|
|
||||||||||
Svým způsobem bychom mohli začít tím, že nám Dan Swanö nadělil další porci výživné chuti a tím i vlastně skončit. Jenže pak nastane celá řada otázek typu - kterou cestou se nyní Dan vydal? Kdo je Dan Swanö? :-) Je „The Inheritance“ z řádu Nightingale a Odyssey, či Star One?, nebo naopak je novinka sbírkou tvrdší, death metalovou jako např. Overflash, Unicorn, Demiurg, Bloodbath? Nebo se dočkáme dokonce i ozvěn Edge of Sanity nebo Moontower? Jak už v minulosti tento všeuměl mnohdy dokázal, klidně se může vydat i odlišnou cestou (Pan.Thy.Monium, Karaboudjan). S tímto dychtivým očekáváním jsem ochutnal nejprve interpretem předložený song „Astrid Falls“, který mě totálně nadchl a navnadil na desku celou.
Ještě napravím informace ohledně line-upu. WITHERSCAPE nenahrával pouze Dan Swanö, ale také jeho (mně neznámý) kamarád Ragnar Widerberg, který se zmocnil strunných nástrojů. Možná bych ještě mohl zmínit hosty, kteří si na „The Inheritance“ zapěli, či v osobě Joela Selsforse zahráli na moog synthesizer. Jsou jimi Morten Moller Jorgensen, Eddie Risdal a Paul Kuhr. Všichni společně zvěčnili svůj hlas v osmé „The Wedlock Observation“. Eddie pak navíc v „Astrid Falls“ a Paul v „Dying for the Sun“. Všechny ostatní zpěvy jsou (jak jinak) z hrdla Danova a ten se zde opravdu vyřádil. Takhle pestře zazpívané album ještě neměl. Postrádám sice jeho nádherný hluboký baryton, ale jeho absenci plně vynahrazuje parádním murmurem, ještě lepším hrdelním hlasem, se kterým si fakt vyhrál a dosáhl nevídaných melodických linek jako z hrdla nějakého hard rockového mohykána. O jeho čistém hlasu není třeba psát nijak blíže. Snad jen - je čím dál lepší. Krásně se doplňuje promyšlenými sbory, které dodávají písním další dimenzi. Desku si samozřejmě produkoval a zvučil sám, můžeme se tedy těšit z jeho prvotřídní, charakteristické práce. Přidejme si texty od Paula Kuhra a přečtěte si rozhovor, kde Dan nastiňuje dějovou zápletku.
Album vychází na v klasickém jewelcase CD, kde máte k dispozici dva alternativní mixy (full dynamics a MP3 mix), pak také v Mediabook CD se dvěma bonusovými předělávkami věhlasných Judas Priest („Last Rose of Summer“) a Gentle Giants („A Cry for Everyone“). Hlavně, jak nám Dan prozradil v rozhovoru, zmíněná limitovaná edice obsahuje také povídku, vycházející z textové stránky „The Inheritance“. Nesmím opomenout poslední dobou opět profláklý LP formát. Pěkný výběr, že?
No ale kudy se tedy ubírá „The Inheritance“? Myslím, že se mohou těšit zejména fanoušci Edge of Sanity z dob „Inferno“ a „Crimson“, také sólového „Moontower“. Písně jsou také hodně heavy metalové s hard rockovým dozvukem. Když k tomu přidáte art nebo (retro) prog, můžete si zhruba představit, v jakémže duchu se WITHERSCAPE odehrává. Líbí se mi, že kytarovou práci přenechal Dan Ragnarovi. Tudíž by jeden čekal odlišný rukopis a docela mě překvapilo, když jsem uslyšel v kytarách odkaz k Edge of Sanity. To jen tak na okraj. Jeho sóla jsou nejen vkusná, ale také plná skvělých a svěžích nápadů. Můžete se kochat i akustickou nádherou, která přes podivuhodnou melancholii a odkazy k Nightingale, umí posluchače usadit do křesla a donutit k soustředěnému poslechu. Doslova žeru Danovi bicí. Připadnu si, jako bych se ocitl v dobách, kdy svět ohromeně naslouchal mocným úderům Johna Bonhama. Tím nechci srážet legendu na roveň následovníků, ale Danova práce je excelentní. Přidejte čarovné klávesy, evokující (opět jak jinak) 70. léta a máte vymalováno. Skvělá je také délka, která bez bonusů nepřesahuje tři čtvrtě hodinky.
