|
|
||||||||||
V našem společném rozhovoru jsme si tvoji tvorbu představili coby projekt Les. Album "Szara" jsi nahrál pod jinou identitou - pod Lišaj. Proč jsi se takto rozhodl?
V momentu, kdy jsme LES, který byl od začátku projektem dvou lidí, přestali zvládat kooperovat, jsem se rozhodl proklestit další cestu sám. Jsme spolu ale pořád v kontaktu a budu rád, jestli se zase někdy hudebně setkáme, spolupracovali jsme od střední školy v letech, která mě hodně zásadně formovala.
"Szara" v sobě nese docela dost prvků, namátkou i rap, takže k nahrávce patří také texty. Počítám, že v případě Lišaj je bereš ve vztahu k hudbě jako stejně důležité. Jak vznikaly a co v nich můžeme najít za sdělení?
Tohle je složité, rap miluju spíš na úrovni formy, vnímám toky slov. Hybridně jsem k tomu přistoupil v momentu, kdy jsem se rozhodl doprovodit vlastní zvukové stopy. Ve výsledku jsou to nějaké osobní fragmenty plynoucí z míst a zvuku, který ale z odstupu stále vnímám jako důležitější.
Hudba "Szara" na mě působí (asi právě díky rapu) městsky, jako nějaká pohyblivá přenosná složka, odkud vidím město a jeho cvrkot.
Zvláštní, tahle nahrávka je z velké části konstruovaná z nahrávek přírodních zdrojů, strávil jsem dost času na břehu moře a v přilehlých lesích, takže moje asociace směřují spíš k povalujícím se kusům železobetonu mezi borovicemi, i když tam jsou zřetelné průniky do společnosti.
Odkud vzešel název "Szara"?
Foka szara.
Jak tahle nahrávka vznikala, šlo o skládání nových songů, nebo jsi oživil starší nepoužité věci?
Spontánně s novými zvuky pár týdnů po příjezdu z Polska, nebylo třeba nic rekonstruovat. Jednou jsem otevřel adresář, a najednou to celé to proběhlo na moje poměry dost plynulým vnuknutím, od prvních pár minut jsem jen rozvíjel zvuk.
Existují skladby, které se nevešly a které ještě dostanou svou šanci jiným způsobem, který si sám zvolíš?
Pro mě je "Szara" vytvořena způsobem, kterým jsem do této doby nic nedělal, nahrávka vyrostla jako monolitický set track po tracku a skončil jsem v momentu, kdy jsem měl pocit, že jsem všechno vyjádřil.
Vidíš ve fungování Lišaj nějakou širší budoucnost? Ptám se proto, že hudba zní poměrně dráždivě ve smyslu jisté tajemnosti, která se v budoucnu třeba více poodhalí …
Jako vždycky mám v hlavě představy, ale cítím každou nahrávku jako křižovatku nějakých cest, kterým bych se chtěl dál věnovat, ale vůbec nevím, jak to dopadne. Co se týče otevřenosti prezentace a mojí komunikace, to je otázka spíš pro psychoanalytika.
Bereš Lišaj čistě jako one man projekt Mikuláše, nebo se nebudeš bránit hostům a jejich zásahům?
Ničemu se nebráním, původní představa téhle identity vzešla z momentu osamocení v hudbě, takže netuším, co může nastat. Vnímám několik lidí, které možná oslovím s nabídkou nějaké formy spolupráce, ale je to celé dost mlhavé.
"Szara" vyšlo jak digitální formou, tak se podařilo zrealizovat vydání fyzického nosiče. Jak proběhla spolupráce a kdo je nakonec pod vydáním podepsán?
Moje představa skončila u digitálního releasu, neměl jsem žádné ambice k fyzickému vydání. Komunikaci o kazetě tentokrát odstartovali kluci z labelu Genot Centre/Cosmic Sans, kteří to celé iniciovali a dotáhli do konce, za který jsem nakonec hodně rád. Zaslouží si fakt velký respekt za to, co a s jakou energií pro hudbu dělají.
Proč vlastně znovu kazeta, je ti tento nosič nějakým způsobem bližší? Co další média, kde bys svou hudbu do budoucna rád viděl?
Nejsem analogový fetišista, pro mě to je zajímavý fyzický artefakt za málo peněz, samozřejmě se svébytnou estetikou, ale citově to příliš neprožívám i vzhledem k tomu, jakým způsobem hudbu vytvářím. Otázku koncového média neřeším, z mé strany je nejkvalitnější výstup render jedniček a nul, zvuk na kazetě beru spíš jako zajímavou možnost.
Co živá prezentace, minule jsme se bavili, že za sebou máš tři vystoupení. Jsi v tomto směru dál, zazněly už i skladby nebo fragmenty Lišaj?
Oproti předchozímu projektu hraju létem počínaje relativně častěji, přišlo mi i několik nabídek, které jsem musel odmítnout. "Szara" je ze své podstaty kompaktní celek, se kterým se dá různě tekutě pracovat, takže je pro mě výzva připravit pokaždé odlišný set a vytvářet různé variace, užívám si to.
A další hudba budoucnosti? Překvapíš nás dalším projektem?
Nevím, všechno přichází samo.
Lišaj
Szara
Lišaj
Mezina
Kalle, Povodí Ohře, Lišaj, Roullieux, White Wigwam, Paregorik v Soulkostele
15.9.18, Soulkostel, Vernéřovice
FDK
Ve hře je teď vlastně úplně cokoliv
Momma Knows Best
Ľudia, pre lásku Božiu (akéhokoľvek vyznávate), začnite chodiť na koncerty.
Silent Stream of Godless Elegy
Dnes už lidi neřeší, jestli zpíváš anglicky, finsky nebo česky, nejdůležitější je muzika samotná.
Tears of Styrbjørn
Mimo „hlavní“ linii je v textech vyjádřena moje inspirace severem, na kterém jsem nějaký čas pobýval
Avvika
Asi bychom nedělali kapelu, která zpívá o autech
Estas Tonne
Nejsme zde, abychom byli dokonalí
Dark Angels
První koncert v této sestavě pro nás znamenal hodně moc.
Abbey Ov Thelema
Môžem a chcem si tu dovoliť každý bláznivý experiment
Goregrindová kapela Sick Sinus Syndrome vydává na značce Obscene Productions své druhé album nazvané Sick Sinus Syndrome. K dispozici bude na CD a MC ...
23.3.2023Pozvánka na brněnskou Sibiř v rámci temně metalového večera dvou rakouských kapel v doprovodu domácího industrialu. Akce se koná 9.dubna a vystoupí Ne...
23.3.2023Z nedávného rozhovoru (ZDE) bylo celkem patrné, že Tamás Kátai je stále plný elánu, o čemž svědčí i aktuálně ohlášené vydání nové desky jeho stěžejníh...
23.3.2023Z nadcházející desky VIII: Selenotrope zahradníků Botanist byl zveřejněn druhý singl, a to skladba Epidendrum Nocturnum - slyšte ZDE. Celé album pak o...
21.3.2023Z nadcházející desky Holocene (vychází 19. května na Pelagic Records) byl právě vypuštěn další singl, videoklipem opatřená skladba Sea of Reeds. Aktu...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.