|
|
||||||||||
V našem společném rozhovoru jsme si tvoji tvorbu představili coby projekt Les. Album "Szara" jsi nahrál pod jinou identitou - pod Lišaj. Proč jsi se takto rozhodl?
V momentu, kdy jsme LES, který byl od začátku projektem dvou lidí, přestali zvládat kooperovat, jsem se rozhodl proklestit další cestu sám. Jsme spolu ale pořád v kontaktu a budu rád, jestli se zase někdy hudebně setkáme, spolupracovali jsme od střední školy v letech, která mě hodně zásadně formovala.
"Szara" v sobě nese docela dost prvků, namátkou i rap, takže k nahrávce patří také texty. Počítám, že v případě Lišaj je bereš ve vztahu k hudbě jako stejně důležité. Jak vznikaly a co v nich můžeme najít za sdělení?
Tohle je složité, rap miluju spíš na úrovni formy, vnímám toky slov. Hybridně jsem k tomu přistoupil v momentu, kdy jsem se rozhodl doprovodit vlastní zvukové stopy. Ve výsledku jsou to nějaké osobní fragmenty plynoucí z míst a zvuku, který ale z odstupu stále vnímám jako důležitější.
Hudba "Szara" na mě působí (asi právě díky rapu) městsky, jako nějaká pohyblivá přenosná složka, odkud vidím město a jeho cvrkot.
Zvláštní, tahle nahrávka je z velké části konstruovaná z nahrávek přírodních zdrojů, strávil jsem dost času na břehu moře a v přilehlých lesích, takže moje asociace směřují spíš k povalujícím se kusům železobetonu mezi borovicemi, i když tam jsou zřetelné průniky do společnosti.
Odkud vzešel název "Szara"?
Foka szara.
Jak tahle nahrávka vznikala, šlo o skládání nových songů, nebo jsi oživil starší nepoužité věci?
Spontánně s novými zvuky pár týdnů po příjezdu z Polska, nebylo třeba nic rekonstruovat. Jednou jsem otevřel adresář, a najednou to celé to proběhlo na moje poměry dost plynulým vnuknutím, od prvních pár minut jsem jen rozvíjel zvuk.
Existují skladby, které se nevešly a které ještě dostanou svou šanci jiným způsobem, který si sám zvolíš?
Pro mě je "Szara" vytvořena způsobem, kterým jsem do této doby nic nedělal, nahrávka vyrostla jako monolitický set track po tracku a skončil jsem v momentu, kdy jsem měl pocit, že jsem všechno vyjádřil.
Vidíš ve fungování Lišaj nějakou širší budoucnost? Ptám se proto, že hudba zní poměrně dráždivě ve smyslu jisté tajemnosti, která se v budoucnu třeba více poodhalí …
Jako vždycky mám v hlavě představy, ale cítím každou nahrávku jako křižovatku nějakých cest, kterým bych se chtěl dál věnovat, ale vůbec nevím, jak to dopadne. Co se týče otevřenosti prezentace a mojí komunikace, to je otázka spíš pro psychoanalytika.
Bereš Lišaj čistě jako one man projekt Mikuláše, nebo se nebudeš bránit hostům a jejich zásahům?
Ničemu se nebráním, původní představa téhle identity vzešla z momentu osamocení v hudbě, takže netuším, co může nastat. Vnímám několik lidí, které možná oslovím s nabídkou nějaké formy spolupráce, ale je to celé dost mlhavé.
"Szara" vyšlo jak digitální formou, tak se podařilo zrealizovat vydání fyzického nosiče. Jak proběhla spolupráce a kdo je nakonec pod vydáním podepsán?
Moje představa skončila u digitálního releasu, neměl jsem žádné ambice k fyzickému vydání. Komunikaci o kazetě tentokrát odstartovali kluci z labelu Genot Centre/Cosmic Sans, kteří to celé iniciovali a dotáhli do konce, za který jsem nakonec hodně rád. Zaslouží si fakt velký respekt za to, co a s jakou energií pro hudbu dělají.
Proč vlastně znovu kazeta, je ti tento nosič nějakým způsobem bližší? Co další média, kde bys svou hudbu do budoucna rád viděl?
Nejsem analogový fetišista, pro mě to je zajímavý fyzický artefakt za málo peněz, samozřejmě se svébytnou estetikou, ale citově to příliš neprožívám i vzhledem k tomu, jakým způsobem hudbu vytvářím. Otázku koncového média neřeším, z mé strany je nejkvalitnější výstup render jedniček a nul, zvuk na kazetě beru spíš jako zajímavou možnost.
Co živá prezentace, minule jsme se bavili, že za sebou máš tři vystoupení. Jsi v tomto směru dál, zazněly už i skladby nebo fragmenty Lišaj?
Oproti předchozímu projektu hraju létem počínaje relativně častěji, přišlo mi i několik nabídek, které jsem musel odmítnout. "Szara" je ze své podstaty kompaktní celek, se kterým se dá různě tekutě pracovat, takže je pro mě výzva připravit pokaždé odlišný set a vytvářet různé variace, užívám si to.
A další hudba budoucnosti? Překvapíš nás dalším projektem?
Nevím, všechno přichází samo.
Lišaj
Szara
Lišaj
Mezina
Kalle, Povodí Ohře, Lišaj, Roullieux, White Wigwam, Paregorik v Soulkostele
15.9.18, Soulkostel, Vernéřovice
K-lxm
Inspirace je život a zvuky kolem mě
Supreme Conception / Sepp
Impéria budoucnosti budou impéria mysli
Tomáš a Nahum
Žijeme ve společnosti, kde je mnoho vlivů, spousta informací, názorů...
Proximity
Nový materiál bude pecka!
Dying Passion
Na vesmírné misi s astronautem Skylorem
Tengri
Každý vyprávíme svoje vlastní příběhy
Naxatras
Proces analogového nahrávání krásným zážitkem od svého začátku až do úplného konce
Styrbjørn
Důležité je chtít uvolnit něco ze svého vnitřního světa.
Na PHR vychází ve vinylové reedici album Life And Death (původně 1997) HC-metalové bratislavské kapely Testimony. Slyšte ZDE a kupujte ZDE, bližší inf...
20.9.2023Řecká metalová kapela On Thorns I Lay vydá 13. října na Season of Mist novou řadovku, která se bude jmenovat stejně jako kapela a z níž byl aktuálně z...
18.9.2023Kapela Insania představila videoklip ke skladbě Jedeme peklo, kterou znáte z alba GRRRotesky (psali jsme ZDE). Klip pochází z dílny CyberOlase a dle k...
18.9.2023Na rakouském vydavatelství Mai Lei Bel vyjde 22. září debutní deska rockové kapely Craggy Collyde, která funguje od roku 2018 nejdříve jako duo, nyní ...
17.9.2023Rebaelliun pustili do světa kytarové video se skladbou All Hail The Regicide připravovaného alba Under The Sign Of Rebellion, které vyjde 22. září u A...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.