|
|
||||||||||
Ahoj, Samire. Pokud mám správné informace, myšlenka na založení Mortal Cabinetu se zrodila ve tvé hlavě. Jak tě vůbec realizace tohoto projektu napadla a proč právě Řezník a Štorm?
Hledal jsem ty nejlepší. Celý život pracuji jen s těmi nejlepšími. Ať už je to John Fryer, Moimir Papalescu, Pablo de Sax nebo Čestmír Kopecký. Všechno jsou to lidé, kteří vidí dál než ostatní. Také mě zajímají lidé se silným příběhem. A Řezník i Štorm takový příběh mají.
Jak vlastně Řezník se Štormem reagovali, když jsi je oslovil s nápadem na založení společného projektu?
Oba souhlasili, nikdo si nebral žádný čas na rozmyšlenou nebo nějakou podobnou zhovadilost. Prostě jsem je oslovil a oni to okamžitě vyhodnotili jako správné řešení.
Financování debutu jste se rozhodli řešit skrze kampaň na Startovači. Proč jste zvolili tuhle cestu a jak ji s odstupem času hodnotíš?
Když děláte takhle okrajový hudební žánr, máte dvě možnosti. Buď zblbnout nějakého kořena, nebo žebrat. Kořeni došli, tak jsme začali žebrat. Dnes se dá naštěstí žebrat díky crowdfundingu poměrně s grácií.
Překvapila mě rychlost, s jakou jste svůj debut "Necrotica" stvořili. Půl roku po startu kampaně je finální výsledek na světě. Dá se říct, že jste si s Řezníkem a Štormem hudebně a textařsky natolik sedli, že se skládání materiálu a ostatní přípravy obešly bez jakékoliv komplikace? Nebo jste začali tvořit ještě dříve, než kampaň vůbec začala?
"Necrotica" vznikala zhruba rok. Když jsme začali kampaň na Startovači, byla už většina skladeb hotová. Jestli jsme si hudebně a textařsky sedli, nevím. Dělali jsme, co bylo potřeba. Vlastně jsme o tom ani moc nemluvili.
Jak vlastně příprava "Necroticy" probíhala? Posílali jste si nápady spíš na dálku přes internet a posléze je dolaďovali, nebo jste materiál tvořili společně na zkouškách?
Hudbu dělal Štorm, který je opravdu hodně produktivní. Posílal nám neustále svoje nápady a my se tím probírali. Posílali jsme si tracky po internetu a jednou za čas jsme se sešli při nahrávacím session. Po nahrání každé skladby jsme ji okamžitě odeslali Johnu Fryerovi do Osla, který ji následně cca 5 dnů zpracovával. Ve zkušebně jsme se sešli až při zkoušení programu, zhruba měsíc před prvním koncertem.
Tématicky jste "Necroticu" pojali jako drsnou a nekompromisní kritiku stádnosti, pokrytectví a dalších nepěkných povahových rysů, s nimiž se denně setkáváme. Snažili jste se o takovou lyriku cíleně, nebo spíš přirozeně vyplynula během společného skladatelského procesu? Jak vlastně tvorba textů probíhala, vzhledem k faktu, že si je každý pro své party psal sám?
Vidíme věci víceméně podobně, takže jsme se při tvorbě vzájemně doplňovali. Zábavné na tom bylo, jak se ty příběhy měnily a vyvíjely. Jako příklad uvedu skladbu "Láska a hniloba", která začala jako upírská romance, kterou přinesl Štorm. Řekl jsem tehdy, že upírů jsou dnes všude hromady a změnil jsem to na romantický příběh o dívce, která zemřela na syfilis. Řezník nakonec přišel s tím, že tu syfilitickou mrtvolu probudí pomocí nekromancie a bude s ní souložit.
foto: Markéta Zahradníková
Debut produkoval uznávaný světový producent John Fryer, s nímž jsi spolupracoval na posledním albu Vanessy i svého alter ega Bruna Ferrariho. Kde jsi k tomuhle chlápkovi přišel a jak moc do celkového vyznění "Necroticy" zasáhl?
