|
|
||||||||||
Psát o tvorbě nezmarů Ulver je jako házet vodu na zeď. Stejně tak se většina lidí neshodne na tom, zda se jim vlčáci líbí teď nebo před dvaceti lety nebo někdy potom. Každá etapa je totiž natolik odlišná, jakoby se jednalo o jinou kapelu. Také je pravda, že poslední nahrávky byly víceméně v podobném duchu a tak se množily názory, že garmovcům došel dech (i já nakonec podobné pomluvy pronášel Ulver za zády). Minulá zajímavůstka „Messe I.X-VI.X“ nastínila možný posun (návrat) k filmovosti jejich tvorby, experimentům a opětovnému odklonu od zpěvu. Respektive jeho přeřazení ze sólové pozice do doprovodného nástroje. Dá se velice zjednodušeně říct, že letošní megaporce nazvaná podivně „ATGCLVLSSCAP“ rozvíjí minulý scénář, jen k celku i podstatě přichází z jiného směru a s odlišným záměrem.
Nazvat novinku novinkou není tak přesné, jak by se mohlo zdát. Nová deska ano, nové skladby asi taky ano, ne však všechny a určitě ne komplet nápady. „ATGCLVLSSCAP“ je album experimentů a improvizací. Na ploše nějakých osmdesát minut rozehráli psychedelickou hru na slepou bábu, kdy posluchač často myslí, že ví a hned nato se zase ztratí. Některá místa důvěrně poznává, jiná jsou pro něj novum a některá jsou zamaskovaná k nepoznání. Jak jsem avizoval výše, Garm zazpívá čistě sporadicky a raději se věnuje programování. Podotýkám, že jeho zpěv miluju a obdivuju, což asi napovídá i můj pseudonym (heh), ale zde mi nechybí. Vnoříte-li se do hlubin atmosféry „ATGCLVLSSCAP“, naznáte sami, že zpěv přijde za odměnu, jako vyvrcholení potlačované extáze. Pak se zase ztratí a jeho přítomnost cítíte jako během celé nahrávky spíše pod povrchem.
Zařadit novinku do nějaké přihrádky opravdu nelze. Nejen pro to, že je každá deska v jiném stylu, ale na „ATGCLVLSSCAP“ se hraje s hudbou natolik, že se spolu s Ulver projedeme uměleckým světem do všech světových stran. Navštívíme ambientní ticho, drone brnění, psychedelický rock, post avantgardní hrátky s jemnou elektronikou a všudypřítomný soundtrackový odér gradujícího artového filmu, kde se moc nemluví. Vše pak celku dodává umělecký punc. Největší radost mi udělala krásná vzpomínka na „Perdition City“ formou skaldby Nowhere (Sweet Sixteen). Ani ne tak pro Garmův zpěv (ten ale je!), ale protože tuto píseň, respektive celé album nezměrně miluju. Nejedná se jen o znovu zahranou skladbu s novým zvukem. Je to píseň s notně pozměněným feelingem, házející posluchače do nostalgické nálady. Ta píseň je pro to jako stvořená, vím. Zde však s předchozí Gold Beach tvoří snivý tandem plný bolestného rozjímání na uplynulým časem, kdy vám slzy kanou smutkem i veselím.
Těch vzpomínek si díky podstatě novinky užijete více a nemá cenu zde plýtvat vaší pozorností. Vždyť se pohodlně usaďte, zakoukejte se do spirály na obalu a nechte se vtáhnout přímo děje…
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Daniel / 8.4.16 9:02odpovědět
Už po prvním poslechu mě album nadchlo a každým dalším poslechem, obzvláště na kvalitní aparatuře, ještě roste. Opravdový skvost, nejen jeden z vrcholů tvorby Ulver, ale současné hudby vůbec.
Dagon / 24.3.16 10:02odpovědět
Súhlasím. Toto dielo je natoľko špecifické a nezaraditeľné, že hoci o jeho nesmiernych kvalitách vôbec nepochybujem, nedokážem ho vstrebať ani po niekoľkonásobných spoločných zoznámeniach.
-eR- / 24.3.16 8:10odpovědět
Výborné dílo, opět natolik specifické, že se nedá s ničím porovnávat. Snad jen s minulostí, do které ale samo proniká záměrně. Výborné, hodně na rytmech postavené věci, hypnotické, opojné. A myslím, že rok od roku budu v té desce nacházet stále něco jiného a budu ji prožívat trochu jinak. Krásné hudební sousto.
Label:House of Mythology
Vydáno:Leden 2016
Žánr:avantgarda
Kristoffer Rygg - zpěvy, programování
Tore Ylwizaker - klávesy, programování
Jørn H. Sværen - různé
Daniel O'Sullivan - kytary, baskytara, klávesy
1. England's Hidden
2. Glammer Hammer
3. Moody Stix
4. Cromagnosis
5. The Spirits That Lend Strength Are Invisible
6. Om Hanumate Namah
7. Desert/Dawn
8. D-Day Drone
9. Gold Beach
10. Nowhere (Sweet Sixteen)
11. Ecclesiastes (A Vernal Catnap)
12. Solaris
Ulver
Lyckantropen Themes
Ulver
Drone Activity
Ulver
The Assassination of Julius Caesar
Led Zeppelin
Celebration Day (live)
Mayhem
Grand Declaration Of War
Fates Warning
A Pleasant Shade Of Gray
Reaction Extasy Trance
In Memories
Reido
Anātman
Slipknot
.5: The Gray Chapter
Stromboli
Shutdown
Pénitence Onirique
Nature Morte
Jakkoliv je tvorba z posledních let kdysi legendárních Ministry spíše pro legraci, zatím to vypadá, že Al Jourgensen z nastoleného směru do hlubin nes...
17.4.2025Kdož jste ještě nezachytili, v souvislosti aktuálním nadílkou dvou EP De Toorn a With Fang And Claw zveřejnili Amenra videoklip ke skladbě Salve Mater...
17.4.2025Na 6. června u Napalm Records chystají novou studiovku švédských Katatonia. Jmenovat se bude Nightmares as Extensions of the Waking State a akurátně z...
17.4.2025Domácí thrashmetalová formace Exorcizphobia slaví 20 let fungování a při té příležitosti ohlašuje několik novinek. Tou první je zveřejnění živého konc...
17.4.2025Nový hudební projekt nazvaný Šalba v sobě pojí autorskou tvorbu Deadyho z Dark Gamballe a hlas Broni Míky ze Satisfucktion a aktuálně můžete poslechno...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.