|
|
||||||||||
Od vydání první desky Corroding Dreams uběhlo dva a půl roku a logicky dospěl čas tak akorát na album následné. V souvislosti s tím si nemám problém přiznat, po lehce neslaném nemastném debutu jsem od projektu Face The Day (dále zkracuju FTD), za kterým stojí téměř výhradně Martin Schuster (ex-Mindwork), nečekal mnoho. Přesto jsem po novince sáhl s chutí a po několika týdnech a možná měsících poslouchání nahrávka postupně vyrostla v sebevědomou a docela zajímavou desku. Opisování v zahraničí navzdory, ale o tom ještě bude řeč.
První pohled na obálku novinky ve mně vyvolává dojmy o prolnutí novějšího světa Travise Smithe (třeba věci pro Opeth) a domácích Daerrwin, jejichž desce Uv’Derekh se tenhle obrázek blíží hodně. Nemám s tím problém, obrázek je to fajn a je docela škoda, že jinak kompletní vnitřnosti cédéčka jsou udělány s hodně přehnanou skromností. Což je eufemisticky řečeno tolik, že to někdo pěkně odflákl - bohužel, tenhle prostor to chtělo využít mnohem mnohem víc.
Pokud jste se s hudbou FTD doposud nesetkali, snad na úvod ještě uvedu tu věc, že FTD jsou jedni z mála českých zástupců současného prog rocku, nebo pokud chcete neo-prog rocku. Tedy muziky, kterou ve světě táhne Steven Wilson, v Polsku Mariusz Duda a jeho Riverside, někde dál se poflakují Pain of Salvation a samozřejmě hromada dalších, lepších i horších kapel. A všechno to pak samozřejmě vychází hlavně ze 70. let - Pink Floyd, Yes, Genesis, King Crimson, Gentle Giant, Jethro Tull... řada by byla dlouhá. No a zhruba u těch současných kapel Martin čerpá inspirace a mnohdy i něco víc, protože vyposlouchaný fanoušek uvedených jmen (záměrně do toho nepletu Leprous, Karnivoll a jim podobné, protože ti jsou trochu jinde) sebou při poslechu Stuck in the Present občas lehce cukne.
Třeba hned s nástupem rytmické sekce první regulérní skladby The Remainer, která hooodně moc připomíná rozjezd Wilsonova havrana, i když zde není ani Marco Minnemann, ani Nick Beggs. Právě po Stevenu Wilsonovi a třeba i po Porcupine Tree a Riverside Martin pokukuje hodně, na něčí vkus možná až přes čáru, ale pokud mi to snad při seznamování s deskou vadilo, postupem času jsem se tohoto od pocitu dokázal oprostit. Může za to jednak hráčská suverenita Martinova i jeho hostů (záměrně vynechávám zpěv, protože tam pořád cítím rezervy), a jednak i naprostá jistota v kompoziční práci. Skladby mají směr, mají vývoj, umí gradovat, rockově přidat, rytmicky skvěle šlapou a umí výborně strhnout svého posluchače.
Jenže pouhá jistota je dnes zboží, které nabízí kdekdo a je ho všude plno. V tomto ohledu mám upřímnou radost, že deska Stuck in the Present jde dál a kromě žánrového (nad)standardu nabízí víc, a to mnohem víc. Některé momenty jsou vyloženě strhující - na konci třetí minuty singlu With Faith On My Side startuje výtečná pasáž, kterou je radost poslouchat a zhruba po minutě litovat, že všechno tak rychle končí. Melodie v In The Dying Sun podepřená tóny bezpražcové baskytary je fantastická, tvrdý nástup Elevator to the Sky s drsným předivem syntezátoru patří dalším vrcholům alba, které tímto nekončí, to jen mě se je nechce všechny vypisovat. Navíc v kontextu desky jsou tyhle vrcholy jen přidanou hodnotou, protože deska funguje bez ohledu na ně. Z její dramaturgie je cítit jasná rozvaha - pomalejší pasáže a skladby přichází v pravý moment, stejně jako rychlejší místa jsou dávkována ve správnou chvíli a v akorátním množství. Deska tak plyne dynamicky a zcela přirozeně k sobě přitahuje posluchače, který se rozhodl strávit těch necelých čtyřicet minut v její společnosti.
Upřímně přiznávám, že předchozí Martinovu desku Corroding Dreams naposlouchanou nemám, že jsem ji toho času tak nějak odložil, a že buď Martin a jeho FTD udělali velký krok vpřed (v což doufám), anebo jsem tehdy musel mít nějaké zabedněné období. Prověřím. Každopádně album Stuck in the Present mě zaujalo, a to dost. Mnohem víc mě ale překvapilo, že se u nás, kde prog-rocku nepřeje skoro nic a skoro nikdo, zrodila nahrávka podobných kvalit. Jasně, zahraničí maximálně dorovnává a nic převratného nepřináší, pokud za převratný nebudeme považovat už jen fakt, že něco podobného spratřilo světlo světa. Ve zvuku a jeho živosti (opět mířím k dynamice a zbytečně nekompromisnímu masteringu) má třeba za zmíněným Wilsonem ještě co dohánět, ale tohle je prostě bolest, která se bude léčit ještě dlouho, nejen u nás. Nerad bych teď na někoho zapomněl, ale pokud si tak probírám domácí scénu, v rámci žánru na ní v tuto chvíli asi nic lepšího nenajdete.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Earmark Sounds Records
Vydáno:Říjen 2018
Žánr:prog rock
Martin Schuster – zpěv, kytara, baskytara, hudba
Filip Kittnar – bicí
hosté:
Martin Spacosh Peřina – kytara (4), electro beats (5)
Martin Plachý – saxofon (6)
Jan Švec – bezpražcová baskytara (7), baskytara, cello (8)
1. Stuck In Verona
2. The Remainer
3. Sympathy To Sin
4. With Faith On My Side
5. Elevator To The Sky
6. Settle Down
7. In The Dying Sun
8. Stuck In The Present
Face The Day
Echoes of the Child‘s Mind
Face The Day
Corroding Dreams
Face The Day
Odmetalovaný Mindwork
Hanging Garden
Blackout Whiteout
Voivod
Dimension Hatrőss
Mur
Truth (EP)
Beast Within The Sound
Propulsion of War (EP)
Mirka Novak
Malbum
Holter
Spojení (EP)
Cult Of Fire
Moksha / Nirvana
Vallenfyre
Fear Those Who Fear Him
Na lebelu Dead Maggoty Productions vychází bilanční kazetový komplet Forgotten Silence nazvaný Arte-faktum-XXX, který obsahuje materiál ze všech šesti...
12.9.20245. října se ve Žďáru nad Sázavou v klubu Hanuman (znáte jako Batyskaf) odehraje 21. ročník oslavy extrémní hudby Krátký, rychlý a hlasitý, který se po...
10.9.202421. září se v plzeňském klubu Parlament odehraje společný koncert německých Infestus a domácích Mallephyr. Zahraniční hosté přivezou svou novou desku ...
9.9.2024Poslední nahrávka Skylor od Dying Passion doputovala do černých oběžných drážek. Detaily ohledně edice vydané pod patronací Magick Disk Musick čtěte n...
8.9.2024Norští pochmurní deathers Shaamiroth vydají 31. října u W.T.C. Productions své třetí album Devildom.
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.