Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  ROZHOVORY

zpátky na seznam rozhovorů
Ravenoir

RavenoirTéma Smrti se týká každého z nás

Garmfrost18.10.2024
Tvorba Ravenoir je různorodá a má vzrůstající potenciál. Stojí za ním Alesh A.D., dobře známého ze svého působení v ikonických Root nebo jeho sólových projektů The Squirm a Gallery of Dead Batteries. Pamětníci si vzpomenou na Terror... Nové album s názvem Nocturne přivádí posluchače do krapet odlišných atmosfér, než předchozí nahrávky. Dejme slovo Aleshovi...

Ahoj Aleshi. Jak se Ti daří? Nové album Ravenoir je oficiálně na světě. Panuje všeobecná spokojenost s tím jak se vše zdařilo,  nebo s menším odstupem je něco, co by šlo udělat jinak?

 

Buď zdráv příteli. Mám se pohodově a fajn, děkuji za optání. Momentálně si užívám podzimních krás spojených s čekáním na datum vydání aktuální novinky Ravenoir nazvané Nocturne. Ta vyjde v den svátku Památky zesnulých 2. listopadu u slovenského vydavatelsví Gothoom Productions. Se čtvrtým řadovým albem jsem velice spokojen, ostatně jako se všemi předchozími tituly Ravenoir.

 

Rychlost, s jakou vychází alba Ravenoir je obdivuhodná. Máš za ty roky působení na hudební scéně hodně nápadů schovaných v šuplíku, nebo se jedná o zcela čerstvý materiál?

 

Ono to všechno tak nějak přirozeně vyplynulo z okolností a podařilo se mi během čtyř let vydat čtyři studiová alba. Nutno dodat, že je to především proto, že Ravenoir je mým čistě studiovým projektem, kterému mohu věnovat dostatek času dle momentálního rozpoložení. Hudební obsah aktuálního počinu je z drtivé většiny zcela čerstvý materiál. Na druhou stranu je také pravda, že některé z použitých hudebních nápadů a motivů na albu mám uložené v mysli několik let a nechávám je jen tak zrát. Ony pak v pravou chvíli vyplují na povrch a dojde na jejich realizaci. V mém případě se ovšem jedná o minimální zásobu nepoužitých nápadů z takzvaného “šuplíku“.

 

Nocturne je oproti předchozí tvorbě Ravenoir, dá se říct, zcela v doomovém stylu. Můžeš s takovou formulací souhlasit?

 

Jednoznačně. Víš, hudební styly a žánrová zařaditelnost pro mě nebyla nikdy nijak zásadní. V tomto ohledu se neohlížím a vždy tvořím tak, jak to v danou chvíli cítím. Jako hudební autor nejsem svázán pouze jedním hudebním stylem, kterého se musím bezpodmínečně za každou cenu držet. Především ani v sobě nemám vyhraněný jeden oblíbený hudební styl. Kdo mě trochu zná, dá mi jistě za pravdu. Při psaní muziky se vždy cítím absolutně svobodný a nespoután. Kreativita nemá hranice a není ničím omezena. Takto to vnímám já.

 

alesh

 

Každé album Ravenoir se od toho předchozího nějakým způsobem liší, přičemž rukopis je dobře identifikovatelný. Pochmurný a pomalý ráz Nocturne může někoho překvapit či šokovat, vezmeme-li v potaz nářez prvních dvou alb. Ovšem už na třetím albu Cultus Inferi byly doomové tendence minimálně naznačené. Jedná se o cestu s cílem, ke kterému jsi Ravenoir směřoval od začátku?

 

Vždy se snažím zachovat si svůj skladatelský rukopis. Ten je pro Ravenoir jistým charakteristickým znakem. Všechna havraní alba jsou pro mě specifickým otiskem období, ve kterém právě vznikala a přesto, že se v některých aspektech liší, tak mezi nimi jiskří jistá spojitost. Pokud bych musel Ravenoir žánrově zařadit, řekl bych, že se jedná o fúzi black-doom a death metalu. Hudba vždy musí ve mně vzbuzovat emoce, a pokud to tak není, neoslovuje mě. Je proto úplně jedno o jaký hudební žánr se jedná, protože zastávám názor, že existuje pouze hudba dobrá nebo špatná. Nic víc. Ano, na třetím albu Cultus Inferi jsem už částečně nastínil, jakým směrem chci, aby se do budoucna ubírala tvorba Ravenoir. Temné, hluboké, smutkem nasáklé skladby ve velmi pomalých funerálních tempech mám osobně nejraději a přesně o tom je poslední dílo Nocturne, které považuji za své opus magnum. Poodhalím zde veřejně dosti zásadní informaci, co se týče materiálu pro následné páté album Ravenoir, a to, že se bude jednat o něco neočekávaného a zcela vymykajícího se předchozí tvorbě. Více prozatím neprozradím.

 

Skladby Aura of Death a Tearful Heavens ozdobila svým hlasem Andrea Baslová. Bylo zakomponování ženského zpěvu jasné už během vzniku skladeb, nebo vše vyplynulo až později? Byla Andrea jasná a jediná volba?

 

Původně jsem neměl v plánu zakomponovat na album ženský zpěv. Při průběžném poslechu demoverzí mě však napadlo, že by kontrast mého řevu doplněný jemným ženským sborem právě v těchto dvou skladbách nemusel být vůbec špatný nápad. Myslím si, že je to krásně temný duet. Andrea je kvalitní zpěvačka a přesvědčil jsem se o tom už v minulosti, při naší spolupráci v mém tehdejším projektu The Squirm. Proto jsem oslovil právě ji.

 

Je možné vypíchnout hlavní myšlenku Nocturne? Existuje něco takového, nebo název halí a pojí naprosto rozdílné texty?

