Stran toho, že jednička i dvojka končí podobným outrem, kterému předcházel podobný scénář, zůstává holou skutečností, že tady se psala historie kapely, tady vznikal ten „ksicht“, který když kapela získá, dosáhla věčnosti. Je to i dvojice skladeb, kde si nejvíce uvědomíme, že hrají členové Isis a Neurosis.
Dále „metalu“ ubývá a ke slovu se dostává post-rock se svými echy a crescendy, který tu a tam získává vrch díky atmosféře (o to v post-rocku jde), protože instrumentální složka prostá zpěvu nejeví chuť šokovat. Určitý svéráz hudby Red Sparowes má na svědomí basák Greg Burns a jeho steel kytara. Její sladkobolný zvuk, typický pro country, tu plní funkci pikantního koření namísto plnohodnotného nástroje. Počínaje stranou B dochází k určitému zvolnění, nápady rozbředávají do velkých ploch a bez ambice vykřesat nosný riff se jen převalují v jakési sebestředné meditaci. Vyprchala chytlavost, ztratila se lehká stravitelnost. Předposlední Our Happiest Days Slowly Began To Turn Into Dust vykročila správným směrem zařadit se po bok áčkovým skladbám, žel svou šanci proměnila jen napůl. Podobný osud stihl i trojku The Soundless Dawn Came Alive As Cities Began To Mark The Horizon.

Alternativní obal vinylového repressu nepůsobí tak uhrančivě jako původní design, ale s potěšením kvituji bytelné zpracování edice, byť pouze s obyčejnými papírovými obaly uvnitř. Red Sparowes kompenzují prostořekost post-rocku dlouhými poetickými názvy skladeb, které sepsány pod sebou tvoří báseň. V symbolické rovině zde vrabec představuje lidstvo zneužívající přírodu, což je myšlenka převzatá z díla amerického literáta T. S. Eliota. Slogan Where Have All The Sparowes Gone? naráží na historickou událost ze 60. let minulého století, kdy tehdejší čínský totalitní režim rozhodl o vyhubení těchto predátorů a v konečném důsledku tak přivodil ekologickou katastrofu, kterou zaplatilo životem 40 miliónů lidí. Jiný historický fakt a zřejmě i premisu alba naznačuje název poslední skladby, která zvěstuje šesté masové vyhubení druhů (na rozdíl od předchozích, způsobených přírodními úkazy, bude mít toto na svědomí člověk). Ale zpět k hudbě…
Jak už zaznělo zkraje, jde o krátké vzplanutí, kdy kapela působí, že si pořádně naložila a s elánem se vyšvihla do základního tábora. Tam pozbyla sil, toužebně vzhlíží k vrcholku hory a místo postupu vpřed bloudí v kruzích kolem úpatí.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Robotic Empire
Vydáno:Únor 2011
Žánr:Post-rock
Jeff Caxide - baskytara, kytara
Greg Burns - baskytara, steel kytara
Dana Berkowitz - bicí
Bryant Clifford Meyer - kytara, klávesy
Josh Graham - kytara, klávesy
Strana A
1. Alone And Unaware, The Landscape Was Transformed In Front Of Our Eyes.
2. Buildings Began To Stretch Wide Across The Sky, And The Air Filled With A Reddish Glow.
Strana B
3. The Soundless Dawn Came Alive As Cities Began To Mark The Horizon.
4. Mechanical Sounds Cascaded Through The City Walls And Everyone Reveled In Their Ignorance.
Strana C
5. A Brief Moment Of Clarity Broke Through The Deafening Hum, But It Was Too Late.
6. Our Happiest Days Slowly Began To Turn Into Dust.
Strana D
7. The Sixth Extinction Crept Up Slowly, Like Sunlight Through The Shutters, As We Looked Back In Regret...

Ghost
Prequelle

Corrections House
Last City Zero

Pavallion
Stratospheria

Germ
Wish

Them
Return to Hemmersmoor

Negative Plane
The Pact...

Blues For The Redsun
Waiting For Enlightenment (Demo MMXV)

Bad Religion
True North

Ahasver
Causa Sui

Enter Shikari
The Mindsweep

The Vacant Eyes
Spheres
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.