|
|
||||||||||
Ještě než se pustíte do nové desky Sumac a do její recenze, doporučuju vrátit se k desce předchozí a rovněž tak k mojí loňské recenzi (ZDE), z níž pochytíte veškeré důležité souvislosti o tom, co je to Sumac, kdo za ním stojí a proč je dobré to vědět. Mně už pak zbude pouze konstatovat, že personální obsazení zůstalo stejné s Aaronem Turnerem v čele, Nickem Yacyshynem za bicíma a Brianem Cookem za basou. Stejně tak zůstal i Kurt Ballou v roli producenta a mistra zvuku (mix).
Z nových a nebo minule opomenutých skutečností uvedu především to, že Sumac se přestěhovali od žánrově (podle mě) bližšího vydavatele Profound Lore Records k Thrill Jockey, což je vydavatelství sice maximálně sympatické, ale přece jen žánrově trochu jinde. Důležité to ale není. Pak by se slušelo uvést to, že Sumac v překladu znamená škumpa (takový ten plevelný keř, rozpínavý jako Rus) a že na obálce nové desky není hovno, jak si myslí jeden nejmenovaný redakční kolega. Aspoň jsem o tom přesvědčen.
Pokud jste se skutečně vrátili k mé starší recenzi debutní desky, máte už doufám celkem jasnou představu o tom, na jaké bázi tahle kapela funguje, jaké jsou její hlavní výrazové prostředky a na co si dát jako nově příchozí pozor. Právě ona obezřetnost platí v případě What One Becomes dvojnásobně, protože ve všem již na debutu extrémním a posluchačsky nepřívětivém se jde ještě dál a ještě do větších extrémů. Jestli deska The Deal nedala nic zadarmo a nesnažila se nikomu nic usnadnit, tak novinka svého posluchače zcela záměrně odrazuje a toho, kdo vytrvá, seká hlava nehlava.
Ostatně o hudebním očistci, trvalém pocitu úzkosti a skličujícím procesu píše i Aaron Turner ve svém vysvětlení konceptu desky, i když hned na dalších řádcích je vysvětlena prospěšnost toho všeho, ve výsledku plodného a objevného úsilí. Uf.
Na What One Becomes se vtěsnalo pět skladeb o celkové délce bratru 59 minut (podělte si to každý sám) a společném jmenovateli, kterým je disharmonie. Turner si jako skladatel nijak nelámal hlavu se stavbou skladeb, aby to v nich nějak navazovalo, aby se to líbilo a aby u toho nedejbože hezky zpíval. Celkem snadno můžete nabýt prvního dojmu ve smyslu neučesaného (snad ještě) hudebního experimentu, kde nástroje (hlavně kytara) přebírají úlohu zbraní a celek pak představuje křižáckou výpravu proti posluchači. Další dojmy toho moc nezmění, protože tohle se nevstřebává snadno a poslech je tak trochu bitva mezi deskou a mezi vámi a dost možná celým světem.
Vedle čiré radosti z nefalšované deprese ale album nic moc dalšího nenabízí. Jakoby se omezovalo pouze na nepřístupnou formu, která určitě patří k tomu extrémnějšímu, co je v daném žánru k mání, a s tím se spokojilo. Stejně tak nemám pocit, že by ty dlouhatánské skladby sršely přemírou nápadů a řešení slepých uliček formou úniku do ambientně-ruchařské mlhoviny (Rigid Man) či post-rockové instrumentálky (Clutch of Oblivion) působí spíš nápaduprostě. A možná je to taky o tom, že tady nejde ani tak o nápady a hudební příručku pro pokročilé, ale o čistě emocionální ventil autora. Tady se obloukem dostávám k recenzi předchozího alba, kterou jsem končil podobnou úvahou, s níž si vystačím i tentokrát. Forma novinky se možná trochu změnila, zdrsněla, ale moje pocity z ní zůstávají stejné jako minule.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Thrill Jockey
Vydáno:Červen 2016
Žánr:sludge / noise metal
Aaron Turner – kytary, vokál
Nick Yacyshyn – bicí
Brian Cook – baskytara
1. Image of Control
2. Rigid Man
3. Clutch of Oblivion
4. Blackout
5. Will to Reach
Sumac
The Deal
Sumac
May You Be Held
Sumac, Oxbow, Inter Arma
20.4.17, Praha, Futurum
Anathema
The Optimist
Aversio Humanitatis
Behold the Silent Dwellers
Dissolving of Prodigy / Pantheist / Gallileous / Wijlen Wij
Unveiling the Signs (split)
Mark Lanegan
Phantom Radio
Suburban Terrorists
Cut - Throat From The World Of Obsession
Dobbeltgjenger
Limbohead
Gride
Hluboká temná modř (EP)
Momma Knows Best
Ain’t No Weight Young Lad Can’t Take (EP)
Tiskovka: Mohou pankáči natočit desku dětských písniček? Odpověď na tuto otázku přinesli Už Jsme Doma na albu Pět ran do čepice. Nahrávka vznikla ve s...
27.6.2022Domácí kapela Gate Crasher zveřejnila nový singl Jako vlci, k němuž vznikl i videoklip - k dispozici na youtube.
27.6.2022Pár měsíců po digitálním vydání je venku i fyzická podoba nahrávky Pohrdat domácí kapely Decultivate, a to na jednostranné 12" gramodesce s gravírovan...
27.6.2022Domácí dark(black)metalová kapela Pergamen právě vydala své nové album Sol infernum, které je jejich první koncepční nahrávkou. Kromě digitálního vydá...
23.6.202212. července se v pražské Baladě (na nové adrese Pod Plynojemem 1274/5) odehraje koncert španělské instrumentálně post-rockové/metalové kapely Syberia...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.