 

Ano, existuje. Ať už po skončení našeho pozemského bytí následuje ráj, peklo, reinkarnační proces či cokoliv jiného, téma Smrti se týká každého z nás a právě tohle je primárním námětem a myšlenkou alba Nocturne. Někdo by zajisté mohl namítnout, že téma Smrti v textech je již dávno klišé. Na to já nedbám. V mém případě se jedná o zcela osobní zamyšlení a hluboce smuteční poezii, kterou podbarvuji temnými a tesklivými melodiemi. Všem doporučuji vychutnat si poslech tohoto temnoalba o samotě, v noci při tanci plamenu svíčky, se skleničkou nějakého dobrého pití a číst si při poslechu texty. Jsem přesvědčen, že nezůstane jedno oko suché.

 

Každé album Ravenoir je ošetřeno výtečnou, ostrou produkcí. Ne jinak je tomu i nyní. Produkování alb ses vždy zhostil zcela sám. Jsi i v tomto ohledu spokojen se svými vizemi a představami celku? Přece jen své tvorbě rozumíš nejlépe… Pracuješ na skladbách už s představou o jejich zvuku? Je pro tebe důležitá barva nástrojů, jejich hloubka a čitelnost, že ve studiu probíhá alchymie, nebo se nechá vše znít přirozeně a řeší se pouze detaily?

 

Je to přesně tak. Od samotného počátku komponování mám vždy zcela jasnou vizi, jak bude nový materiál ve finální podobě znít. V hlavě slyším jednotlivé nástroje, jak budou zakomponované v jednotlivých skladbách. Jsem solitér a mít absolutní přehled nad celým procesem komponování hudby počínaje, přes psaní textů až po nahrávání nástrojů je pro mne nezbytné. Každou skladbu vybrušuji jako diamant především ke své spokojenosti. Recenze hudebních kritiků a názory fanoušků pro mě nikdy nebyly rozhodujícími aspekty, které by jakkoliv ovlivnily směr pro další tvorbu. Zvuková stránka je vždy taková, jak chci, aby byla. Uznávám, že jsem v tomto ohledu dost konzervativní staromilec, kterému vyhovuje zvuk alb osmdesátých a devadesátých let. Je jednoduše přirozenější a pro můj poslech tak příjemnější.

 

Obálka i booklet je laděný do temně modrého odstínu. Kdo je autorem bookletu Nocturne?

 

Obálka i booklet alba je záměrně zahalen do chladně modrého odstínu noci. Autorem všech návrhů obalů alb včetně bookletů jsem já. Ne jinak je tomu i v případě novinky. Všechny podklady pro obal alba jsem osobně nafotil a graficky upravil. Celkové grafické zpracování jsme společnými silami vytvořili s vydavatelem Petrem Beťkem. Nechtěl jsem používat výtvory AI, které jsou v dnešní době jakýmsi módním trendem a stejně tak jsem se chtěl vyhnout ilustrovanému přebalu. Jsou sice stylové, ale mám pocit, že již ztrácejí na originalitě a autoři se začínají docela kopírovat. Každý obal Ravenoir je jiný a vždy přesně vystihuje atmosféru.

 

Aleshi, jsi výhradním autorem hudby i textů, přičemž jsi obklopen známými jmény z branže. Mají možnost zapojovat se do tvůrčího procesu či podoby samotných skladeb? V minulosti se na textech podílel také Igor.  Co výhradního tvůrce přesvědčí, aby mezi své nápady přibral nápad někoho jiného?

 

Všechna alba Ravenoir byla nahrána v různě pozměněném složení a sestava nebyla a není stabilní. Všichni hostující členové, se kterými jsem na nahrávkách spolupracoval, se do tvůrčího procesu nezapojují. Každý z nich má své hlavní uplatnění v jiných kapelách. Ano, v  minulosti jsme se na textech podíleli s baskytaristou Igorem Hubíkem. Rozhodl jsem se však, že už si budu dále texty psát sám. Textová stránka je pro mě stejně důležitá jako ta hudební. Výhradního tvůrce nepřesvědčí nic, protože by tak přestal býti výhradním tvůrcem.

 

Nedá mi to, ale vidět Ravenoir na koncertě by určitě ocenil leckdo. Proč se tedy bráníš živým vystoupením? Co by se muselo stát, aby viděl fanoušek Ravenoir “Live“?

 

Zcela upřímně, čekal jsem, kdy mi tuhle otázku položíš. Na mém rozhodnutí, týkající se koncertování se vůbec nic nezměnilo. Říkám to nerad, ale koncerty všeobecně mě přestaly úplně zajímat. Nadšení pro koncertní aktivity je v mém případě nenávratně pryč. Pro mnohé to bude možná smutná zpráva, ale teď otevřeně mohu říct, že na koncertní pódia se nevrátím.

 

Rád bych se zeptal na tvůj výtečný projekt The Squirm. Jedná se o uzavřenou kapitolu?

 

The Squirm považuji už několik let za uzavřenou kapitolu. Spousty fanoušků se mě často dotazuje na odkazy tvorby The Squirm. Proto jsem se rozhodl, že alespoň prostřednictvím internetového obchodu Supraphonline a dalších světových hudebních platforem zahájím 24.12. 2024 prodej retrospektivního alba nazvaného Black Box. Tato černá schránka obsahuje dvaatřicet skladeb v digitálním formátu a mapuje tvorbu The Squirm od roku 2004 do 2015.

 

Za mě je to vše. Děkuji za tvůj čas a ať se daří!

 

Já také moc děkuji za prostor. Bylo mi potěšením.



  DISKUZE K ROZHOVORU

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky