|
|
||||||||||

Psát o tvorbě nezmarů Ulver je jako házet vodu na zeď. Stejně tak se většina lidí neshodne na tom, zda se jim vlčáci líbí teď nebo před dvaceti lety nebo někdy potom. Každá etapa je totiž natolik odlišná, jakoby se jednalo o jinou kapelu. Také je pravda, že poslední nahrávky byly víceméně v podobném duchu a tak se množily názory, že garmovcům došel dech (i já nakonec podobné pomluvy pronášel Ulver za zády). Minulá zajímavůstka „Messe I.X-VI.X“ nastínila možný posun (návrat) k filmovosti jejich tvorby, experimentům a opětovnému odklonu od zpěvu. Respektive jeho přeřazení ze sólové pozice do doprovodného nástroje. Dá se velice zjednodušeně říct, že letošní megaporce nazvaná podivně „ATGCLVLSSCAP“ rozvíjí minulý scénář, jen k celku i podstatě přichází z jiného směru a s odlišným záměrem.
Nazvat novinku novinkou není tak přesné, jak by se mohlo zdát. Nová deska ano, nové skladby asi taky ano, ne však všechny a určitě ne komplet nápady. „ATGCLVLSSCAP“ je album experimentů a improvizací. Na ploše nějakých osmdesát minut rozehráli psychedelickou hru na slepou bábu, kdy posluchač často myslí, že ví a hned nato se zase ztratí. Některá místa důvěrně poznává, jiná jsou pro něj novum a některá jsou zamaskovaná k nepoznání. Jak jsem avizoval výše, Garm zazpívá čistě sporadicky a raději se věnuje programování. Podotýkám, že jeho zpěv miluju a obdivuju, což asi napovídá i můj pseudonym (heh), ale zde mi nechybí. Vnoříte-li se do hlubin atmosféry „ATGCLVLSSCAP“, naznáte sami, že zpěv přijde za odměnu, jako vyvrcholení potlačované extáze. Pak se zase ztratí a jeho přítomnost cítíte jako během celé nahrávky spíše pod povrchem.
Zařadit novinku do nějaké přihrádky opravdu nelze. Nejen pro to, že je každá deska v jiném stylu, ale na „ATGCLVLSSCAP“ se hraje s hudbou natolik, že se spolu s Ulver projedeme uměleckým světem do všech světových stran. Navštívíme ambientní ticho, drone brnění, psychedelický rock, post avantgardní hrátky s jemnou elektronikou a všudypřítomný soundtrackový odér gradujícího artového filmu, kde se moc nemluví. Vše pak celku dodává umělecký punc. Největší radost mi udělala krásná vzpomínka na „Perdition City“ formou skaldby Nowhere (Sweet Sixteen). Ani ne tak pro Garmův zpěv (ten ale je!), ale protože tuto píseň, respektive celé album nezměrně miluju. Nejedná se jen o znovu zahranou skladbu s novým zvukem. Je to píseň s notně pozměněným feelingem, házející posluchače do nostalgické nálady. Ta píseň je pro to jako stvořená, vím. Zde však s předchozí Gold Beach tvoří snivý tandem plný bolestného rozjímání na uplynulým časem, kdy vám slzy kanou smutkem i veselím.

Těch vzpomínek si díky podstatě novinky užijete více a nemá cenu zde plýtvat vaší pozorností. Vždyť se pohodlně usaďte, zakoukejte se do spirály na obalu a nechte se vtáhnout přímo děje…
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Daniel / 8.4.16 9:02odpovědět
Už po prvním poslechu mě album nadchlo a každým dalším poslechem, obzvláště na kvalitní aparatuře, ještě roste. Opravdový skvost, nejen jeden z vrcholů tvorby Ulver, ale současné hudby vůbec.
Dagon / 24.3.16 10:02odpovědět
Súhlasím. Toto dielo je natoľko špecifické a nezaraditeľné, že hoci o jeho nesmiernych kvalitách vôbec nepochybujem, nedokážem ho vstrebať ani po niekoľkonásobných spoločných zoznámeniach.
-eR- / 24.3.16 8:10odpovědět
Výborné dílo, opět natolik specifické, že se nedá s ničím porovnávat. Snad jen s minulostí, do které ale samo proniká záměrně. Výborné, hodně na rytmech postavené věci, hypnotické, opojné. A myslím, že rok od roku budu v té desce nacházet stále něco jiného a budu ji prožívat trochu jinak. Krásné hudební sousto.
Label:House of Mythology
Vydáno:Leden 2016
Žánr:avantgarda
Kristoffer Rygg - zpěvy, programování
Tore Ylwizaker - klávesy, programování
Jørn H. Sværen - různé
Daniel O'Sullivan - kytary, baskytara, klávesy
1. England's Hidden
2. Glammer Hammer
3. Moody Stix
4. Cromagnosis
5. The Spirits That Lend Strength Are Invisible
6. Om Hanumate Namah
7. Desert/Dawn
8. D-Day Drone
9. Gold Beach
10. Nowhere (Sweet Sixteen)
11. Ecclesiastes (A Vernal Catnap)
12. Solaris

Ulver
Lyckantropen Themes

Ulver
Childhood's End

Ulver
Messe I.X - VI.X

post-hudba
Svět na konci roku nula

Alia Tempora
Digital Cube

God Seed
I Begin

Lychgate
The Contagion in Nine Steps

Enslaved
Utgard

Spineshank
The Height of Callousness

Cepheide
Les échappées

At the Altar of the Horned God
Through Doors of Moonlight
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.