|
|
||||||||||

Nechat si protlačit do přehrávače něco neznámého čistě z toho důvodu, že vám to pošle vaše oblíbené vydavatelství, může být velmi často dobrý nápad, ale stejně tak často si svoje poznámky raději nechám pro sebe a po několika poslechnutích dotyčnou muziku vyzmizíkuju pryč. Kapela SOM bude stát asi někde na pomezí, protože rozhodnout se čistě pro delete by bylo hodně nefér, ale současně spadnout ze samého nadšení na zadek by na druhou stranu postrádalo soudný přístup. Což netvrdím, že musíte mít nutně stejně a dokážu si docela dobře představit, že vám tahle kapela sedne do nálady naprosto přesně.
Kapela SOM pochází ze Spojených států a její historie se začala psát docela nedávno, o čemž svědčí prozatím jediná dlouhohrající deska The Fall z roku 2018. Ta byla nahrána na solární pohon v Radare Studios a pokud vám ten název na první dobrou nic neříká, začnu jmenovat: Junius, Caspian, Rosetta a pár dalších. Už ano? Minimálně Junius jsme tady na Echoes párkrát probrali a je to právě tahle kapela (ale nejen ta), od níž fouká nejsilnější vítr. Sestava SOM není z tohoto pohledu jen tak nějaká náhodná sbírka jmen, ale jde právě o členy kapel spolčených kolem Radare Studios s nejsilnějším zastoupením (dva kusy) ex-členů Junius. Ti to postupem času osekali na poměrně úspornou sestavu pouhopouhé dvojice Joseph E. Martinez a Dana Filloon a tím pádem po sobě zanechali docela dost sirotků. Mimochodem právě v takto ořezané sestavě to z mého pohledu dotáhli ke svému nejlepšímu albu Eternal for the Accretion of Light z roku 2017. Doporučuju hodně.
Nicméně SOM na to jdou trochu jinak a když budete znát historii minimálně Junius, dojdete k lehkému anachronismu, protože jejich aktuální album The Shape of Everything jakoby z oka vypadlo (není to nejšťastnější příměr) desce Reports from the Threshhold of Death z roku 2011 (ZDE). A s tímhle přirovnáním podle mého názoru stojí a padá vaše případné přijetí této novinky, protože si umím připustit oba naprosto protichůdné závěry - od nadšeného přijetí po konstatování laciné kopie. SOM jakoby navázali nit tam, kde ji Junius opustili, a po deseti letech se snaží strefit do přibližně stejné cílové skupiny za použití velmi podobných vyjadřovacích prostředků. Tedy plný, zamlžený zvuk, shoegaze, zasněný rock s téměř až popovými nápěvy, v němž nejde ani omylem o ekvilibristiku jakéhokoliv druhu, ale čistě o navození té správné atmosféry a nálady.
V tomto ohledu je nutné přiznat kapele dostatečný počet bodů, protože album funguje od začátku do konce naprosto konzistentně a bez zaváhání servíruje jednu výbornou skladbu za druhou. Během poslechu nenarazíte na slabé místo, na vycpávku jakéhokoliv druhu a celých 34 minut hracího času budete dostávat nadstandardní porci melancholie. Pro její správné navození pracuje vše - přes efekty, přes aranže, přes hall na zpěvu, přes celkové seskládání zvuku, a naopak vše, co by mohlo rušit (například přemíra techniky, vytažení jednotlivých nástrojů apod.), je potlačeno. Čistá, precizní a zodpovědná práce, nelze pochybovat, nelze hledat chyby.
Všechno tohle pozitivní ovšem stojí na tom, že se přestanete ohlížet přes rameno do deset let staré historie a zapomenete na to, že kdy byli a hráli jacísi Junius. Z jejich stínu totiž podle mě SOM nevykročili a jejich nová deska je jen variací téhož v podobně mlhavých odstínech. Nemusí to být nutně rozhodující hodnotící hledisko, ostatně dobré muziky není nikdy dost (podobně na to jdou třeba Palms, Nothing a řada dalších), ovšem se snahou přiznat SOM vlastní zvuk a jak se říká ksicht bohužel narazíte. Může to vadit, ale taky nemusí. Však komu to problém nedělá, v druhé půlce ledna si může vyzvednout svou naprosto čerstvou desku do sbírky. Právě tehdy tahle věc s docela tuctovým obalem vychází na Pelagic Records.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Pelagic Records
Vydáno:Leden 2022
Žánr:shoegaze / dream rock
Duncan Rich - bicí
Justin Forrest - baskytara
Joel Reynolds - kytara
Mike Repasch-Nieves - kytara
Will Benoit - kytara, zpěv
1. Moment
2. Animals
3. Center
4. Shape
5. Clocks
6. Wrong
7. Heart Attack
8. Son of Winter

SOM
Let the Light In

Winterfylleth
The Dark Hereafter

Anathema
A Fine Day to Exit

Boards Of Canada
Tomorrow's Harvest

Cradle Of Filth
Thornographic (EP)

Ephel Duath
Pain Necessary To Know

Sun Worship
Pale Dawn

Vortex
Moloch

Yppah
They Know What Ghost Know

Lacuna Coil
Dark Adrenaline

Solace Of Requiem
Casting Ruin
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.