S Johnem jsem se seznámil prostřednictvím Facebooku a časem jsme se spřátelili. Máme podobný hudební vkus, hodně jsem se toho od něj naučil. Do desky zasáhl hlavně mixem, umí udělat skvělý zvuk. Odvažuju se tvrdit, že nikdo tady nemá tak dobrý zvuk, jaký můžete slyšet na albu "Necrotica". Na druhou stranu - aby ne, když to stálo takový prachy.
Album podporujete rovněž živými vystoupeními, což je zejména pro fanoušky Master's Hammer jedinečnou možností vidět Františka Štorma naživo v akci. Jelikož je dotyčný minimálně v případě své domovské kapely známý svou nechutí a odmítavým postojem k živému vystupovaní, nabízí se otázka, jak těžké bylo ho k tomuto kroku přesvědčit?
Štorma živé hraní lákalo, ale nechtěl vystupovat s metalovou kapelou. Mortal Cabinet je něco jiného. Už jen to, že se na koncertě sejdou fanoušci tří úplně odlišných žánrů, pro nás byla lákavá představa. Těšili jsme se, že se mezi sebou porvou, nestalo se - doufáme, že vzniklo alespoň několik nových, smíšených párů. Celý projekt jsme od začátku koncipovali tak, aby se s ním dalo vystupovat živě.
Nedávno měl premiéru videoklip k "Černému myslivci", který je mimochodem bravurní. Proč jste vybrali zrovna tuhle skladbu a jak a kde probíhalo natáčení? A máš z něho nějakou veselou historku?
Skladbu si vybral režisér David Jahn, dali jsme mu při výběru volnou ruku. Klip se točil v Třeboni a na chalupě Franty Štorma v Domaníně. Den před natáčením jsem byl na ayahuaskové ceromonii, kde jsem dostal od šamana z Kolumbie "Yope", což je silně halucinogenní rostlina. Druhý den jsme točili v noci na zámku v Třeboni a já schytal slušný flashback. Ty halucinace, které jsem viděl v opuštěných zámeckých komnatách, bych vám přál vidět. Málem jsem se strachy pokálel. Chodil jsem po těch temných zámeckých chodbách pozpátku, aby mi něco neskočilo na záda.
Už téměř čtvrtstoletí patří kapely Vanessa i Master's Hammer k nejvýznamnějším spolkům naší undergroundové scény, byť v odlišných žánrech. Setkávali jste se vzájemně v devadesátých letech a věděli jste o sobě? Kdy ses s tvorbou Master's Hammer vlastně seznámil poprvé a lze tě považovat za jejich fanouška?
O Master's Hammer jsem v devadesátých letech slyšel, ale byl jsem úplně z jiné party. Metal pro nás byl tehdy strašně staromódní. Zhruba v roce 1997 jsem se seznámil s Necrocockem a díky němu jsem si poprvé Master's Hammer poslechl. Nic mi to neříkalo, textům nebylo rozumět a zpěvák nesrozumitelně chrčel. Tahle kapela mě nadchla, až když jsem slyšel "Vracejte konve na místo". Asi jsem do toho musel dozrát. V každém případě spolupracovat s člověkem formátu Franty Štorma je radost, ale někdy také velké dobrodružství.
A jak to máš s Řezníkem? S jeho tvorbou ses setkal poprvé kdy? A co tě na ní nejvíc baví?
Tak hlavně je to fenomén a hodně talentovaný člověk. Řezník byl kdysi na koncertu Vanessy, pak jsme si psali přes Facebook a nakonec jsme se sešli u něj v hospodě. Já i Štorm si ho velmi ceníme. Mě osobně na něm baví jeho povaha a to, jak sere na ostatní. Není to snaživec, je to osobnost.
Řezníkovi udělala bezpochyby nejlepší reklamu soutěž Český Slavík, která ho v jednom ze svých ročníků "diskvalifikovala" v jinak spíše okrajové kategorii Hvězda internetu. Samotný Řezník se s tím vypořádal po svém a od té doby do soutěže i jejího hlavního sponzora vydatně a nekompromisně tepe. Jak jsi tuhle kauzu vlastně vnímal? A co si o téhle soutěži myslíš?
