|
|
||||||||||
Těžko soudit, jestli to bude právě letošní novinka, která vás vystřelí z kalhot… Nejnovější a svým způsobem tedy i nejvyspělejší dílo belgické post-hardcore ikony s sebou potenciál na posluchačský úspěch rozhodně přináší. Na půdorysu tři čtvrtě hodiny se odehrává typická show se vším, co k tomu patří – dobrý zvuk, precizní kompozice a instrumentální výkony, jakož i hutná atmosféra.
S odstupem čtyř let od předchozí dlouhohrající nahrávky Mass VI (2017) se mnoho nezměnilo a v pořadí již sedmá řadová deska De Doorn (angl. The Thorn) přináší nové pořádky především v sestavě. Levy Seynaeve pověsil baskytaru na hřebík, odešel do služeb své vlastní kapely Wiegedood a jeho dlouholetý post převzal Tim De Gieter. Posilu za mikrofonem vzala na svá bedra Caro Tanghe dobře známá ze spřízněných Oathbreaker a bez zbytečného krasořečení se sluší říct, že odvedla dobrou práci.
Amenra nikdy nikam nespěchala a rychlost vždy bohatě kompenzovala mohutným zvukem. Letos bohužel chybí švih, který se nezapomenutelně podepsal zejména na desce Mass IIII (2008). Na ten si krátce zavzpomínáme v závěru úvodní skladby Ogentroost, tam je esence kapely skryta v každé notě. V čem nahrávka paradoxně vyniká, jsou jemné pasáže, kde si souhru postavenou na principu jednoduchosti kapela natrénovala při svých akustických seancích a vypilovala ji k dokonalosti. Kupříkladu pětka Voor Immer tento um zahrát velké divadlo s malým kašpárkem předvádí v pravdě řečeno dokonale. Jen škoda toho zbrklého přechodu do metalového závěru.
Dvojka De Dood In Bloei je čistokrevná ambientní mezihra s mluveným slovem, co má větší význam pro tvůrce než posluchače. Naproti tomu trojka De Evenmens po trochu klopotném začátku s kostrbatou melodií předvádí majestátní doomovou exhibici, zahranou sice jednoduše, nicméně intenzivně. Zajímavostí desky je přijetí mluveného slova jako dominantního výrazového prostředku. Objeví se ve všech skladbách a výjimkou není ani čtyřka Het Gloren s příjemně gradující instrumentální mezihrou.
Protože nálady fanoušků ani názory marketingových expertů se do tvorby belgického spolku na velkolepost nijak nepromítají, je novinka s poctivou stopáží nepřehlédnutelným dílem letošního roku a adeptem na mnohá ocenění. Na druhou stranu, tisíc lidí má tisíc chutí, proto na minusovou stranu hodnocení můžeme naložit celkovou nevýraznost a přílišnou rozvláčnost. Amenra na De Doorn pluje v klidných vodách svého žánru, aniž by jakkoli vyrážela proti proudu.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Radek / 29.10.21 8:29odpovědět
Trefné. Jen v Česku tuhle desku nikdo nepochopil jako vždycky :-) Jen bych dodal, že Amenra nemá potřebu vydávat se proti proudu. Přeci jen, nejsme v klasickém metalu, kde se ukazují svaly v co největší tvrdosti.
Jirka D. / 30.10.21 9:50odpovědět
Nehraješ náhodou v nějaké kapele?
Radek / 30.10.21 16:42odpovědět
Pročpak? Nevím, jak je to myšleno :-) Ale nějaké pokusy jsou
Jirka D. / 30.10.21 18:09odpovědět
No že argument "recenzent tu desku vůbec nepochopil" používají kapely. Jinak si myslím, že kolega by taky nebyl rád, kdyby Amenra ukazovala svaly.
