|
|
||||||||||

Na otázku, jak moc je u nás známá belgická kapela Bear, nedokážu dát úplně uspokojivou odpověď a samotného by mě to vlastně docela zajímalo. Spíš bych řekl, že moc ne. Přitom tahle parta hraje poměrně dlouho a svým EP Abstractions debutovala už v roce 2010. Od té doby stihla s tím aktuálním vydat pět řadových alb, přičemž ta první tři na u nás docela neznámých labelech Let It Burn / Basick Records, a teprve až to minulé – album Propaganda (2020) – vyšlo na značce Pelagic Records, což z mého pohledu znamenalo určitý mezník. Jak v kariéře kapely, tak i v možnostech o ni zavadit.
Styl jejich hudby je jedním slovem metalcore, hodně si bere z metalu, hodně z hardcoru, hodně sází na techniku a není úplně vzácností narazit v jejich spojitosti na přívěšek progressive. Osobně jsem nicméně s používáním tohoto přívlastku spíš opatrný a ani v jejich případě bych jej neužíval úplně od pasu, byť zcela bez diskuze jsou Bear šikulové a u své muziky se snaží přemýšlet.
Pokud bychom jako základnu pro hodnocení jejich nové desky Vanta vzali předchozí album Propaganda, slušelo by se připomenout, že hlavní devízou kapely byla jednak jistá brutalita projevu, jednak hlubší, takový lehce djentový meshuggah zvuk kytary, rytmická sekaná, vyčerpávající nasazení a energie, přitom častá a velmi elegantně včleněná melodická linka a v neposlední řadě jistá hrubost ve zvuku a v hlasovém projevu. Takový drásající masakr pro fanoušky Converge a jim podobných kapel, což znamená vždycky skončit s propoceným tričkem a krvavým šrámem na čele. Deska Propagnda byla vnímá právě takto a je docela zajímavé srovnat ji s novinkou, protože z toho vychází jako chudý, pomalý a tichý příbuzný. Bear přitvrdili a zrychlili, zásadně, brutálně a naprosto nekompromisně. Dokonce bych řekl, že až moc.
Vanta je z tohoto pohledu neskutečná sonická masáž, která z pozice mého nastavení jako zvukově náročnějšího posluchače desku na první dobrou diskvalifikuje ze slušné společnosti. Pokud se vám bude chtít jít hlouběji a odhrnout zvukový balast, najdete skvěle rozjetou mašinu. Bear opustili podladěnou kytaru, zostřili a udali dechberoucí tempo. Hrubost převzala baskytara, která zní jak drtička na štěrk, a silnou abrazivnost si nadále ponechal zpěvák, který ale častěji chodí do čistějších poloh a je mu v nich velmi dobře. Právě melodické linky, kterých je co do počtu omezeně, mají v podání Bear zásadní sílu, protože se velkým obloukem vyhýbají podlézavým zpívánkám a přichází vždy za nejsilnějšího vichru. Zkuste Cisplatin nebo titulní Vanta, která jde co do líbivosti asi nejdál. A užijte si to, protože těch melodií napříč deskou není vůbec hodně a převládající dojem chaotického metalcoru naprosto převládne. Říkal někdo, že v něm není místo pro saxofon? I tímhle způsobem může vypadat řízený zmatek, i když videoklip právě ke skladbě Defeatist bych vám moc nedoporučoval.
Limit desky je za mě kromě silně přepáleného zvuku v jisté podobnosti a šablonovitosti skladeb, což na jednu stranu činí album poměrně sevřené a konzistentní, na stranu druhou se v něm docela těžko orientuje. Respektive jisté obrysy začínají vystupovat až při opakovaném a pečlivějším poslechu, což je v přímém rozporu s ochotou nechat si masírovat ušní bubínky něčím podobným. Rozhodnout tohle dilema je pak otázka za deset bodů, protože bráno čistě hudebně je Vanta hodně našlápnuté album, které vyloženě láká jít si ho užít na koncert, nebo poslechnout klidně i doma, ale za předpokladu snesitelného zvuku. Právě ten za mě sráží hodnocení dolů z jinak velmi dobrého skóre.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Pelagic Records
Vydáno:Září 2023
Žánr:metalcore
Serch Carriere - bicí
James Falk - kytara
Dries Verhaert - baskytara
Maarten Albrechts - hlas
host:
Vincent Brijs - saxofon
1. Atone
2. Cisplatin
3. Defeatist
4. Repose Beyond Fate
5. Vanta
6. Earthgrinder
7. ArmMe
8. Cells
9. Piece
10. Serpents
11. Andram

Fungoid Stream
Oceanus

Borknagar
The Olden Domain

Thy Catafalque
Rengeteg

Psicosfera
Summa Negativa

Swallow The Sun
When a Shadow Is Forced into the Light

Tenhi
Saivo

Bratrstvo Luny
Clamare

A Million Dead Birds Laughing
To the Ether

Jello Biafra And The New Orleans Raunch And Soul All-Stars
Walk on Jindal's Splinters (live)

Pandemia
At the Gates of Nihilism

Agrypnie
Grenzgænger
Brněnská cyber-punková kapela Plague Called Humanity po dlouhých šesti letech přichází s novou muzikou, a to singlem Obey. V podobě videoklipu můžete ...
28.11.2025Domácí elektro-metalová kapela Mean Messiah zveřejnila nový singl Death Is On My Side, ke kterému pod režijním vedením Pavla Monroe Kohouta vznikl i v...
27.11.2025Americké death metalové trio Malefic Throne streamuje svůj debut The Conquering Darkness, který vychází 28. listopadu u Agonia Records. Poslechnout si...
25.11.2025Legendární Pestilence přivítali nového basáka. Stal jsem jim Dario Rudić (Inceptor, Firmament), který nahradil Roela Källera.
24.11.2025Kopřivnická atmo-sludge/post-metalová kapela Archetyp v těchto dnech vydává svou novou desku Bardo, na které najdete šestici koncepčně propojených skl...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.