|
|
||||||||||
Jde o další promo CD od Satanath Records, kterého jsem se ujal a které mi přišlo do rukou se značným zpožděním od jeho vydání. Takže už uběhnul kus času, během kterého měla spousta lidí možnost jej slyšet a udělat si názor. Pro mě jde o novinku. Osobně se neřadím k zaníceným fanouškům Arallu a jedinou zkušenost mám s jejich albem The Demon From The Ancient World z roku 2005. Jejich metal mi přijde takový neumětelský, hrubý a chybí mi v něm jakási větší hodnota. Těžko to nějak blíž definovat, ale třeba Melechesch mi jsou mnohem blíž. Protože však už uběhla dlouhá doba od našeho prvního kontaktu, tak mě docela zajímá jak znějí Arallu v druhé dekádě 21. století.
Co jsem tak dopředu tušil je pocit, že jsem o nic moc nepřišel a ty tři alba vydaná mezi "Demonem" a En Olam nemám důvod nějak blíže zkoumat. Co je evidentní na první pohled, tak že Arallu opustili krásné a výpravné obaly, které kdysi halily jejich tvorbu a teď se snížili k podivným a neumětelským mazaninám. En Olam v tom asi kraluje. V hudbě pak vidím minimální posun. Válečníci zůstávají na svých pozicích a připomíná to minimálně se vyvíjející situaci v jejich regionu. Hudba má archaický, lehce primitivní zvuk odpovídající stylu a nevýrazné aranže nás vrací do dřevních dob black metalu. Kapela jakoby naprosto nestíhala krok s dobou a ustrnula. Možná jde o záměr, možná hraje roli jistá izolovanost kapely na Dálném východě. Někomu tahle tvář kapely bude šmakovat a bude ji za jejich ortodoxnost vynášet do nebe. Ta zatvrzelost a přímé, bezskrupulózní umění lze brát jako úmyslný postoj a pokud to tak je, nelze protestovat. Nicméně já jsem asi už hodně zmlsanej a když si ke svým postřehům přičtu kompoziční slabost, tak je vymalováno. Jen vzácně mě melodie zaujala víc, než tradiční bigoš na rádiu Beat.
Určitou záchranou situace se stává exotický původ kapely a s ním spojený fakt, že Arallu do své tvorby rádi montují typické melodie regionu a jeho tradiční nástroje. Díky nim se En Olam stává jedinečnou a někdy i zajímavou deskou. Kromě darbuky, která kromě klasických bubnů rezonuje divokými a exotickými rytmy, zaujme hlavně saz, strunný nástroj podobný jakési mandolíně, díky jehož zvuku není té nejmenší pochybnosti odkud vítr vane. Když se urve trocha energie a jeho struny rozmydlí zkušená ruka, tak výsledný dojem se stává doslova krutým.
Jakkoliv si mě En Olam jako celé album nezískalo, rád bych ocenil několik dobrých skladeb, které si nezaslouží být pošlapány neúprosnou kritikou. Třetí pecka na albu se jmenuje Devil´s Child a je pravým pouštním trhákem, u kterého se na místním čochu zajisté perou fousatí rabíni. Víc než čím jiným útočí nakažlivým motivem a rytmem správného dupáku. Pak je tu Guard Of Sheol, která představuje fakt divokou jízdu pod křídly pouštních sokolů. Blackmetalovou zběsilost naleptává exotická, přitom krutě studená melodie hoblovaná pravděpodobně na zmíněný saz. Do třetice na mě silněji zapůsobila Unholy Stone, ale všechny mají jedno společné a to silný, blízkovýchodní šmrnc. Bez něj bych si nevěděl rady.
Arallu jsou pevným bodem tam kdesi na východě, kam našinec nevidí, ale díky nim tuší, že ocel se kalí prakticky všude. Black metal je pro ně jazyk, kterým vypravují tajemství starých kultury lépe, než by se jim to dařilo v nějakém anglicky psaném textu. To, jestli posluchače dokážou strhnout do víru svých příběhů, je spíš otázka vkusu než čehokoliv jiného. Já osobně dávám přednost jiným, ale u Arallu musím ocenit vytrvalost a věrnost stylu. Z tohoto pohledu pak nějaké hodnocení trošku ztrácí na váze.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Victimer / 29.9.20 6:41odpovědět
... se na místním čochu zajisté perou fousatí rabíni :D
Label:Satanath Records
Vydáno:Září 2019
Žánr:black metal
Butchered - basa, zpěv
Gal Pixel - kytara, zpěv
Assaf Kassimov - bicí
Eylon Bart - saz, darbuka, zpěv
Omri Yagen - kytara, zpěv
1. The Center of the Unknown
2. En Olam
3. Devil's Child
4. Guard of She'ol
5. Vortex of Emotions
6. Achrit Ha'yamim
7. Prophet's Path
8. Unholy Stone
9. Trial by Slaves
10. Spells
Arallu
The Demon From The Ancient World
Nuclear Desert Tour 2017
21.4.17, Praha, Exit-us
Six Degrees Of Separation
The Hike & Other Laments
Naurrakar
Apogeum
Hatevomit / Nunslaughter
Hatevömit / Nunslaughter (split)
Svarttjern
Shame Is Just a Word
Infection Code
La Dittatura Del Rumore
Wang Wen
100,000 Whys
Herod
Iconoclast
Rotting Christ
Rituals
Sólstafir
Endless Twilight of Codependent Love
2. prosince proběhne v Potrvá křest nového EP pražské kapely Neuro Bats, které se jmenuje Noble Roses in the Midst of Weeds a poslechnout si ho můžete...
28.11.2023V polovině listopadu vyšla druhá deska domácí thrashmetalové kapely 1000bombs, která debutovala deskou Peace Is Dead v roce 2014. Novinka se jmenuje S...
27.11.2023V neděli v Praze zemřel jeden ze stálých členů Killing Joke, kytarista Kevin Walker zvaný Geordie.
27.11.2023Během října vyšlo nové EP domácí deathmetalové kapely Supreme Conception, které obsahuje sice jedinou, ale zato 12-minutovou skladbu The Post-Humanist...
27.11.2023Debutní album Zbojnický tanec bratislavské thrashové kapely Catastrofy vychází v gramodeskové reedici na labelu Papagájův hlasatel. Poslouchat můžete ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.