Greenleaf - Trails & Passes

GreenleafTrails & Passes

Jirka D.15.4.2014
Zdroj: FLAC (44.1 kHz, 16 bit)
Posloucháno na: Pioneer PD-S504 / SONY TA-F 730ES / ELAC CL 82
VERDIKT: Greenleaf zamíchali se sestavou, vydali vynikající desku a dostali se mi pod kůži stejně jako loni Kinski.

V katalogu Detroitského vydavatele Small Stone Records se čas od času vyplatí zapátrat, obzvlášť pokud máte rádi stoner rock. Není tomu tak dávno, co kolega zde na Echoes psal o čtvrté řadovce Sasquatch, dnes zamíříme zpátky do Evropy a konkrétně do Švédska, odkud pochází parta Greenleaf.

Strůjcem všeho kolem GL je jistý Tommi Holappa, kytarista jinak angažovaný především v lehce metalovějších a s GL výrazně propletených Dozer, kterému už od počátku sekunduje na baskytaru Bengt Bäcke. Obsazení na ostatních postech se v průběhu let mění, konkrétně mezi předchozí deskou „Nest of Vipers“ (2012) a tou aktuální nezůstal kámen na kameni. A změna souboru evidentně prospěla, protože nahrávka „Trails & Passes“ je velmi zdařilá.

Band

Trochu zorientovaným posluchačům novinka jisto jistě připomene snažení jejich krajanů Graveyard, kteří již svou druhou desku vydali v Německu u Nuclear Blast, takže se o nich psalo celkem hodně. Podobnost tu je, nepopírám, GL smrdí retro hard rockovým feelingem na sto honů, k takové „Hisingen Blues“ zmíněných Graveyard nemají vůbec daleko a podobnost loga na obalu je vlastně tím nejméně podstatným průsečíkem.

Výraznou předností „Trails & Passes“ jsou skvěle napsané skladby, které fungují naprosto přirozeně a elegantně, a jejich následné seskládání na albu. Rytmicky přímočaré věci jsou prokládány baladičtějšími kousky, deska v jeden moment skvěle šlape (což by rocková nahrávka tak nějak měla) a následně vás pohoupe na vlně příjemných kytarových a vokálních melodií, které ale nejsou přeslazené a zavčas dokáží vyklidit pole pro energickou pasáž. Dokonalá kombinace všeho je ukryta v titulní skladbě, která je asi tím nejlepším, s čím se na nahrávce můžete potkat, takže její zařazení na poslední místo tracklistu lehce překvapí.

Z mého pohledu jsou si GL nejjistější v pomalejších písních, které ve mně probouzejí zvláštní pocit melancholie a současné radosti ze života, přímo touhy po životě. Něco jako když čtete Saroyana. Nebo posloucháte sólovky od Branta Bjorka. Ať už jde o „Ocean Deep“, „Depth Of The Sun“ nebo decentně psychedelickou „With Eyes Wide Open“, GL bez problému dokazují, s jakou lehkostí dokáží napsat skvělou skladbu a to jsme ještě nedošli na konec desky a k výborné věci „Bound To Be Machines“ a ještě lepší a již zmíněné „Trails & Passes“. Do kategorie nelichotivých poznámek řadím pouze tu směřující ke zbytečně přetlakovanému zvuku a pak onu podobnost s krajany Graveyard. Do kategorie „nutno zajistit“ pak gramodeskovou edici, která vyjde v Německu na začátku května.

Aktualizace 15. července

Chvíli to trvalo, ale vinyl došel a jak se říká, bylo to "za pět minut dvanáct". Na Bandcampu vyprodáno, české distribuce mlčí a pár kousků lze sehnat snad už jen na Discogs. Edice pro gramofony je celkem jednoduchá, simple obal, černá papírová kapsa, ale s antistatickou vložkou (což je celkem vzácnost), samotná deska v těžším, transparentně oranžovém provedení. Přes všechnu skromost se na zadní stranu dostaly texty a všechny další podstatné informace (tzv. "credits"), a to je milé. Zvukově deska odpovídá dnešní době, bez debat se tlačilo hodně nahoru a zkreslení ke konci je slyšitelné, i když nijak výrazné.

Greenleaf vinyl