|
|
||||||||||

Nahrávky, pod kterými je podepsán Tamás Kátai, stojí vždycky za pozornost. Ať už se jedná o metalové kapely Thy Catafalque a Gire, nebo další záležitosti, ve kterých je kovová struna více či úplně upozaděna. Je to sotva pár dní, co mi přišel mail upozorňující na nový projekt Neolunar, na který si v budoucnu určitě posvítím. Vedle aktuální sólové tvorby půjde o další pokus jak nechat odpočívat metal na slepé koleji a oddat se kouzlu jiných žánrů. Od Neolunar můžeme čekat chytlavou směsici elektroniky, futuretra a atmosféry nočního města. No, kdo by se v souvislosti se jménem hlavního protagonisty netěšil? Ale vraťme se zpátky na začátek.
Zvýšené pozornosti je totiž v případě Tamáse Kátaie určitě třeba. V současnosti je na pořadu dne oživení jeho sólové tvorby a nové album "Slower Structures". Album tiché, ambientní, jen lehce rozvíjející jednotlivé nápady. Album osázené krátkými skladbami, které představují spíš jen črty pocitů. Je to stejné jako si sednout v parku na lavičku a sám pro sebe si rozvést okamžik, který vás ten den ráno už jednou potkal. Pěkně uvnitř sebe, bez přemáhání se, bez mimických projevů, pouze s myšlenkou, která ve vás zůstala a kterou si znovu přehráváte. Převedeno do polohy hudební - za doprovodu piana, minimalisticky vedené elektroniky a pár klasických nástrojů. Stačí několik minut v zamyšlení a pak v hlavě přeskočí další motiv, který se zrovna tak jemně opracuje. "Slower Structures" je druhou sólovou deskou Tamáse Kátaie, pokud tedy nepočítáme skladbičku "Jupiter" z roku 1992. Z toho vyplývá, že není kam spěchat, ani není komu co dlužit. Když to přijde, tak to přijde. A druhý dílek do skromné sólové mozaiky přišel právě v těchto dnech.
Novinka je uzavřená, introvertní záležitost, jen pro pár snílků, kterým je příjemné se tiše zahloubat. Ale i takovým se může při prvních letmých dotycích zdát, že je to deska bezkrevná a bez zjevného impulsu. Ale pravda to samozřejmě není. Jen je třeba se nastavit trošku jiným směrem a nechat v sobě pookřát zadumanost a sny. A ono to přijde. Tamás Kátai na nové nahrávce po svém prezentuje zážitky ze života ve skotském hlavním městě, kde už nějaký čas pobývá. A protože je to náplava a člověk z jiného koutu Evropy, lze i na "Slower Structures" vypozorovat spojení dvou odlišných prostředí. I na něm je (byť dobře ukrytá) stopa folklórní hravosti, ovšem zde v zajímavé kombinaci s odrazem studených skotských dní, kdy i létě čaj zahřeje a podzim trvá celý rok. Člověk je bytost vnímavá, přizpůsobivá a dobře si pamatuje. Talentovanější z nás pak dovedou své pocity vetknout do příběhu jednoho alba. Jedním z takových je právě Tamás Kátai.
Poslouchám-li dnes jeho minulou práci "Erika szobája", vím, že je mi pořád bližší. Je přitažlivější a otevřenější, i když se jedná také o instrumentální album na podobné bázi jako novinka. Jinak jsou ovšem každé úplně jinde. I přes fakt, že jsem si svou cestu k "Slower Structures" našel a to mi odkrylo hodně zajímavého ze svého nitra, pořád to je to jedenáct let stará, živější hra s pocity, kdo mi doma hraje se silnější intenzitou. To berte jako záměrný dvojsmysl.

I tak se ale Tamásovi povedlo nahrát další album, které oplývá nadstandardní kvalitou a poukazuje na jeho skladatelský um. Jeho rukopis může být složitější rozkódovat, ale z opakovaných poslechů je jasné, že pod deskou nemůže být podepsán nikdo jiný. A proto se na pár nenásilných chvilek o samotě skrčte pod deku a dejte si "Slower Structures". Hlasitost poslechu nechám na vás, ale volume více doprava zřejmě nezaškodí. Je to vážně tichá hudba.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Jirka D. / 16.6.16 12:06odpovědět
Pěkné. Poklidné, zasněné, odpočinkové, tiché. U téhle desky se zdržím.
Label:GS Productions
Vydáno:Květen 2016
Žánr:ambient / chamber music
Tamás Kátai - piano, elektronika
Dimitris Papageorgiou - housle
Balázs Hermann - kontrabas
Gyöngyi Kudlik - hlas
Bettina Kátai - hlas ze záznamu
1. Music for Breakfast
2. Raining this Morning
3. Slowing Waters
4. Colour Positive
5. Colour Negative
6. Tea in the Museum
7. A Midday Storm in Marchmont
8. Waltz for Niau
9. Polimer C90
10. Hydrangea Blue
11. Thermal
12. Visage
13. La Galerie Soir

Messa
Close

Collapse Under The Empire
The Fallen Ones

Pando
Rites

Nema
Animalia

Lacuna Coil
Black Anima

Overkill
The Electric Age

Árstíðir Lífsins
Saga á tveim tungum II: Eigi fjǫll né firðir

Colosso
Rebirth

Grave Miasma
Endless Pilgrimage (EP)

Adversarial
Solitude with the Eternal...

Slzy Mrtvého Světa
Na planetě Zemi
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.