Já se o soutěže nikdy v životě nezajímal, ani jako dítě. Český slavík je typický komunistický přežitek, stejně jako Palác kultury (dnešní Kongresové centrum) nebo Helena Vondráčková. Tu kauzu vnímám tak, že mu někdo visí sto táců a nechce mu je vrátit.
Jak se díváš v souvislosti s nedávným vyhlašováním letošních Slavíků na kauzu "Ortel"? Vypovídá podle tebe vysoké umístění této kapely a jejího zpěváka o něčem, nebo jde jen o nafouknutou mediální bublinu?
V roce 1948 se v téhle zemi dostal k moci plebs a to trvá dodnes. Nikdy se to nezmění, už je to zažrané v genech.
Vraťme se k Mortal Cabinetu – jak bys popsal Frantu Štorma a Řezníka jako osobnosti?
Štorm je okultní důchodce, který chytá děti, strká je do pytle a žere jejich genitálie. Řezník sice ještě genitál má, ale nebude to trvat dlouho a skončí v pytli taky. Já na to dohlížím a až Štorma konečně lapí, dosvědčím mu, že nebyl při smyslech.
Zásadní otázkou je, zda máme chápat Mortal Cabinet jako jednorázový "vedlejšák", který skončí s aktivitami kolem "Necroticy", nebo jestli plánujete spolupráci trvalejšího rázu a můžeme se těšit i na další alba?
Tak to opravdu nevím, kdo by ty další alba zaplatil. Třeba se ale najde nějaký kořen. Uvidíme…
Sleduješ dění na české hudební scéně a je něco, co tě na ní zaujalo?
Jednoznačně Schwarzprior z Ostravy a Nauzea orchestra z Ústí nad Labem.
Jakou muziku vlastně posloucháš ve svém volném čase? A jaké desky považuješ za své největší "srdcovky"?
Já poslouchám třeba Tonettu. To je jeden starej čalouník z Toronta.
Na závěr bych se tě rád zeptal, jak to aktuálně vypadá s Vanessou a Brunem Ferrarim. Chystá se něco?
V současnosti pracujeme s producentem Čestmírem Kopeckým na celovečerním filmu s názvem "Prokopat se ven", který se odehrává v hudebních klubech porevoluční Prahy. Zároveň s uvedením filmu do kin vyjde také nová deska Vanessy. S Brunem zatím žádné plány nemám…
Mortal Cabinet
Necrotica
Mortal Cabinet a Wolf Trap
3.12.15, Brno, Melodka
Newmachine
Som stále človek, ktorý je zapálený pre hudobnú vec
In Vain
Deset let na trhu, tři alba a několik slov
Sick a kmen Mawataki
Je příjemný vidět, jak se moji žáci při koncertě svíjejí pod pódiem a snaží se nás podpořit.
Endless
Prioritou bylo opustit zaběhané postupy, překonat se.
Morgue Son
Po všech těch "decadentních" scenériích jsme měli chuť slyšet zas trochu víc nás
RadeK K
Ač se to nezdá, máme svůj cíl, koncept, pevný řád.
Naxatras
Proces analogového nahrávání krásným zážitkem od svého začátku až do úplného konce
Avvika
Asi bychom nedělali kapelu, která zpívá o autech
777 Babalon
Otvárame poslucháčovi bránu k vnímaniu „iných svetov"
Plzeňští Radosta chystají nové album Dvanáctisměna a první singl Operní mistr Bílek už je venku. Video ke skladbě se záběry ze studia sledujte ZDE.
24.3.2023Goregrindová kapela Sick Sinus Syndrome vydává na značce Obscene Productions své druhé album nazvané Sick Sinus Syndrome. K dispozici bude na CD a MC ...
23.3.2023Pozvánka na brněnskou Sibiř v rámci temně metalového večera dvou rakouských kapel v doprovodu domácího industrialu. Akce se koná 9.dubna a vystoupí Ne...
23.3.2023Z nedávného rozhovoru (ZDE) bylo celkem patrné, že Tamás Kátai je stále plný elánu, o čemž svědčí i aktuálně ohlášené vydání nové desky jeho stěžejníh...
23.3.2023Z nadcházející desky VIII: Selenotrope zahradníků Botanist byl zveřejněn druhý singl, a to skladba Epidendrum Nocturnum - slyšte ZDE. Celé album pak o...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.