|
|
||||||||||
Vcelku rychle se podařilo britským Cradle Of Filth vyšplhat na špičku svého žánru i vlastní tvorby. A je nutné přiznat a náležitě ocenit, že na tomto pomyslném vrcholu taktéž poněkud déle setrvali. Důkazem tohoto faktu je i dnes probírané album Cruelty And The Beast. Psal se rok 1998, byl to chmurný pozdní duben, kdy světlo světa uzřelo toto dítko, aby později bylo oslavováno a honošeno.
Kapela se stále tulila k vydavatelství Music For Nations a vcelku bez otálení po minulém skvostu Dusk… And Her Embrace vytvořila dalšího následovníka. Během dvou let tak vznikl další opus s názvem Cruelty And The Beast, což bylo další koncepční album s tak oblíbeným tématem. Onou předlohou byla nepřeberná studnice všech nápadů a múz Erzsébet Báthory, též známá jako Elizabeth Bathory nebo Čachtická paní, chcete-li. Probírat se jejím životem je, myslím, zbytečné, neb každý jistě tuší, jaké historky kolem této maďarské šlechtičny panují. Ano, je to vskutku věrná inspirace pro mnohá umění a zejména pro hudební scénu (i já sám o ní sesmolil báseň). Nejedna kapela se inspirovala jejím životem pro napsání svých písní a Dani Filth nebyl výjimkou, dokonce dovedl svůj nápad v jistou dokonalost drobným detailem. Na natáčení alba byla co by host přizvána herečka Ingrid Pitt, která svým hlasem obdařila písně The Twisted Nails Of Faith a rozsáhlou Bathory Aria. Vcelku nic neobvyklého, ale znalci hororového žánru stříbrného plátna zřejmě již tuší, kam tím mířím. Nádherná Ingrid Pitt se mimo jiné proslavila svou rolí ve filmu Countess Dracula (1971), jehož námět pojednával… však vy víte o čem. Nicméně celé album v podstatě vychází z tohoto snímku. Mezi další hosty, kteří byli přizváni k nahrávání, se jako obvykle objevují známá jména: Danielle Cneajna Cottington a samozřejmě Sarah Jezebel Deva jako zpěvačky. Velký ohlas kromě samotné hudby také sklidil obal a booklet alba. Ten je, řekl bych, velice, opravdu velice vydařený. (Ostatně jako dosud a na delší dobu později všechny obrázky zdobící hlavní motiv počinů kapely). Jak prosté, nahá dívčina koupající se ve vaně plné krve. Zkrátka nádhera. O tento výjev se postarala osoba říkající si Mez.
V souvislosti s tímto obdobím se ke kapele váže krásná historka. Stu Williamson v této době utvářel fotografie skupiny. Nebylo od věci se jednoho dne vypravit do samotného Vatikánu a zde pořídit několik jistě rouhačských fotografií. Této situace si však všiml nejeden z věřících návštěvníků zdejší svaté půdy a brzy se hochů z kolébky špíny ujala místní policie. Po nějakou minutu seděla skupina dokonce i ve vězení, avšak tato reklama způsobila pochopitelně značný ohlas a jak jinak než ve prospěch kapely. Zájem o jejich hudbu tak výrazně vzrostl. Ovšem nebyl to jediný nemalý problém, který postihl Cradle Of Filth. Problémy nastaly, jako obyčejně, v řadách skupiny. Z kapely odchází klávesák Damien Gregori a je nahrazen novým členem, který obligátně přichází z Anathemy – Les „Lecter“ Smith. Sestava na desce vypadala tedy takto: Dani Filth – zpěv, Stuart Anstis – kytara, Gian Pyres – kytara, Robin Graves – basa, Nicholas Barker – bicí a Lecter – klávesy.
