Transfer
 
  Přihlášení  

Echoes zine - recenze rockových a metalových alb

  RECENZE

zpátky na seznam recenzí
Bikkinyshop - Posh

BikkinyshopPosh

Jirka D.24.1.2018
Zdroj: flaska obsahující WAVE / mp3 // promo od kapely
Posloucháno na: PC // Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm
VERDIKT: Berounští Bikkinyshop přichází se skladatelsky vyrovnanou deskou současné kytarové muziky, jejíž ambice rozhodně nekončí za cedulí okresu. Máme radost!

Vzpomínáte si ještě na to autíčko, co bylo na obalu EPčka How I Met Your Murder? To se psal rok 2011, berounská kapela Bikkinyshop ustalovala svůj zvuk a bylo to rovněž poprvé, co jsem se jako posluchač setkal s jejich muzikou. Bikkinyshop se tehdy prezentovali jako domácí kytarová moderna se silným smyslem pro melodiku na tvrdě kytarovém spodku a pokud můžu soudit, tenhle status jim vydržel do dnešních dnů. Desku King’s Court (2013) jsem minul, ale jejich aktuální novinku si užívám o to víc. Čím to? Vezmeme to popořadě...

 

Začnu zhruba tím, že vymezím hrací plochu, která bude blízká všem těm, kteří poslouchají kapely typu Atari Terror nebo The.Switch, tedy kdysi dávno domácí odpověď na zámořskou nu-metalovou módu (někde jsem teď zachytil termín MTV-metal), která se postupem doby více či mně proměnila a získala aspoň trochu té autenticity. Poznávacím znamením konkrétně Bikkinyshop mezi tím vším je především silný Tomášův vokál, který s naprostým přehledem přechází mezi čistými zpěvy a hardcorovým řevem, výrazná ale nevtíravá melodika (jak jsem psal výše) a pak hodně tvrdé synťáky / samply, které zvuku kapely dodávají současný odstín. To vše na fundamentu podladěné kytary.

 

Bikkinyshop band

 

Aktuální album Posh v podstatě ztělesňuje vše výše napsané a pro mě trochu překvapivě (oproti zmíněnému EP) představuje zvuk ještě mnohem víc podpořený samplovanými plochami. Od úvodních vteřin tahle deska servíruje hodně plnotučné menu a skladby jako Seven Days nakládají na ramena posluchače slušnou zátěž. Z nu-metalu si přebírají typickou houpavou rytmiku, do vokálních linek sem tam zapojují nikoliv dominující, ale stále poměrně silný rap (či rapu blízkou hlasovou polohu) a vše balí do silného elektronického odéru. Přitom poměrně dobře rozeznávají mezi kytarovou tvrdostí a téměř až radio-friendly polohami, takže skladby jako Left Behind The Wall v pohodě skousnou i méně odolní jedinci. A to bez nutnosti kompromisů na straně skladatelské podbízivosti, což je jenom dobře.

 

Nedostatky? Nebudeme si lakovat svět na růžovo a klidně přiznáme, že skladby jsou sice střiženy hodně povedeně, ale taky hodně podobně a napříč deskou se mnoha zajímavých úkroků stranou nedočkáme. Deska by si určitě zasloužila trochu bohatší dramaturgii, o tom žádná. Vyloženě docházející dech lze pak zachytit například v prostřední pasáži Sparrow, úvod Nineties zase připomíná znělku Binga, ale naštěstí podobných míst není moc. Stejně tak v použitých samplech lze s postupem času objevit jistou rutinu a stále se opakující model, který má svou řemeslnou úroveň, ale tím také končí.

 

Další věcí a nikoliv nutně nedostatkem jsou jasně slyšitelné kořeny, které třeba ve skladbě Nineties vystupují (vzhledem k názvu možná i záměrně) hodně na povrch – samozřejmě KoRn. Pro mě problém je i post-produkce desky, která je bohužel dotažena do silně přebuzeného a ořezaného zvuku, ze kterého bolí hlava. Jaro Lukáč sestavil poměrně hutnou a drsnou zvukovou stěnu, která zní hodně současně a nekompromisně, ale stejnou měrou nebere ohledy na svého posluchače.

 

Bikkinyshop - Posh flashdisk


Autor hodnotí:

Čtenáři hodnotí:

Tvoje hodnocení:


  DISKUZE K RECENZI

zrušit

Reagujete na komentář

Jirka D. / 24.1.18 13:25

Ahoj a díky za komentář, i když vzhledem k myšlenkovému posunu Bikkinyshop - Kabát - Kraake jsem ho musel číst třikrát :) Zkusím odpovědět: Linkin Park - určitě ano, slyšíš je tam správně. Inspirace Bikkinyshop jsou celkem zřejmé, kdo tuto muziku nemá rád, tomu se to líbit nebude. Crossover - určitě nadužívané slovo, které jsem uvedl jen proto, ze ho uvádí sama kapela. Na první místo jsem dal metalcore, což není úplně přesné, ale určitě blíž. Jinak obecně definovat crossover je jako definovat alternativu - pro každého něco trochu jiného. Kabát u Bikkinyshop neslyším a pokud jde o české BM kapely, až na par výjimek spíš než Kabát mi přijdou srandovní.

