Ulver - Messe I.X - VI.X

UlverMesse I.X - VI.X

Garmfrost5.10.2013
Zdroj: mp3
Posloucháno na: Philips MCD183, Koss Porta Pro
VERDIKT: ULVER jsou zde opět s velice povedenou nahrávkou. Černá melancholie, hluboká jako nejhlubší propast, čiší pomalým bolem, ze kterého je úniku pouze smrtí...

Nové album ULVER se opět pohybuje ve velice tichých tónech, kde vládnou sny, představy, pomalu plynoucí čas a smrt. Po sérii rozporuplných alb nadělují vlčáci svým věrným „soundtrackoidní“ sbírku klidných skladeb na povrchu, avšak znepokojujících podprahově. Tentokrát s nimi nespolupracoval Daniel O'Sullivan (kteréhož ostatní kapely a projekty mám velice rád, ale v ULVER mi moc nesedí), ale TROMSO CHAMBER ORCHESTRA pod vedením skladatele Martina Romberga. Docela mě informace o této spolupráci vyděsila. S vidinou, do jakého kýče může ULVER ještě padnout, jsem desku vyhlížel s nemalými obavami. Jejich DVD s filharmonií mi dosud nahání kopřivku. Nemám nic proti spojování rockových těles s klasickou hudbou a orchestry, jen se to rozmohlo na můj vkus příliš a kdysi avantgardní a neotřelí ULVER začali klouzat po stěně konvenčněji pojaté hudby směrem dolů do mainstreamového bahna. Zároveň jim na „Wars of the Roses“ došel dech. Nevím, co se v táboře vlků stalo, ale nová deska „Messe I.X - VI.X“ má opět plno ohně a skvělé atmosféry, jak bylo dříve dobrým zvykem. Nechci tvrdit, že se ULVER někam vrací. Na to je „Messe I.X - VI.X“ od starší tvorby odlišná, ale ambientně soundtrackové období se „Svidd Neger“ v čele mi občas na mysli vytanulo.

Obě složky, ať už elektronická nebo orchestrální, se báječně doplňují a zároveň tak vyvrací domněnky, že elektronická hudba není umění v pravém slova významu. Zde se vám předkládá divoké opojení z umělých nástrojů, se kterými je zacházeno jako s malířským štětcem, kde skladba je pak umělcova výpověď. Ani mnohačlenné komando s klasickými nástroji ničím nenarušuje onen tichý dojem celé nahrávky. Každý ví, kde je jeho místo. Zároveň mi neustále připadne, že je vše improvizováno. Jazzový feeling nové nahrávky dupe z každé skulinky. Garmův zpěv uslyšíte až v „Son of Man“ a „Mother of Mercy“. V „Noche Oscura del Alma“ nezazní slova, ale hlas je využit jako další nástroj a v mých očích je to nejsilnější song alba. Hlas Pana Trickstera G. si mnoho neužijete, ale nahrávce to jen prospělo. Filmová atmosféra tak není ničím rušena a když pak přijde jeho čas, promlouvá do vašeho podvědomí a maluje tam temné obrazce.

Ten Hollywood sice na „Messe I.X - VI.X“ kape ze všech koutů, ale spíš je to ten Lynchův, von Trierův přístup k vašemu vědomí i nevědomí. Tedy intelektuálně zvrácený, divný, neuchopitelný a děsivě přehnaný. Ano kýče se dočkáme, ale já jim to žeru i s navijákem. Nebudu plakat, že už ULVER není jako třeba na „Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell“, „Perdition City“ nebo dokonce „Bergatt - Et Eeventyr I 5 Capitler“. Už dávno jsou jinou kapelou. Ale po letech mám pocit, že je opět opravdová. A opravdovost jsem u tvorby ULVER už roky postrádal. Emoce mám při každém poslechu „Messe I.X - VI.X“ napnuté k prasknutí a jakmile se dostane na „Noche Oscura del Alma“, do očí se mi derou slzy, jež - vyprovokovány nefér hrou skladatele - pálí jako čert. Do alba samotného se musíte nořit polehounku, pomalounku a i to, co se vám nezdálo, se po čase vykrystalizuje a urovná. Nejedná se o nic převratného, závratného nebo dokonce šokujícího. V tomhle směru se ULVER dávno umravnili. Avšak počáteční nepřístupnost je potřeba překonat. Dostanete pak na talíři příjemnou porci opojné krmi s podivuhodnou chutí, která má tendence růst.