|
|
||||||||||
Deset let jsou na světě polští Beyond The Event Horizon a za tu dobu zvládli dát dohromady pouhopouhé dvě dlouhohrající desky, a to včetně té aktuální nazvané trochu tajuplně jako Leaving the 3rd Dimension. Co si pod tím představit a jakým směrem se vydat při interpretaci názvu nahrávky, je otázka do pléna, protože osobně nevím a není nic, co by mi nějak napovědělo nebo usnadnilo situaci připomínající slepou uličku. BTEH hrají čistě instrumentální rock, kterému se dneska často říká post-rock, což není čistě pro snadnou prvotní orientaci vůbec špatná berlička. V jejich případě si přidejte přídavná jména typu space nebo electronic, protože poměrně zásadní úlohu v jejich zvuku mají klávesy a samply, které jejich výraz posouvají do možná až nadpozemských výšin.
A tím by to celé mohlo skončit.
Na první poslech je totiž situace až nebezpečně snadná, protože produkce této kapely snese ta nejtradičnější a nejočekávatelnější měřítka, ale vůbec nic navíc. Pokud máte naposloucháno a už jste podobnou muziku slyšeli, s jednou jedinou výjimkou, kterou přiblížím někde níž, vás absolutně nic nepřekvapí. Hudebně jde o model, který velmi pěkně rozpracovali - byť bez tak výrazných kláves - Long Distance Calling na albu Avoid The Light (2009, moje dobová nadšená recenze je TADY) a nutno dodat, že jejich kvalit tihle naši severní sousedi zdaleka nedosahují. Rozvíjení kompozic je v jejich případě spíše pozvolné (zlí jazykové by mohly tvrdit že toporné) a především pak postrádají skutečně silné a strhující finále, o což tady jde především - aspoň mám ten dojem. BTEH jsou takoví opatrní a nevím proč mám pořád dojem, že se jim nechce do jejich skladeb úplně položit. Hranice mezi emocemi nabitou muzikou a studenou matematikou může být někdy poměrně tenká a po pravdě i zmínění Long Distance Calling, toho času evropská instrumentálně post-rocková hvězda, s tím občas mají úplně stejný problém.
Celá deska se ve výsledku motá kolem jednoho ústředního tématu, a to vykreslit dostatečně bohatý instrumentálně rockový obraz pomocí velmi omezené palety prostředků - kytara, baskytara, bicí a klávesy. A pokud bych měl nějaký nárok mluvit v případě této kapely o štěstí, tak je to právě angažmá Tytuse Adamczewskeho na pozici klávesáka. Jsou to právě jeho rejstříky a jeho štětec, který maluje ty nejbarevnější části výsledného obrazu a je velká klika, že se vůbec nebojí těch rejstříků zapojit do hry tolik. Poslouchat jeho pasáže je radost, čistá fantazie a je to vlastně jediný element, kterému jsou ochoten přiznat zásluhy na posunu z kategorie obyčejná deska o jeden level výš (trochu zajímavá obyčejná deska). Nejde samozřejmě o žádný státní převrat ani povstání na palubě, ale nebýt jeho přístupu, album by se utopilo samo v sobě už během třetí skladby. Takto se dá poslouchat aspoň někam za jeho polovinu, protože potom má docela silnou tendenci přejít do režimu nevtíravé kulisy, kde je mu vlastně nejlíp. Jak jsem psal - prostředky jsou značně omezené a udržet se nad vodou po celou téměř hodinu (ano, hodinu) hracího času je úkol pro vytrvalostní plavce.
Což já nejsem. Mám rád dramaturgicky zábavněji poskládané desky, které si žijí vlastním životem, a podobně monotematické instrumentální cvičení mi zavání kastrací. Být toho polovina nebo dvě třetiny, mohla to být snesitelná deska. Vidět něco podobného naživo s patřičně bohatou projekcí, mohl to být docela fajn zážitek. Ale takhle, při té délce a jednotvárnosti produkce, je to na cílený poslech moc. Pěkná kulisa, tam si myslím, že bude všem nejlíp.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:vlastní vydání
Vydáno:Březen 2020
Žánr:space post-rock
Adam Kowalka - kytara
Paweł Michałowski - bicí
Maciej Hildebrandt - baskytara
Tytus Adamczewski - klávesy
host:
Przemysław Wejmann - baskytara (7, 3, 5, 7, 2, 1, 9)
1. Dark Matter
2. Deep
3. Together
4. Leaving The 3rd Dimension
5. Away From Home
6. Long Distance
7. Inverted Sunrise
8. New Chapter
9. Love On a Real Train
Kraków
diin
Krisiun
Forged In Fury
Amorphis
Tales From The Thousand Lakes
Pigs
Wronger
Morgul
All Dead Here
Planks
Perished Bodies
Mawataki
Vlastní svět
Type O Negative
Bloody Kisses
A Perfect Circle
Eat The Elephant
Russian Circles
Blood Year
Black Country Communion
Afterglow
Pod názvem tour v titulku se ukrývá společná šňůra kapel Innersphere a Purnama, která začne v závěru února v Jaroměři a skončí v řijnu ve švýcarském L...
3.12.2024Na vydavatelství MetalGate právě vyšel působivě zpracovaný split vinyl kapel NĀV a Hnus umírající pojmenovaný Sousmrtí. Detailní informace včetně stre...
28.11.2024Děčínská kapela Origin of Infinity vydala své nové EP nazvané Exorcism, zatím digitálně například na bandcampu. Během prosince bude k mání i fyzické v...
27.11.2024Bratislavská blacková kapela Besna zveřejnila nový singl s názvem Hranice. Slyšte na bandcampu.
27.11.2024Album kapely Thalarion nazvané Cryopreservation, které letos 12. srpna vyšlo pod Pařátem, se během prosince dočká i vydání na LP a MC. Detaily dohledá...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.