The Devil’s Trade  -  What Happened to the Little Blind Crow

The Devil’s Trade What Happened to the Little Blind Crow

Jirka D.6.11.2018
Zdroj: CD v 4-panelovém digipaku (# GOLDEN 045) // promo od agentury Creative Eclipse PR
Posloucháno na: SONY CDP-XA5ES / SONY TA-F 730ES / ELAC CL 82 // PC / Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm
VERDIKT: Osobní kytarová zpověď ladící do temných odstínů lidské duše.

Informace o The Devil’s Trade jsem začal dohledávat přesně dva dny po vystoupení v pražském klubu Underdogs a upřímně docela dlouho po obdržení nahrávky k recenzi. Asi by na úvod bylo fajn napsat, že v tomto případě nejde o kapelu, ale o jednočlenný projekt maďarského písničkáře jménem Dávid Makó, a že pokud snad s ohledem na vydavatelství (Golden Antenna) čekáte nějaký moderní hardcore, post-hardcore, sludge nebo jinou formu průplachu ušních bubínků, budete vedle jako já. Už z toho slova „písničkář“ je jasné, že nahrávka se bude snažit získat pozornost zcela jinými prostředky.

Makóvo písničkaření patří k těm temnějším, které s folkem v tradičním pojetí nemají společného skoro nic, a které volbou efektů (nejen) na kytaře a celkovou atmosférou směřují k nehezkým věcem kolem nás, ale hlavně v nás. Pro hrubé přiblížení bych se nebál zmínit sólovou tvorbu hlavních představitelů Neurosis - Scotta Kellyho a Stevea Von Tilla, ale třeba i u nás známého Todda Nesbitta aka Unkilled Worker. Zrovna jeho jméno mě napadlo jako první, protože stejně jako on, tak i Dávid Makó si občas kytaru plete s krompáčem.

The Devil's Trade

V hudbě TDT hraje dominantní úlohu neotesanost, živelnost a podle promo řečí i maďarský folklór, což buď neslyším, nebo slyšet neumím. Makó disponuje slušně zachraptěným hlasem, dostatečně přesvědčivým a hodícím se k podobné hudbě. Pak taky disponuje několika efekty na kytaru (když nehraje na bendžo nebo jemu podobný nástroj) a hudební rozměr desky je v tomto ohledu aranžérsky bohatší než prostý kytarový doprovod v jednom výrazu. Naopak co do techniky bychom mohli snadno dojít k smutným závěrům, že hudba TDT o technice není skoro vůbec, pokud se prostě nesmíříme s tím, že nejde o absolventský koncert na konzervatoři.

Všechno jasně směřuje k tomu, že deska What Happened to the Little Blind Crow bude osobní zpovědí kytarového dřevorubce, v níž se třeba najdete (byť jen částečně), nebo zcela ztratíte prostě proto, že váš vnitřní svět je budován z jiných komponent. V tomto ohledu nelze albu upřít jistou přesvědčivost a schopnost zaujmout, protože některá místa mají svůj půvab a dostatečně sugestivní atmosféru, se kterou není problém souznít. Vedle toho zcela přirozeně vyvstává problém s tím, že osobní zpověď je pořád jen osobní zpověď a její obecně platný přesah má své limity. Za sebe můžu říct jen tolik, že album se mnou příliš nerezonuje a že navzdory osobitému autorskému vyjádření zůstávám maximálně u lehkých sympatií, které na druhou stranu necítím každý den a ke všemu.

The Devil's Trade CD