|
|
||||||||||
Nové album ULVER se opět pohybuje ve velice tichých tónech, kde vládnou sny, představy, pomalu plynoucí čas a smrt. Po sérii rozporuplných alb nadělují vlčáci svým věrným „soundtrackoidní“ sbírku klidných skladeb na povrchu, avšak znepokojujících podprahově. Tentokrát s nimi nespolupracoval Daniel O'Sullivan (kteréhož ostatní kapely a projekty mám velice rád, ale v ULVER mi moc nesedí), ale TROMSO CHAMBER ORCHESTRA pod vedením skladatele Martina Romberga. Docela mě informace o této spolupráci vyděsila. S vidinou, do jakého kýče může ULVER ještě padnout, jsem desku vyhlížel s nemalými obavami. Jejich DVD s filharmonií mi dosud nahání kopřivku. Nemám nic proti spojování rockových těles s klasickou hudbou a orchestry, jen se to rozmohlo na můj vkus příliš a kdysi avantgardní a neotřelí ULVER začali klouzat po stěně konvenčněji pojaté hudby směrem dolů do mainstreamového bahna. Zároveň jim na „Wars of the Roses“ došel dech. Nevím, co se v táboře vlků stalo, ale nová deska „Messe I.X - VI.X“ má opět plno ohně a skvělé atmosféry, jak bylo dříve dobrým zvykem. Nechci tvrdit, že se ULVER někam vrací. Na to je „Messe I.X - VI.X“ od starší tvorby odlišná, ale ambientně soundtrackové období se „Svidd Neger“ v čele mi občas na mysli vytanulo.
Obě složky, ať už elektronická nebo orchestrální, se báječně doplňují a zároveň tak vyvrací domněnky, že elektronická hudba není umění v pravém slova významu. Zde se vám předkládá divoké opojení z umělých nástrojů, se kterými je zacházeno jako s malířským štětcem, kde skladba je pak umělcova výpověď. Ani mnohačlenné komando s klasickými nástroji ničím nenarušuje onen tichý dojem celé nahrávky. Každý ví, kde je jeho místo. Zároveň mi neustále připadne, že je vše improvizováno. Jazzový feeling nové nahrávky dupe z každé skulinky. Garmův zpěv uslyšíte až v „Son of Man“ a „Mother of Mercy“. V „Noche Oscura del Alma“ nezazní slova, ale hlas je využit jako další nástroj a v mých očích je to nejsilnější song alba. Hlas Pana Trickstera G. si mnoho neužijete, ale nahrávce to jen prospělo. Filmová atmosféra tak není ničím rušena a když pak přijde jeho čas, promlouvá do vašeho podvědomí a maluje tam temné obrazce.
Ten Hollywood sice na „Messe I.X - VI.X“ kape ze všech koutů, ale spíš je to ten Lynchův, von Trierův přístup k vašemu vědomí i nevědomí. Tedy intelektuálně zvrácený, divný, neuchopitelný a děsivě přehnaný. Ano kýče se dočkáme, ale já jim to žeru i s navijákem. Nebudu plakat, že už ULVER není jako třeba na „Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell“, „Perdition City“ nebo dokonce „Bergatt - Et Eeventyr I 5 Capitler“. Už dávno jsou jinou kapelou. Ale po letech mám pocit, že je opět opravdová. A opravdovost jsem u tvorby ULVER už roky postrádal. Emoce mám při každém poslechu „Messe I.X - VI.X“ napnuté k prasknutí a jakmile se dostane na „Noche Oscura del Alma“, do očí se mi derou slzy, jež - vyprovokovány nefér hrou skladatele - pálí jako čert. Do alba samotného se musíte nořit polehounku, pomalounku a i to, co se vám nezdálo, se po čase vykrystalizuje a urovná. Nejedná se o nic převratného, závratného nebo dokonce šokujícího. V tomhle směru se ULVER dávno umravnili. Avšak počáteční nepřístupnost je potřeba překonat. Dostanete pak na talíři příjemnou porci opojné krmi s podivuhodnou chutí, která má tendence růst.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Garmfrost / 21.10.13 10:03odpovědět
Bodine - to je řadová deska.
Bodin / 10.10.13 8:53odpovědět
Jsem na tom podobně jako Sorgh. Nahrávka příjemně plyne, ale já se nemohu zbavit dojmu, že jsem čekal něco více. Není to špatná nahrávka, spolupráce s orchestrem je na výbornou. Po této live nahrávce budu netrpělivě čekat na řadové album, které určitě více napoví jakou cestou se Ulver vydají dále.
Sorgh / 8.10.13 9:11odpovědět
Parádně napsany, ale názor mi ještě zraje.
Jirka D. / 5.10.13 17:22odpovědět
Zatím si dojmy rovnám do nějakého smysluplného celku, ale oproti předchozímu albu jsem spokojen, možná i hodně spokojen. Pak už jen rozlousknout dilema "dát šest stovek za desku nebo nedát"...
Andree / 5.10.13 9:35odpovědět
Víceméně souhlasím s autorem recenze. Vystihl to hezky, ale s hodnocením bych šla výš. Jsem spokojená :-)
Label:Jester Records
Vydáno:Srpen 2013
Žánr:ambient / electronica
Kristoffer Rygg - programming, zpěv
Tore Ylwizaker - klávesy, programming
Jørn H. Sværen - Miscellaneous
+ Tromsø Chamber Orchestra
1. As Syrians Pour in, Lebanon Grapples with Ghosts of a Bloody Pas
2. Shri Schneider
3. Glamour Box (Ostinati)
4. Son of Man
5. Noche Oscura del Alma
6. Mother of Mercy
Ulver
Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell
Ulver
Lyckantropen Themes
Ulver
Perdition City
Acherontas
Faustian Ethos
Sermon of Flames
I Have Seen The Light, And It Was Repulsive
Cryptopsy
As Gomorrah Burns
Children of Bodom
Halo of Blood
Bismarck
Vourukasha
Fu Manchu
Clone of the Universe
Inter Arma
Paradise Gallows
Reido
Anātman
Na labelu Papagájův hlasatel právě vychází nové album Malignant Tumour nazvané Maximum Rock'n'roll. V nabídce je kompletní portfolio nosičů - CD / LP ...
30.9.2024Brněnský klub Sibiř se chystá na hutnou nálož zkázy. Mezinárodní doom metalové sympozium kapel Chorosia, Grimms Eye a Depths Above se uskuteční už ten...
29.9.2024Forgotten Tomb vyrazili na turné, kde budou podporovat nové studiové album Nightfloating, které vyšlo u Agonia Records.
27.9.2024Avantgardisté Five the Hieorphant sdílí singl (link)se skladbou Moon Over Ziggurat, který je předzvěstí připravovaného alba Apeiron, které vyjde 18. ř...
26.9.2024Hail of Bullets znovu vydají nedostupné eponymní debutové EP. Album vyjde 22. listopadu prostřednictvím Agonia Records na CD, vinylech, kazetách i dig...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.