Radek / 31.10.21 12:03odpovědět
Hele, nebylo to myšleno nějak urážlivě, pouze mi nejde do hlavy, proč se v zahraničí mluví o nejlepším albu v porovnání s posledními dvěma alby, ale v Česku tradičně většina lidí řeší, že to není dostatečně tvrdé a že je nebaví recitace (to zas narážím na jiné kritiky). Jako kdyby byla hudba o tvrdosti a Amenra o tom znít co nejtvrději. Přitom já mám při oněch recitacích husinu. Jinak nemusím hrát v kapele, abych se domníval, že recenzent dle mě kapele nerozumí. Je to tedy jen můj pohled a není myšlen urážlivě, aby tato diskuze nebyla pochopena jako zlá. Taky je možné, že řeším kraviny :-) Zkrátka mám ale dojem, že se zde nikdo na kapelu nenapojí a nevnímá jeují hudbu hlouběji. Prostě metal a riffy, to je vše. Je to samozřejmě o tom, co kdo čeká od hudbu. Každopádně na Echoes rád čtu a neshody jsou přirozené. Jen jsem to odfiltroval ze své hlavy, když tu jsou ty diskuze :-D
Jirka D. / 1.11.21 6:29odpovědět
Však v pohodě, nemyslel jsem to nijak zle. Jen jsem od dob jedné mé učitelky z gymplu přesvědčen, že víme houbelec, co tím chtěla kapela říct a jestli tomu rozumíme správně nebo špatně. Tehdy jsme přestali v literatuře odpovídat na otázku "co tím chtěl básník říct". Ta otázka je sama o sobě položená špatně a je jedno, jestli ve vztahu k básni nebo k hudební nahrávce. Vnímání každého z nás je trochu jiné, jestli to Tvoje z aktuální Amenrou naprosto rezonuje, tak je to absolutně v pořádku. Ovšem stejně tak v pořádku, že u jiného to rezonuje míň a u dalšího třeba vůbec. Kdo má pravdu? Nikdo a všichni. A jestli to v zahraničí vidí jinak? Proč ne, může být ... třeba to psal bratranec baskytaristy z druhého kolene. Nebo prostě někdo, komu to sedlo. V zahaničí taky píšou, že máme rozlišovat 71 pohlaví (nebo kolik) a já pořád rozlišuju jenom dvě a nehodlám na tom nic měnit.
Jirka D. / 29.10.21 8:19odpovědět
V některých momentech je to hodně dobrý, v jiných zase ne. Předchotzí album mě určitě chytlo víc, i když ani tohle bych jako slabé určitě neoznačil. Prostě taková dobrá deska s.r.o.
Label:Relapse Records
Vydáno:Červen 2021
Žánr:Post-hardcore
Bjorn Lebon - bicí
Tim De Gieter - baskytara
Lennart Bossu - kytara
Mathieu Vandekerckhove - kytara
Colin H. Van Eeckhout - zpěv
Caro Tanghe - doprovodný zpěv
1. Ogentroost
2. De Dood In Bloei
3. De Evenmens
4. Het Gloren
5. Voor Immer
Amenra
Mass IIII
Amenra
Mass VI
Amenra + Jo Quail v Meetfactory
7.4.22, Meetfactory, Praha
Doom Over Leipzig
11.4.15, Německo, Lipsko // UT Connewitz
Amenra Acoustic
23.9.21, Klub Futurum, Praha
Everlasting Dark
Return to Darkness
Remek / Paperplanecrash
split
Pelican
Nighttime Stories
Philip Selway
Weatherhouse
The Cranberries
Roses
Vulture Industries
The Tower
Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
17.4.2024Z nové společné desky Pačesse a Báry Basikové vzešel videoklip ke skladbě Vlk mezi vrbami, který můžete shlédnout ZDE. Celou desku nazvanou Katechismu...
15.4.2024Netradiční domácí projekt Fuj Kluk zveřejnil nové video ke skladbě Pod drnem - sledujte ZDE.
12.4.2024Pestilence zveřejnili druhý singl ze své připravované best of the best desky Levels of Perception, která vychází 26. dubna u Agonia Records. Skladbu S...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.