Co říct k samotným písním? Nečekal jsem, že se mi budou až takhle líbit. Už dávno jsem si zvykl, že Dan Swanö vytvořil to nejlepší v 90. letech a následující bylo už jen „vynikající“. Ale z „The Inheritance“ jsem doslova zjančený. Proto raději berte moji recenzi jako popisnou, nebo se nechte navnadit mým nadšením, jak chcete. Můj top song je pětka „To the Calling of Blood and Dreams“. Kytary zde řežou jak pásová pila a dusavý rytmus udává váš dech, který se umí zastavit a pobídnout vás do krajiny snů. „Astrid Falls“ zase evokuje dávný Opeth, jenž ostatně kdysi Dan produkoval a pomáhal tak kapele do veřejného světa. „The Math of the Myth“ se pohybuje ve svižném duchu a díky této písni si můžete zatleskat s interprety a zavzpomínat na starý „hejvík“, kdy ještě uměl strašit nepřipraveného posluchače z řad konvenčního středního proudu. Úchvatná je „Dying for the Sun“. Ze šedivého začátku se vyklubala hodně zajímavá pasáž, balancující na hraně nervozity. Samotná píseň pak burácí se střídavou kadencí, kdy opravdu jak na hrazdě jsme chvíli v řevu zboostrovaných kytar a Danovu hlasu a chvíli zase v rockovém hájenství, aniž by nám rytmus dovolil vydechnout a vypnout plnou pozornost. Asi nemá cenu rozepisovat píseň po písni. Co kus, to klenot. Možná ale najdu jednu výtku v mém nadšeném přehánění - nelíbí se mi závěrečná „The Inheritance“. Toto minutu a půl trvající klavírní outro nepřináší nic, proč bych ho neměl přeskakovat.
Co říct na závěr? Očekával jsem kvalitu a prvotřídní písně. Očekávání bylo stokrát překročeno. Jsem moc rád, že jsem se od Dana a jeho kolegy Ragnara dočkal zážitku, na který doufám v dnešní uspěchané a rychlé době nezapomenu. Stejně tak pevně doufám, že se nejedná o jednorázovou záležitost, ale o živoucí skupinu, kterou bych rád viděl i někde na koncertě. To ale - jak vidno z našeho rozhovoru - není vůbec vyloučené.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Ruadek / 30.8.13 17:32odpovědět
Nadprůměrný počin od člověka, se kterým už hodně let rád trávím večery v přírodě.
Victimer / 27.8.13 10:19odpovědět
Moontower je skvost, tomuhle dám ještě pár poslechů a prohlásím to za to samé!
Jirka D. / 26.8.13 12:54odpovědět
V úvodu mi to zní jak starší Opeth. Nicméně jsem dost zvědav na ten "full dynamics mix", i když podle dostupných informací se nedostal na CDčko, ale je přiložen pouze jako download. Že by další metalový muzikant / producent, který pochopil, že ta nesmyslná hra na lisovanou je opravdu nesmyslná?
Label:Century Media records
Vydáno:Červenec 2013
Žánr:atmosferic / progressive death metal
Dan Swanö - zpěv, klávesy, bicí
Ragnar Widerberg - kytary, baskytara
hosté:
Paul Kuhr - zpěv (4, 8)
Eddie Risdal - zpěv (2, 8)
Morten Møller Jørgensen - zpěv (8)
Joel Selsfors - Moog synthesizer (4)
1. Mother of the Soul
2. Astrid Falls
3. Dead for a Day
4. Dying for the Sun
5. To the Calling of Blood and Dreams
6. The Math of the Myth
7. Crawling from Validity
8. The Wedlock Observation
9. The Inheritance
bonusy:
10. Last Rose of Summer (Judas Priest cover)
11. A Cry for Everyone (Gentle Giant cover)
Witherscape
The Northern Sanctuary
Beyond The Event Horizon
Leaving the 3rd dimension
Altar Of Plagues
Teethed Glory And Injury
Oblivion
Called To Rise
Mollmaskin
Heartbreak in ((Stereo))
Anthem
Praeposterum
Acheronte
Son Of No God
Blut Aus Nord
Disharmonium - Undreamable Abysses
Diabolical
Neogenesis
Triptykon
Melana Chasmata
Indesiderium
Of Twilight And Evenfall...
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.