|
|
||||||||||

Možná to souvisí s věkem, možná s něčím úplně jiným, ale vydání Inside Out Music poslouchám a sleduju ve stále hojnější míře a pokud jde o naši redakci, nejsem v tom sám. Z poslední doby vzpomeňme na výbornou desku Beardfish, Nightingale, příliš nepochváleného Devina Townsenda, zatím nezmíněné Pain of Salvation a samozřejmě Transatlantic z loňského ledna. Zmínka o „Kaleidoscope“ je logická dvojnásob - opět Neal Morse, opět Mark Portnoy za bicíma, opět kvantum muziky. A to už ani nezmiňuju loňskou desku Flying Colors, album „Songs from November“ a další asi kilometr not z nedávné doby, v nichž je Neal Morse nějak zainteresován.
Jeden se až ptá, jak to lze všechno stihnout a hlavně v jakém standardu se lze při této kadenci udržet. Odpověď alespoň v případě „The Grand Experiment“ není jednoznačná a klást vedle sebe všechna pro a proti lze poměrně dlouho. Přesněji řečeno dvakrát 53 minuty, to je totiž nová porce rocku pro velké kluky.
Obdobně jako na „Kaleidoscope“ (a nejen tam) se Morse nebojí skutečně dlouhých věcí („Alive Again“ má téměř 27 minut), stejně tak sled skladeb střídající dlouhé, složité kompozice s rychlejšími, jednoduše hard rockovými kusy („Agenda“, s trochou fantazie titulní skladba), případně baladami („Waterfall“), usvědčuje tvůrce z jistého dramaturgického schématu. Schématu vyzkoušeného, dlouhodobě platného napříč žánry a nutno dodat, že i fungujícího. Na druhou stranu mi album tentokrát a víc než kdy jindy zní poněkud rutinně, sice skladatelsky a instrumentačně na výši, ale jaksi bez jiskry, bez drajvu.
Respektive ne vždy a ne všude. První věc "The Call“ je skvělá přehlídka rockové chytrosti (hlavně druhá polovina je naprosto bravurní), i když pravda, v úvodní a cappella pasáži je toho štěstí trochu moc. Ostatně ono není na co si stěžovat, zhudebněné štěstí, snové kytarové melodie, vokální nebe, kapičky rosy a velká scéna s nafukovací vzducholodí - to je Neal Morse a kde se objeví a zasáhne, tam prší štěstí jako v máji (pro dokreslení dojmů si stačí poslechnout dva živákové přídavky na bonus disku). Takže je třeba ho takto brát, nebo jít prostě o dům dál. Po prvním kusu ale následuje titulní věc, velký experiment, a už někde tam vidím zakopaného psa rutinního skládání. Skladba v podstatě ničím nepřekvapuje, jeden kytarový riff je opakován neustále dokola a po nějakých dvou třech minutách se luhuje ten samý pytlík znovu a znovu. Větší kontrast s názvem si lze představit jen těžko...
Podobně závěrečný opus „Alive Again“ vedle mě plyne bez větší odezvy, která se dostavuje jen sem tam (například zrychlená instrumentální pasáž v páté minutě), ale mezi jedním a druhým pocitem uspokojení se lze v mlze ztratit. Prog rock? Mrazení v zádech? Vzrušení z nového dobrodružství? Hmmm, nemám ten dojem.
Ale nechci být nespravedlivý. Ve věcech technických je album naprosto v pořádku - složené s přehledem, bravurně zahrané i nahrané, což je o to zajímavější, že do studia se šlo s čistým listem papíru. Můj vkus sice svádí boj s přehnaně sladkými pasážemi „á la Morse“, především vokálními, ale takový už je rukopis tvůrce a je třeba ho respektovat. V konečném zúčtování mi ale chybí to něco málo, co by velký experiment posunulo z pozice „takové album Morse nahraje každý rok“ k zážitku ojedinělému, překvapujícímu a s trvalou hodnotou.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
-krusty- / 21.3.15 9:02odpovědět
Předesílám, že tohle album jsem neslyšel...ale dovedu si představit, že recenzi po jeho poslechu odkývu. Ač nerad, přiznávám se, že podobný pocit jsem měl už po poslechu posledních dvou TRANSATLANTICů. Neal Morse je hudební génius, ale je příliš potentní stejným způsobem...a navíc toho štěstíčka je přespříliš. Například SPOCKs BEARD se mi líbí víc bez Neala.
Label:Inside Out Music
Vydáno:Únor 2015
Žánr:AOR / prog rock
Neal Morse - zpěv, klávesy, kytara
Mike Portnoy - bicí, doprovodný zpěv
Randy George - baskytara, doprovodný zpěv
Eric Gillette - kytara, zpěv
Bill Hubauer - klávesy, zpěv
1. The Call
2. The Grand Experiment
3. Waterfall
4. Agenda
5. Alive Again
Bonus Disc
1. New Jerusalem (Freedom Is Coming)
2. Doomsday Destiny
3. MacArthur Park" (Richard Harris cover)
4. The Creation (live)
5. Reunion (live)


Continuum of Xul
Falling into Damnation (EP)

1/2 Southern North
Narrations of a Fallen Soul

Twelve Diversions
Forwards Becomes Backwards

Filii Nigrantium Infernalium
Pornokrates: Deo Gratias

The Hidden Congregation
Missa Rubra Carcosiana

Biosphere
The Senja Recordings

Gorevent
Fate

Greg Dulli
Random Desire

Ex Deo
Caligvla

Pro-Pain
The Final Revolution

Lyriel
Leverage
Jihomoravští tmáři Heiden slibují nejtemnější kapitolu své tvorby. Vrstevnatou, tmavou hmotu, jako popel ze spálených domů, který vsákly karpatské hor...
1.12.2025Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.