Dobrý zvyk s půjčováním muzikantů z Anathemy kapela stále drží a tak není divu, že se drží i podobně zajeté tradice v konstrukci alba. Jinými slovy první, co po spuštění uslyšíte, bude oblíbené intro, tentokrát pojmenované jako Once Upon Atrocity. Po něm hned následuje divoká smršť tolik obdivovaného klávesového black metalu osobitého pojetí. Tři sedmiminutové šlapanice budou pro posluchače dost náročným soustem, neb jednotlivé kudrlinky melodií, všemožných vyhrávek a pestrých pasáží nejsou hned rozpoznatelné a zcela odhalitelné. Pak se dostavuje malý oddych v podobě intermezza Venus In Fear, po kterém album pokračuje kratším rozehřívacím songem Desire In Violent Overture. Nu a nyní se ke slovu dostává již výše zmiňovaná upíří kráska Ingrid Pitt v roli nelítostné Alžběty. Vyvrcholení alba však přichází až záhy. Bathory Aria. To jest podle mne zlatý hřeb nahrávky, jedenáctiminutová na tři části rozdělená skladba s neuvěřitelně pohlcující a tajemnou atmosférou. Zde kapela vytáhne své všelijaké trumfy, aby ukázala, co vše umí - od pomalých temných nálad až k rychlému běsnění v doprovodu Daniho specifického štěkotu. Po tak dlouhé pouti je zcela pochopitelný a mile přijatelný malý odpočinek, který se ukrývá v dalším intermezzu Portrait Of The Dead Countess. Vám už se budou v hlavě jen honit výjevy tohoto nakonec nemilého rozuzlení. A na samotný závěr si kapela schovala tu největší divokou pecku. Ó, jak nevinně nastupuje tato píseň… Konec konců posuďte sami, není toto krásné rozloučení s paní Bathory a posluchačem samotným?
V jiných verzích této nahrávky se můžete ještě setkat s bonusovými skladbami, kterých je celkem pět. Jsou jimi Lustmord And Wargasm II (The Relicking Of Cadaverous Wounds), Black Metal (již podle názvu znatelný cover na smečku Venom, ovšem osobně bych v tomto případě volil opus Countess Bathory), Hallowed Be Thy Name (Iron Maiden cover), Sodomy And Lust (Sodom cover) a Twisting Further Nails (The Cruci-Fiction Mix). To jen tak pro malé doplnění. Nyní se chopím pár zajímavostí spojeným s tímto albem a celkově obdobím kapely. Tak předně je Cruelty And The Beast první deskou, která také vyšla v USA. Kapela se objevuje v dokumentární sérii BBC Living With An Enemy. V témže roce (1998) začal Dani špindíra psát do časopisu Metal Hammer svou rubriku Dani’s Inferno. A nakonec se Dani roku 2003 přiznal, že na toto album je nejvíce hrdý, ovšem svou nespokojenost vrhá na zvukovou kvalitu.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Music For Nations
Vydáno:Říjen 2012
Žánr:black metal
Dani Filth - zpěv
Stuart Anstis - kytara
Gian Pyres - kytara
Robin Graves - basa
Nicholas Barker - bicí
Lecter - klávesy
01. Once Upon Atrocity
02. Thirteen Autumns And A Widow
03. Cruelty Brought Thee Orchids
04. Beneath The Howling Stars
05. Venus In Fear
06. Desire In Violent Overture
07. The Twisted Nails Of Faith
08. Bathory Aria
a. Benighted Like Usher
b. A Murder Of Ravens In Fugue
c. Eyes That Witnessed Madness
09. Portrait Of The Dead Countess
10. Lustmord And Wargasm (The Lick Of Carnivorous Winds)
Cradle Of Filth
Vempire Or Dark Faerytales In Phallustein
Cradle Of Filth
Midnight In The Labyrinth
Cradle Of Filth
Hammer Of The Witches
Cradle Of Fear
Zapomenutá dema? 8. díl: Cradle Of Filth
Cryptoriana World Tour 2018
19.1.18, Ostrava, Garage Club
Anathema
A Natural Disaster
Marasme
De Llums I Ombres
Long Distance Calling
How Do We Want To Live?
Hauntologist
Hollow
Wormfood
Posthume
Schwarzprior
IDDQD
Dvojice kanadských kapel Miserere Luminis a Givre se představí 13.11. v pražské Modré Vopici a 14.11. v brněnském Unleaded Coffee.
2.11.2024Blind Ruler Cursed Land je projekt Willhelma Grasslicha a spojuje v sobě ethno ambient, neofolk, martial industrial a world music, což nám 23. listopa...
31.10.2024Metalová kapela Welicoruss hledá novou krev na pozici kytaristy a basáka. Pokud to pro vás zní zajímavě, pište na TENTO mail.
31.10.2024Domácí metalové duo Ánni zveřejnilo svůj nový singl, který je tematicky věnovaný islandské přírodě. Sklada se jmenuje Echoes (děkujeme) a v podobě vid...
27.10.2024Sváteční pondělí 28.10. bude mít v Brně příjemnou doom metalovou koncovku. Na Melodce se představí trio žánrovek Woe Unto Me, Guyod a Futile Mourning.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.