Amenra - De Doorn

AmenraDe Doorn

Symptom29.10.2021
Posloucháno na: PC / Creative GigaWorks T40 Series II / Marshall Major II
VERDIKT: Naprostá nutnost pro skalní fanoušky, pro náhodné kolemjdoucí třeba jen pozoruhodné zastavení.

Těžko soudit, jestli to bude právě letošní novinka, která vás vystřelí z kalhot… Nejnovější a svým způsobem tedy i nejvyspělejší dílo belgické post-hardcore ikony s sebou potenciál na posluchačský úspěch rozhodně přináší. Na půdorysu tři čtvrtě hodiny se odehrává typická show se vším, co k tomu patří – dobrý zvuk, precizní kompozice a instrumentální výkony, jakož i hutná atmosféra.

S odstupem čtyř let od předchozí dlouhohrající nahrávky Mass VI (2017) se mnoho nezměnilo a v pořadí již sedmá řadová deska De Doorn (angl. The Thorn) přináší nové pořádky především v sestavě. Levy Seynaeve pověsil baskytaru na hřebík, odešel do služeb své vlastní kapely Wiegedood a jeho dlouholetý post převzal Tim De Gieter. Posilu za mikrofonem vzala na svá bedra Caro Tanghe dobře známá ze spřízněných Oathbreaker a bez zbytečného krasořečení se sluší říct, že odvedla dobrou práci.

Amenra nikdy nikam nespěchala a rychlost vždy bohatě kompenzovala mohutným zvukem. Letos bohužel chybí švih, který se nezapomenutelně podepsal zejména na desce Mass IIII (2008). Na ten si krátce zavzpomínáme v závěru úvodní skladby Ogentroost, tam je esence kapely skryta v každé notě. V čem nahrávka paradoxně vyniká, jsou jemné pasáže, kde si souhru postavenou na principu jednoduchosti kapela natrénovala při svých akustických seancích a vypilovala ji k dokonalosti. Kupříkladu pětka Voor Immer tento um zahrát velké divadlo s malým kašpárkem předvádí v pravdě řečeno dokonale. Jen škoda toho zbrklého přechodu do metalového závěru.

Dvojka De Dood In Bloei je čistokrevná ambientní mezihra s mluveným slovem, co má větší význam pro tvůrce než posluchače. Naproti tomu trojka De Evenmens po trochu klopotném začátku s kostrbatou melodií předvádí majestátní doomovou exhibici, zahranou sice jednoduše, nicméně intenzivně. Zajímavostí desky je přijetí mluveného slova jako dominantního výrazového prostředku. Objeví se ve všech skladbách a výjimkou není ani čtyřka Het Gloren s příjemně gradující instrumentální mezihrou.

Protože nálady fanoušků ani názory marketingových expertů se do tvorby belgického spolku na velkolepost nijak nepromítají, je novinka s poctivou stopáží nepřehlédnutelným dílem letošního roku a adeptem na mnohá ocenění. Na druhou stranu, tisíc lidí má tisíc chutí, proto na minusovou stranu hodnocení můžeme naložit celkovou nevýraznost a přílišnou rozvláčnost. Amenra na De Doorn pluje v klidných vodách svého žánru, aniž by jakkoli vyrážela proti proudu.