|
|
||||||||||
Jak dlouho fungujete a je to celou dobu ve dvou?
Klíčit to začalo v roce 2010 po rozpadu naší středoškolské post-rockové kapely Pime7. Původní představa se s ohledem na složitou logistiku a čas proměnila v tekutou sestavu asi tří lidí.
Zpočátku jsme zkoušeli a tvořili ve dvou, momentálně to rozvíjím spíš sám, ale jsme všichni v neustálém kontaktu, takže nějaké personální otázky pro mě nemají moc smysl.
Název Les je všeříkající... přesto, lze si ve vašem případě přisvojit myšlenku, že je pro vás stěžejním zvukový popis různých míst, kterými se pohybujete nebo na vás zkrátka zapůsobily?
Nemůžu říct, že by to byl nějaký programový závazek, ta místa ale sama o sobě nějak působí a něco pro mě znamenají, já se v nich ocitám neúmyslně a nahrávkou a následnými úpravami
dostávají jen další estetický rozměr a mění se můj vztah k nim.
Vaše cesta vede z Orlických hor, přes Hanou, až do průmyslové Ostravy, tedy místy navzájem dost odlišnými.... člověk se prostě přesouvá různými kouty republiky. Je jednou z hlavních metod jak zachytit správný zvuk cestování?
O cestování tu moc nejde, spousta zvuků je z nepohyblivých prostředí v mém okolí, různé sklady a technika v nich, se kterou přicházím do styku v práci, obchody, do kterých chodím, továrny okolo apod., vlastně je to celé hodně lokální záležitost. Jsou to spíš takové osobní útržky různých míst z různých etap mého života, která se setkávají a žijou ve vlastním mikrosvětě, kde se i nepříjemná prostředí mění v snesitelnější. Nějaký jasný klíč k tomu, co dělám, neznám, ale je to rozhodně spíš pocitové než racionální.
Od meditace hor a lesů k ruchu velkoměsta? Ptám se proto, že právě odkazy na industriální hudbu u lze zachytit velmi snadno.
Tohle přišlo samo, začal jsem v jakési naivní blackmetalové fascinaci přírodou, kterou hodně rychle infikovaly a ušpinily všudypřítomné průmyslové frekvence, které mě zatím provází v osobním životě dost intenzivně a nevím, jestli se to někdy změní.
Co bylo vlastně tím hlavním pro rozhodnutí pustit se podobně laděné hudby?
Nevzpomínám si přesně, ale měl jsem po rozpadu kapely potřebu dělat dál hudbu, ale jinak než jsem byl zvyklý, vymanit se z práce se živými nástroji a zkusit si najít nějaký osobnější zvuk a způsoby, jak na to. Trvalo pak několik let, než to vykrystalizovalo v momentální zvuk, který určitě není konečný, ale vnímám ho jako první záchytný bod na cestě. Neměl jsem ale žádnou představu, je to všechno věc pokusů a omylů.
Vaše jediná nahrávka slyší na jméno "Marianskohorsk", což upomíná zrovna na Ostravu... Jde o jakýsi komplet, který jste dali dohromady, když se nahromadily skladby, nebo šlo o cíleně koncepční věc?
Pseudokoncept vznikal za pochodu a rozvíjela ho každá vzniklá věc. To jak to nakonec dopadlo jsem nevymyslel, vyrostlo to tak nějak samo ze sebe a já akorát zjistil, že to pro mě dává smysl.
Nahrávka vznikla už během loňského roku, letos došlo ke spojení s firmičkou Tape-Ty. To je myslím hodně zajímavý projekt - co si od něj slibujete, co vám to dává?
Kluci z labelu jsou naši cenní známí už z dob, kdy jsme hráli s Pime7, takže tahle momentální spolupráce vyrostla úplně přirozeně. Dostali jsme jednak možnost zfyzičnění původně digitálního releasu, kterého si díky tomu všimlo trochu víc lidí, co je pak hodně zásadní jsou kontakty, díky kterým jsme se dostali třeba na Psy-High, což považuju osobně za zatím nejradostnější událost za dobu tohohle projektu.
Bavíme-li se ve vašem případě o downtempové, ale pořád hlavně elektronické hudbě, zajímalo by mě jaké používáte pro tvorbu Les vybavení?
Les je hardwarově celkem ubohý, počítač, nějaké midi klávesy, terénní nahrávky jsem pořizoval v minulých letech s mobilem, teď nově jsem si pořídil rekordér a to je asi tak všechno.
Cílová skupina posluchačů? Člověk vnímavý, člověk otevřený?
Já vůbec nevím jakou skupinu lidí tohle zajímá, pozoruju jen, že jich moc není.
Otázka vlivů pro přiblížení by taky neměla být od věci... Já z Les cítím docela často vliv Broadrickovy tvorby. Kdo jsou však ti hlavní, kteří formování Les pomáhali utvářet?
V dětství jsem poslouchal kvanta metalu, miloval jsem funeral doom, později post-rock, propadl jsem taky jménům jako Jesu a Nadja a cítím tuhle závislost na monumentální pomalosti doteď.
Hodně mě taky ovlivnil zvuk novozélandských Jakob, silně mě poznamenalo album King Night od Salem a mimojiné taky obrovské množství rapu a zdaleka nemluvím jen o, pro mě dost zásadním, kultu Dälek, ale i o spoustě mnohem mainstreamovějších záležitostí.
Jakým stylem probíhají vaše koncerty? Máte k dispozici promítání, nebo nějaké jiné zvláštní prostředí?
Tohle je pro mě těžké zodpovědět, odehráli jsme jen tři živá vystoupení v naprosto odlišných prostředích na dost nestandardních akcích. Uvědomuju si rezervy v živé prozentaci a mám spoustu představ, ale málo zkušeností. Snad se to změní.
Les neustále roste, bude do budoucna platit, že poroste i jeho hudební rovina? Ať už zpracováním nových míst, nebo třeba zapojením nových nástrojů...?
Nemám nějaké plány, ale z toho, jak momentálně pracuju na nových věcech lze usoudit, že terénním nahrávkám zůstavá významná role. Dávám dohromady nějaké texty, takže je dost možné, že nový release bude obsahovat i něco z toho, ale je to celé zatím dost v mlze a jsem teď ve fázi experimentu kdy nevím, co z toho vlastně vyleze.
G.O.R.E
Naše písně vznikaly vždy v alkoholovém opojení, ty střízlivé jsme většinou zavrhli
Elbe
Prostě některá místa mají svoji magii ...
Martin Čech (Epidemie Records)
Hudbu nejraději poslouchám ve tmě jen při světle svíček
Unna
Po menší stagnaci jsme na cestě hrát a dělat věci líp jak doposud
FDK
Ve hře je teď vlastně úplně cokoliv
Duobetic Homunkulus
Můžem se radovat, ale mějme na paměti, že hovna nechodí po horách, ale po lidech.
Sator Marte
Co může být brutálnějšího než destrukce všeho...
Lento
Hodně nápadů v hodně partech a to vše ve třech minutách
K-lxm
Inspirace je život a zvuky kolem mě
Antigod
Víme, co chceme dělat a jak to chceme dělat.
Shibalba
Vědomá duše vytvoří most mezi světy, aby se spojila s věčností
Polyho projekt Poly Noir zveřejnil další singl z chystané desky, který se jmenuje Všechno je přikryté tmou a je k poslechu na Spotify.
11.10.2024Floridští deathers Massacre zveřejnili singl a video (link) se skladbou Death My Die, kterou naleznete na jejich novém Necrolution. To vyšlo 8. října ...
7.10.2024Kapela YBCA zveřejnila videoklip ke skladbě Švédi, kterou najdete na jejich letošním albu Brno Robstars - ke shlédnutí ZDE. Naši recenzi zmíněné desky...
5.10.2024Slovenská blackmetalová kapela Obšar vydala své nové album nazvané Propastnyk. Slyšte na bandcampu.
5.10.2024Uctívání blackers Azarath vydávají remasterovanou verzi ikonického třetího alba Diabolic Impious Evil na CD/LP/MC/DIGITAL u Agonia Records. Digitální ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.