|
|
||||||||||
První a zatím poslední šedá schůze na stránkách Innocence s kapelou UMBRTKA proběhla ve jménu dvojalba "Páně & Uhelná Pánev". Je tedy čas nejvyšší, snad ne úplně pozdní, prodlevu napravit a stránky znovu do šedé vybarvit. Přiznávám, dost mi to chybělo...
Já obdělávám černozem
Jsem jednočlenným kolchozem
A morem, který klasy žne
Jsem válcovnou i valounem
Psem jsem i z psa salámem
Poslední setkání s Umbrtkou páně zmizelo v šedém nenávratnu totiž kdysi před třemi lety a od těch dob již uplynulo mnoho nových, prachmaticky jedinečných etud. Kraj UMBRTKA zůstal nadále plný nenávisti ke slunci, oslavy dělnických, strojírensky výživných příběhů, ale zejména vyspěl a prozřel po stránce hudební. Experiment je skutečným experimentem, nejen šedým uměním, ale i v oné šedé se dá nalézt mnono z barevného spektra vlivů a nových pohnutek. Aktuální album "Spočinutí" je tak naprosto odlišným dílem a srovnávat jej po stránce šedo metalové s obdobím "Páně & Uhelná Pánev" zavání diletanstvím. Následující alba svorně pokračovala ve svém vývoji, až se dospělo do stádia "Spočinutí", které osobně vidím jako nejvíce svojské a experimentální jeviště prachmatických carů velebené šedozemě. Carů UMBRTKA. Z alba už necítím tolik krabicovým vínem potřísněných těl unavených dělnických jednotek, ale spíš volnost a pokukování po odlišných světech, kde i dělník může býti šansoniérem a kreativním sochařem. Ono víno je pak v lednici, ne na chodníku před nádražím, chladí se v jedné přepravce spolu se salámem a nezbytným prejtem. V ateliéru. A nyní, po dlouhém mezidobí a innocence nesouznění, nastal znovu čas podlehnout šedi a užít si onen velký postup.
Nové album "Spočinutí" je již na hony vzdálené extrémnímu blackotání a jeho nosným bodem je naprostá nezařaditelnost. Tomu říkám nosník. Bez obav a černých myšlenek (k dispozici jsou pouze ty šedé) na desce naleznete hafó elektroniky, netradičních proměn, komorní šedé mystiky či recitace, rozjímání i šedě metalové expanze. Přišel čas zabrnkat slunci na nervy, cynicky se mu vysmívat a šedě pookřát, tu se saxofonem, tu s prejtem, tam zas ve vlakové soupravě rozrážející krajinu vtipnou sloučeninou labila Vikernesse s bohy robotických pra-vizí Kraftwerk. Příliš sice nemusím tracky se ženským zpěvem (nejsem první ani poslední), ale pokud pojmu "Spočinutí" jako celek, vidím v něm mnoho darů šedě barevného počínání. Jinak musím říci, že přes (taktéž nezbytnou) prvotní složitost a délku vstřebání, nakonec album dělá čest jménu UMBRTKA měrou vrchovatou. Navíc lpí na prachmatických black ortdoxnostech čím dál méně a dává průchod ostatním variacím na téma "stroj a oni". Tento přístup mi naprosto vyhovuje a rád se nechám vláčet experimenty dál. Vyzývám tedy uskupení UMBRTKA, nechť nespí a preluduje své šedé epično k více stylům a žene je před sebou, jako se žene vlak plný uhlí z místa A do místa B.
Neboj se, bábo, vrátíš se fabrice
Údy ti vyspraví skalpel a palice
Nedojdeš dřevité prázdnoty důchodu
Felčar tě zalátá z boku i zespodu
Dál pokračuje nenapodobitelná vláda slovem, kde je počastováno jak choré charisma slunce, tak nehynoucí oddanost strojírenství a využití slov samotných je češtinářským zážitkem, kdy by nejedna, šedým melírem vybavená profesorka, zaplesala a se souborem snad i prejt pojedla. Mnoho poloh hudebna a vzájemné střety různých stylů v jeden prachmatický, zřejmě dívce či chlapci naslouchajícím všestranosti UMBRTKA mírně zamlží lyrickou složku alba, ale nenechte ochudit a čtěte! Celý umělecký koncept UMBRTKA může být jen čirá nenávist nebo šedá láska, jež nerezaví ale obrací se v prach. Osobně se s kariérou tělesa setkávám s různými úspěchy, ale "Spočinutí" mě zasáhlo pravděpodobně nejvíce. Po mnoha stránkách. Je mi jasné, že ti, kteří mluví o umělecké prázdnotě a zbytečnosti takového uskupení, opět dojdou ke svému přesvědčení, přesto se domnívám, že i jim by mohlo neobvykle pojaté "Spočinutí" otevřít kalný zrak a proměnit jej v prachmaticky šedý. Inu, proč ne? Vždyť UMBRTKA je Pán a jeho cesty jsou nevyzpytatelné. Byť obestoupené tuhou dřinou na slunci a jeho krutých paprscích.
Slunce má jen jedno varle
Upocené, chlupaté a horké
Slunce nám závidí
Slunce je Hitler
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
-krusty- / 1.11.12 16:39odpovědět
Svým způsobem revoluční album, které docení další generace....jako paralela k této podobě UMBRTKY mi připadá NECROCOCK a jeho projekty. Album magické, dekadentní, hitové, šedivě pracovní...:-)
Label:Selement Records
Vydáno:Říjen 2011
Žánr:Black Metal / Experimental
Morbivod - Vocals, Guitars, Bass, Keyboards, Drums programming
Strastinen - Vocals, Guitars, Bass
Well - Vocals, Bass, Piano
Karl - Vocals, Guitars
1. Poznání
2. V Jeho den
3. Vezeme bábu
4. Slečna s knihou
5. Procitnutí
6. Byla šedá ulice
7. Kraftvarg
8. Putovní knír
9. Lavičky
10. Komtesa
11. O Slunci
12. Jaro nevidět
13. Spočinutí
Umbrtka
V dešti mech
Umbrtka
Přesazování strejců
Umbrtka
Komíny smrti
Master's Hammer + Umbrtka
7.10.17, Brno, Fléda
Cris Luna
Phoenix
Keosz
Be Left to Oneself
In Mourning
The Weight Of Oceans
David Kollar
Where are They...? and other stories
Constellatia
Magisterial Romance
Puscifer
Conditions of My Parole
Fen
Dustwalker
Domácí metalová kapela Alchemist zveřejnila videoklip ke skladbě In the Dark of the Night, která pochází z jejich aktuální nahrávky Equilibrium (duben...
12.1.2025V Praze v Modré Vopici se 15. února koná akce Imbolc Fest II za účasti kapel Wyrm, Katarze, Skeromlat a Bjes. Info a facebook událost ZDE.
11.1.2025Progresivně techničtí deathers Sadist vydají 7. března pod značkou Agonia Records své nové album nazvané Something To Pierce. Už nyní si můžete pustit...
10.1.2025Na značce MetalGate vyjde kniha Daniela Lakea nazvaná USBM: Revoluce identity v americkém black metalu, která v deseti kapitolách a na prostoru více j...
10.1.202535 let od vydání kazetového dema Není se kam skrýt kapely V.A.R. se na značce Pařát dočká tato nahrávka CD reedice ve formátu digipaku. Obsahem bude r...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.