TotorRo - Come To Mexico

TotorRoCome To Mexico

Symptom3.2.2017
Posloucháno na: PC / Creative GigaWorks T40
VERDIKT: Zprvu mé obočí vytvořilo pomyslnou nesouhlasnou vlnovku, které jsem se prozatím tak úplně zbavit nedokázal, ale konec dobrý, všechno dobré.

Nakonec jsem se třetím albem Come To Mexico proposlouchal až do fáze porozumění a přijetí, protože – marná sláva – svodům dovádivých francouzských melodií se těžko říká ne, a to i přes počáteční zmatení, které hrozilo novinku pohanit (asi proto, že jsem nedostal přesně to, co jsem chtěl). Pocit nesourodosti a nadbytku motivů, které tříští celek na dílčí obrazy, do jisté míry přetrvává, ale je třeba přiznat hudbě TotorRo úžasnou energii a pocit euforie, která z ní pramení.

U debutu All Glory To John Baltor (2011) šlo radovat se ze suverénní post-rockové masáže stejně dobře jako lomit rukama nad lehce generickým přístupem k věci. Když o tři léta později otevřela kapela stavidla novým proudům, vznikla deska s dotykem nekonečna... Home Alone (2014) byla jako příslovečné hraní z partesu, ve kterém se snoubí lehkost s tahem na branku a "obloukem", který nutí znovu mačkat play. Naproti tomu loňský zásek Come To Mexico jakoby postrádal pevnou základnu v sevřenosti materiálu, který by z novinky činil jasnozřivé dílo hodné mistrů. A tím vůbec nechci zpochybňovat instrumentální ani technickou stránku díla, ta je bezvadná.

Poctivých pětačtyřicet minut je průměrem předchozích nahrávek s jasným příklonem k éře Home Alone. Momenty typické pro debut zaznívají spíše sporadicky, ale jejich duch opanuje nejednu pasáž. Hravost matematiků z Rennes je znát od prvního taktu jedničky Brocolissimo, která je intrem k opravdovému začátku desky, dvojky Yaaaago. Indie, post-rock a matika v jednom balení. Ale i půvabná rocková neotesanost, která cloumá s Boverly Pills, kde jsem při sólové kytaře vzpomněl na prstoklady Noela Gallaghera. Come To Mexico je deska, která má co nabídnout a přesto, že jako celek nepůsobí tak vypointovaně jako její předchůdkyně, stále obsahuje skladby typu Gérard Blast, kde ratio skladatelských a hráčských dovedností nedovolí zlomit nad kapelou hůl.

Kvarteto je vynikající svižnou alternativou k opakující se post-rockové scéně, které se ve svých partech nepřetahuje o pozornost, baví posluchače nečekaným vývojem a má skvělý motor v osobě bubeníka Bertranda Jamese. Když přičteme dobrou čitelnost všech nástrojů a shora uvedenou povznesenost, zdají se být TotorRo o to cennějším jevem, že mají vlastní, snadno rozpoznatelný rukopis a vždy hrají jako jeden muž.