Kontrolní kód
opište kontrolní kód

stupor / 24.1.18 9:23odpovědět

Neviem, či som už starý/staromilný, no po zhliadnutí klipu Seven Days som mal dojem, že počujem nejakú modernejšiu pritvrdenú core variáciu Linkin Park (a to Linkin Park bol pre mňa vždy nechutne moderná a "nová" komerčná kapela). Takže Bikkinyshop je absolútne mimo môj záujem. Ďalšia vec je "žáner" crossover. Crossover je čarovné slovíčko, ktoré až obsesívne vábi hlavne českých muzikantov. Pod jeho kúzlom tak vznikajú podivné mačkopsy, ktoré - ak sú spievané česky - (mi) znejú ako guláš, ktorého základom je Kabát. A to robí takúto hudbu nestráviteľnú (aj keď mám starý Kabát rád). Zaujímalo by ma, či to podobne vnímajú aj bratia Česi, alebo citlivejšie rozlišujú nuansy frázovania a prízvuku. Mne tá kabátovosť smrdí aj z väčšiny českých blackmetalových kapiel spievajúcich v rodnej reči. Jednými z mála výnimiek (na ktoré si hneď spomeniem) sú Silva Nigra a mladí Kraake.

Jirka D. / 24.1.18 13:25odpovědět

Ahoj a díky za komentář, i když vzhledem k myšlenkovému posunu Bikkinyshop - Kabát - Kraake jsem ho musel číst třikrát :) Zkusím odpovědět: Linkin Park - určitě ano, slyšíš je tam správně. Inspirace Bikkinyshop jsou celkem zřejmé, kdo tuto muziku nemá rád, tomu se to líbit nebude. Crossover - určitě nadužívané slovo, které jsem uvedl jen proto, ze ho uvádí sama kapela. Na první místo jsem dal metalcore, což není úplně přesné, ale určitě blíž. Jinak obecně definovat crossover je jako definovat alternativu - pro každého něco trochu jiného. Kabát u Bikkinyshop neslyším a pokud jde o české BM kapely, až na par výjimek spíš než Kabát mi přijdou srandovní.

Jirka D. / 24.1.18 13:33odpovědět

Ještě bych se rád zeptal, které CZ tzv. crossover kapely Ti připadají jako mačkopes āla Kabát?

stupor / 25.1.18 10:48odpovědět

Možno som to zle formuloval, možno ak by sa dali robiť odstavce, tak by bol môj príspevok prehľadnejší. ______ Kapely Bikkinyshop sa týkala len pasaž po "... mimo môj záujem." ______ Pojem "crossover" bol premostením k samostatnej úvahe o tomto "štýle" ako takom - tuto v našich reáliách, v rodnom jazyku. Asi som sa zle vyjadril - ja Kabát nepovažujem za mačkopsa. Ako táto pet-chiméra mi pripadá väčšina kapiel, ktoré produkujú nejaký crossover (alebo sa tomu pojmu vyhnú a na banzone si ako štýl zadajú rock/punk/post-hardcore/metalcore/emo metal). Žiadne meno tu nenapíšem, pretože - napriek tomu, že som počas predošlého roka prišiel do kontaktu s viacerými kapelami tohto razenia - žiadne som si nezapamätal (keďže ma nezaujali, niektoré až odpudili). ______ Kabát v tomto prípade je niečo, čo mi príde na um hneď, ako počujem takúto kapelu spievať v češtine. A moja otázka smerovala na to, či určitá podobnosť vo frázovaní, prízvuku, polohy a farby hlasu spevákov týchto kapiel navodzuje dojem podobnosti s Kabátom aj u Čechov, alebo je len vec kombinácie osobnej skúsenosti a objektívnych kvalít češtiny ako "cudzieho" jazyka (a teda tento dojem môžu nadobudnúť len Slováci, príp. iní "cudzinci"). Pretože tento Kabát-faktor v sebe nesie náboj českého "písničkářství", ktoré vo folku má svoje nezameniteľné čaro, no v tvrdšom metal a nedajbože blackmetale smrdí "agrom". Preto ja nevydržím počúvať Umbrtku, Master´s Hammer a celú priehršť tých priemerných blackových kapiel, z ktorých mi proste smrdí agro-kabátovosť. _____ Dúfam, že som to teraz sklohnil zrozumiteľnejšie...

Jirka D. / 25.1.18 18:18odpovědět

Asi jsem to už pochopil, ale stejně tak Ti nedokážu odpovědět, protože nevím. Resp. já sám nic takového neslyším a ani mě nenapadlo uvažovat v těchto souvislostech, což lze ale vysvětlit tím, že češtinu slyším jinak než Ty. Nicméně stejně jako Ty Umbrtku poslouchat nevydržím a ani se o to nesnažím :)

  NOVINKY VE ZKRATCE  /  další novinky