Behemoth - The Satanist

BehemothThe Satanist

Garmfrost6.3.2014
Posloucháno na: Sencor SFP 6260, Audio-Technica CK S50; Philips MCD183, Koss Porta Pro
VERDIKT: Na nové album BEHEMOTH se dá dívat z více pohledů. Je to skvělá deska s nebývale silnou atmosférou, nebo se Nergalovci letos více inspirují než jsou inspirující? V každém případě je "The Satanist" deskou výbornou, byť se slabinami.

Poté, co bůh potrestal rouhače Nergala smrtelnou nemocí, srdce ovčího pronároda zaplesala radostí. Tvrzení - boží mlýny melou pomalu ale jistě - se zdálo naplněné. Naopak srdce každého fanouška kapely trnulo, jak tento boj dopadne. Já osobně nejsem fanouškem BEHEMOTH nijak zvlášť, ale jedno mi to nebylo. Když pak vypadalo, že je vše na dobré cestě, rozhodně mě nenapadlo, kterak pánové naskočí nazpět do rozjetého vlaku se vzrůstající silou. Nergal si mezi tím odskočil vydělat prachy do polské obdoby Superstar, nebo jak se ta hloupost jmenuje a způsobil si odsudek fanoušků vůči podobným krokům. Osobně to plně chápu, protože taková léčba bezesporu stojí mraky peněz, a když jste dlouhé měsíce v nevýdělečném stavu, pak se podobně lehce vydělané peníze hodí. No nic, nechme bulvár bulvárem a vrhněme se rovnou na čerstvou flákotu, jednoduše nazvanou „The Satanist“.

Přímočarý název dává na vědomost, s kým máme tu čest. Rukopis BEHEMOTH je znát z každého tónu a přitom jde novinka lehce jinudy než poslední desky. Z jejich muziky cítím hmatatelný odér moderního black metalu, atmosférických výšin zvláštního doomu a když death metal, tak surový s parádními heavy sóly a fest vytaženou zbustrovanou basou mistra Oriona. Ta nemusí každému zachutnat pro svůj až corový nádech, ale osobně si ji užívám. Hned první „Blow Your Trumpets Gabriel“ měla navnadit posluchače coby pilotní klip. Já se ošíval a raději si počkal, jak bude vypadat album celé. Tento song rozhodně není tím nejlepším, s čím Poláci zatím přišli a na albu je to rozhodně nejslabší kus, který mně na otvírák sedí nejmíň. Nemyslím pro pomalé tempo, ale nápady zde jsou takové nicneříkající, možná by umístění na závěr bylo smysluplnější, avšak vzhledem k textu je víc než jasné, proč jej kapela umístila na úvod. Ostatně už závěr songu je grandiózní.

Behemoth

To následující vypalovačka „Furor Divinus“ svým běsněním a black metalovým feelingem přináší rozhodně silnější materiál. Death metalová rytmika, mrazivá melodie a ničím nekontrolovatelný drive dělá z tohoto songu obzvláště chutný materiál. Když zazněla úvodní melodie „Ora Pro Nobis Lucifer“, zarazil jsem se a počalo mi vrtat hlavou, kdeže jsem tohle slyšel. Raději jsem se přesvědčil, zda se nejedná o nějaký cover, ale předělávkou tento song není. S dalšími a dalšími poslechy jsem si vzpomněl. Už pěkně dlouho jsem neslyšel Sentenced. Hlavně tedy jejich geniální dílo „Amok“ se skladbou „Moon Magick“, ale Nergal zřejmě ano. Schválně si obě skladby poslechněte. To nic nemění na tom, že song „Ora Pro Nobis Lucifer“ je neskutečným žrádlem. Navíc se od „sentencedovské“ melodiky BEHEMOTH odpoutají prakticky ihned po pár taktech a dál to už jsou praví BEHEMOTH s celou svojí zuřivou krásou. „Amen“ zase jakoby vypadl z dílny Marduk. Infernova baterie má mocný potenciál a on sám svoje nástroje nijak nešetří, ale trochu se zde ztrácím. Rytmy se i v těch nejrychlejších místech neustále mění a tak není poslech z těch jednodušších.

To nejlepší z „The Satanist“ nabízí ale druhá půlka desky. Progresivní „Ben Sahar“ má úchvatnou melodiku, která má do příjemné nálady daleko, spíš je oslavného charakteru. Do rauše se dostávám hlavně se smrtelným dechem v začátku „In the Absence ov Light“. Vichřice vám odnese střechu nad hlavou, ale pak náhle vše ztichne a Nergal se zpovídá...

„... Odrzucam wszelki ład, wszelką ideę

Nie ufam żadnej abstrakcji, doktrynie

Nie wierzę ani w Boga, ani w Rozum!

Dość już tych Bogów! Dajcie mi człowieka!

Niech będzie, jak ja, mętny, niedojrzały

Nieukończony, ciemny i niejasny

Abym z nim tańczył! Bawił się z nim! Z nim walczył

Przed nim udawał! Do niego się wdzięczył!

I jego gwałcił, w nim się kochał, na nim

Stwarzał się wciąż na nowo, nim rósł i tak rosnąc

Sam sobie dawał ślub w kościele ludzkim! ...“

Nemám slov. Sice mi proběhlo hlavou, že Nergal umí prodat i svůj strach ze smrti a z možného setkání s proklínaným bohem, ale čert to (ho) vem! Když se pak přiblíží závěr v podobě „O Father O Satan O Sun!“, nejsem už nijak překvapen silnými emocemi, prostoupenými duchovním i tělesným vítězstvím se vzýváním všech pekelných entit a vzápětí prokletí všech.

„The Satanist“ je nepříliš dlouhá deska, kdy na ploše tří čvrtin z hodiny dokáže polské komando, kdože tu je pánem. Samozřejmě má deska zápory a ne málo. Jakkoliv se nedá vytknout hudební virtuizoitě nesvaté trojici a jejich skladatelskému umění, vadí mi okaté opisování od kapel, které Nergalovi zřejmě v současnosti sviští sluchovody. Ať už to je zmiňovaný Sentenced, nebo odkazy směřující k moderní vlně black metalu nastavené takovými Deathspell Omega. Myslím, že tato fakta nejsou zrovna lichotivá ke statusu BEHEMOTH, který naopak bývá zdrojem napodobování. V každém případě je úžasné slyšet opět nové album kapely, která měla namále. Rovněž nejsem nadšený, že mi repráky jak z beden, tak u sluchátek místy málem praskly náporem přebuzených basů. Shrnutě řečeno, BEHEMOTH jsou zpět, aby zde vládli. Jen se tentokrát nechali víc inspirovat, nežli sami inspirují a tudíž není možné hodnocení absolutní.