|
|
||||||||||
Nejdříve se ozve hluk a po něm hluboká basová linka. Jako když ledovce dřou o sebe. Kvílivé kytary postupně otevřou nový vesmír, jaký se těžko napodobuje. Jsou slyšet výrazné činely a zvuk je špinavý, hrubý a led se drolí do zpěněných vln. Hlas vystupuje z výšky a stejně jak se přiblížil, zase postupně mizí. Hudba chvíli hladí a neustále válcuje. Je z ní cítit všechno, co bylo již nějakým způsobem definováno a zároveň se posunuje dál. A je tvrdší než kdykoli předtím.
Vítejte ve vesmíru nové desky Sigur Rós, kteří se rozhodli znít radikálně jinak, než tomu bylo doposud.
Při poslechu nové desky si nemohu nevybavit sólovku samotného Jónsiho, nazvanou prostě „Go“. Kveikur je dílo kladoucí velký důraz na rytmickou sekci, ve které měli tito Islanďané vždy velký potenciál (nemohu nevzpomenout na agresivní vrchol alba ( ) z roku 2002). Jónsi tento potenciál zužitkoval na své sólovce a hodně se o rytmy opřel i na nové desce Sigur Rós. Druhou věcí, kterou je třeba zmínit, je jistě ukončení jedné zásadní etapy skupiny – opuštění klávesáka Kjartana Sveinssona. Ten se zásadně podílel především na minulém albu Valtari, které je silně ovlivněno postmoderní vážnou hudbou a orchestracemi, které znějí trochu jako z jiného světa. Ostatně tohle se ke skupině vždycky hodilo a hodí i v souvislosti s novým albem.
Kveikur zní především nejtvrději a nejrockověji od Takk. Je to vlastně návrat ke kytarovému výrazivu ve své klasické formě. Mluvím tu ale o návratu ke stylu a k výrazu, forma je opět jiná a svérázně osobitá. Prudce noisový náhul album už startuje (Brennisteinn), aby se k němu vrátil kousek za svou polovinou. Hlas je modulovaný, zastřený a kytary drhnou až kdesi pod podlahou. Každá skladba má svou vlastní industriální základnu, plnou ruchů a často až divokých poryvů. Každý zvuk má ale své místo a svou roli. Tady vzniká zajímavý kontrast mezi deskou minulou a deskou aktuální: vše intenzivní bylo ještě nedávno tiché a teď jako by se z šepotu stal řev. Jaká poloha vám sedne lépe, je čistě na vás.
Jak bylo Valtari neuchopitelnou poezií tvořenou z mlhy mezi ledovci, je Kveikur přímočarou rockovou deskou velké sebevědomé skupiny.
Kveikur je odvážnou deskou, stejně jako odvážnou byla deska minulá. Bodovat u posluchačů s tak složitým materiálem, jaký nám předložila kapela minule, to chce mít soustředěné obecenstvo. Ale zatímco minule jste desku mohli postupně vstřebávat a pouštět si ji třeba před spaním, aktuální vás může zaskočit tanečním beatem (Yfirborð) nebo drhnutím kytar stylem, jaký tu už dlouho nebyl (závěr šesté Kveikur).
Knot Svíčky, jak se v překladu jmenuje tato deska, je něčím nepopsatelně zajímavým. Sigur Rós opět ignorují všechny tradiční postupy a jdou svou vlastní cestou. Nepřizpůsobují se nikomu a ničemu. Říkejte si tomu post-rock nebo jak chcete. Nemusíte mít zrovna dvakrát rádi Jónsiho hlas a můžete frflat něco o tom, že se snaží vrátit kamsi ke starým deskám a že už to není ono. Zaposlouchejte se, vykročte si někam do přírody, pryč z davů města. Foťte, jeďte na kole nebo prostě s rukama v kapsách pozorujte hemžení mravenců. Je to vlastně jedno. A ono si vás to najde, protože je v tom až primitivní svůdnost a upřímnost. A to je to, co mám na severských kapelách rád. Jejich hudba vychází z krajiny, která je sama mimo běžné chápání člověka. Z mrazu a chladu, divokých plání, kde vše vychází z harmonie člověka s přírodou.
Pokud se přesto nenaladíte, pak přijdete o jedinečný prožitek zcela odlišné rockové kapely. Bandy, která je velká a ovlivňuje zástupy dalších, aniž by se propůjčovala masám a podbízela se jako laciná děvka.
Ve srovnání lze zapátrat u kapely z těchto krajin podobné, a to u unikátních Hjaltalín. V současné době nenacházím jediného dalšího konkurenta, který by dokázal na rockových základech znít jako z jiného světa.
Dávám 85% ze dvou důvodů: především díky nadšení z desky od skupiny, která ještě nedávno vypadala, že ukončí svou činnost. Důvodem, proč to není absolutorium, je prostý fakt, že cítím stále tolik potenciálu, že se desky "za sto" ještě můžu dočkat. Ke kritice mi na desce nezbylo zhola nic, jedná se v mých očích o precizní dílo, vybroušené po všech stránkách.
Za necelé dva týdny se chystám shlédnout živé podání této desky. Report bude a já se na něj už teď těším.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Milan "Bhut" Snopek / 9.7.13 15:58odpovědět
Nádhera, skvost, krása... chtěl jsem dát kilo, ale to si nechávám pro dění příští. 90% je optimální stav. Úvodní skladba Brennisteinn mne dokázala odrovnat už na malém EP předcházející této vpravdě vynikající desce. V čase kdy jsem projížděl Šumavským hvozdem na kole - zněla mi v uších tato líbezná hudba a teprve tehdy jsem rozkryl její půvab a pravou podstatu. Budu se opakovat, ale tato deska je vskutku nádherná!
Victimer / 9.7.13 6:06odpovědět
Ta deska mě pohltila. 90%
Label:XL Recordings
Vydáno:Červen 2013
Žánr:post-rock
Jón Þór Birgisson – zpěv, kytara
Georg Hólm – baskytara
Orri Páll Dýrason – bicí
1. Brennisteinn
2. Hrafntinna
3. Ísjaki
4. Yfirborð
5. Stormur
6. Kveikur
7. Rafstraumur
8. Bláþráður
9. Var
Sigur Rós
Hvarf/Heim (reedice)
Sigur Rós
Valtari
Soen
Imperial
Dream Unending
Tide Turns Eternal
SOM
The Shape of Everything
Greenleaf
Rise Above The Meadow
Hateful Abandon
Liars/Bastards
Galactic Industry
Key To Space Love
Iggy and The Stooges
Ready to Die
Thyrfing
Vanagandr
At the Altar of the Horned God
Through Doors of Moonlight
Letos v prosinci bude ukončeno dlouhé čekání na novou desku The Old Dead Tree, jejichž doposud poslední album The Water Fields včera oslavilo neuvěřit...
18.9.2024Z chystaného alba XII: A gyönyörü álmok ezután jönnek, které vyjde 15. listopadu na Season of Mist, zveřejnili Thy Catafalque další singl, a to skladb...
17.9.2024Kapela Insania ohlásila koncerty na podzim tohoto roku, během kterých oživí stále aktuální album Grrrotesky (psali jsme o něm ZDE). Rozpis zastávek má...
17.9.2024Slovenská deathmetalová kapela Perversity zveřejnila svůj nový videoklip, který vznikl ke skladbě Venom Divine. Tu byste dohledali na letošním albu Sp...
16.9.2024Po sedmi letech o sobě dávají vědět s novým albem chebští Esazlesa. Osm skladeb na desce Dokud vím, co mám vyšlo v pátek 13. září na Indies Scope, kde...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.