|
|
||||||||||
Docela mě láká hlouběji prozkoumat korelaci mezi momentálně dřímající newyorskou electropunkovou legendou Mindless Self Indulgence a ryze současným projektem HMLTD (původně Happy Meal Ltd., název změněn, aby z nich strejda Ronald nevysoudil tangáče). První jmenovaná kapela se s vulgární upřímností věnovala tehdejší informační přehlcenosti, oversexualizaci prakticky všeho a destruktivnímu hédonismu dané éry, čímž si, společně se svými legendárními koncertními projevy, zasloužila pozornost tehdejší mladé scény a udržela si v jistých kruzích doteď kultovní status. Druhá jmenovaná pak s podobným humorem i projevem promítá popkulturou pomatenou mysl dnešního posluchače, u kterého si po dobu pěti let udržela jeho zkoušenou pozornost až do vydání jeho prvního alba West of Eden. V čem že je mezi těmito projekty styčný prvek? Tím, jak efektně komentují svá témata zejména skrze jazyk osmdesátých let.
Už jenom při zběžném projetí fotografií kapely se zarytým homofobům samovolně vyhodí ruce z kloubů a veteránům osmdesátkových diskoték na lyžáku s YMCou začne podvědomě hrát v hlavě ústřední melodie klubu Modrá ústřice. Chlapci a chlapi tu 80s stylizaci s rezervou kdovíjak neberou a nejeden konzervativní otec mladého děvčete si vzpomene na vracející se noční můru o tom, jak si jeho dcera přivede domů nového kluka. Vzhledem k tomu, že kapela se jinak ke queer identitě nehlásí, dostala to pochopitelně sežrat v kontextu toho, že pouze zneužívá určitou subkulturní stylizaci. A kde to dostala sežrat? No tak, to dáte... ano, byl to samosebou magazín Vice. HMLTD ovšem neznázorňují v tomto směru jen věšáky letenského sekáče, nýbrž s tématem genderového prolínaní pracují zajímavě a celkem chytře i ve svých textech. Ale nejdříve k hudbě.
Položí-li vám někdo někdy otázku, jakou posloucháte muziku a vy obligátně odpovíte "Já poslouchám tak nějak všechno.", výjimečně to nebude obvyklá debilní lež, pokud si občas do uší pustíte West of Eden. Tahle deska si totiž dělá opravdu co chce. Přitom je z ní ale pořád cítit určitá profesionální zdrženlivost, záhadně nevlastní tomu, co si představíte pod mladými hudebníky, kterým mažou účty na sociálních sítích a Sony je vyhodilo ze své stáje ještě dříve, než jim vydali slíbené první album. Celá deska začne poctivou bassovou linkou jak ze starých alb Red Hot Chilli Peppers, v druhém (a nejlepším) tracku zase přivalí s nejhutnějším triphopovym rytmem, co jsem slyšel od Björčina Army of Me. Gender-bender dvojice písní o zpěvákovo alteregu Joanne pak v polovině stopáže vyloženě probudí celou desku v rytmu rozjařeného honkytonku. Dočkáme se i dnes obecně vzácné připomínky mladistvého brojícího popového optimismu (Blank Slate) či znejisťujících industriálních postupů v písni Death Drive.
Z výše uvedeného nicméně musí vyplývat, že zdali má album nějaký problém, je to nekoherentnost. A skutečně ani několik poslechů mě nedokázalo zpočátku zbavit přesvědčení, že poslouchám tak trochu hala-bala seřazenou kompilaci songů, který si vybrala kapela po pěti letech hraní na své první album. Onu pověstnou nit jsem ale nakonec přece jenom našel, a to skrze texty a vokální projev. V těchto elementech se teprve začne vyjevovat ten (ne)obyčejný příběh o hledání krásy skrze oproštění od standardní identifikace, vyžadované zkostnatělými zvyklostmi. Ať se již jedná o identifikaci genderovou či uměleckou.
I přesto je však ona hudební neukotvenost stále největší slabinou alba. Je samozřejmě příjemné těšit se s každým songem, co přinese další den, protože se zde fakt můžete dočkat čehokoli, nicméně místo toho, abyste po doposlouchání měli pocit, že jste právě slyšeli album, máte pocit, že jste právě slyšeli akorát několik písniček. Dobře napsaných a zábavných písniček, ale díky tomu postrádajícímu kontextu pak bohužel pozbývajících kýženého dopadu. Vzhledem k tomu, jakou hudební škálu deska zaobírá, je dost pravděpodobné, že si z ní spíše udělá ve výsledku každý svůj playlist tím, že si z ní vyřadí písně, které ho netankují (za mě to bude jednoznačně hranici kýče překračující Nobody Stays in Love). Je to asi obhajitelný přístup, ale z mého hlediska problematický. Možná jsem zdeformován těmi blackmetaly, kde interpreti zahajují nový hudební projekt kdykoli si koupí novou kytaru.
Autor hodnotí:
Čtenáři hodnotí:
Tvoje hodnocení:
Label:Lucky Number Music
Vydáno:Únor 2020
Žánr:pop-rock
Henry Spychalski - zpěv
Duc Peterman - kytara, samply
James Donovan - kytara
Zac Curse - klávesy
Achilleas Saradaris - bicí
1. The West Is Dead
2. LOADED
3. The Ballad of Calamity James
4. To the Door
5. Satan, Luella & I
6. Mikey's Song
7. Why?
8. 149 (featuring Tallulah Eden)
9. Joanna
10. Where's Joanna?
11. Death Drive
12. Nobody Stays in Love
13. MMXX A.D.
14. Blank Slate
15. War Is Looming
Konkhra
Alpha And The Omega
Junius
Days of the Fallen Sun (EP)
Desire For Sorrow
At Dawn Of Abysmal Ruination
Solefald
Norrøn Livskunst
Hetroertzen
Uprising Of The Fallen
Nocte Obducta
Mogontiacum (Nachdem die Nacht herabgesunken)
The Cult
Choice Of Weapon
Colosalist
Pass Into Oblivion (EP)
Žrec
Paměti
Leprous
Coal
Master's Hammer
Vagus Vetus
17. května vyjde páté řadové album pražských retropsychedeliků pojmenované Weird In A Weird Way. Křest proběhne 24.5. v Praze (Kasárna Karlín) a den n...
24.4.2024Psychedeličtí prog/blackers Hail Spirit Noir vydají 28. června u Agonia Records své páté dlouhohrající album, pojmenované Fossil Gardens. V současné c...
21.4.2024Pražské metalové vydavatelství a čím dál aktivnější nakladatelství MetalGate ohlašuje další knižní titul, kterým se na konci dubna stane kniha americk...
18.4.2024Hanging Garden streamují své live EP Citylight Sessions, které vychází u Agonia Records. Na koncert mrkněte na TOMHLE odkazu.
18.4.2024Ze svého nadcházejícího alba Cutting the Throat of God, které vyjde 14. června na Debemur Morti, zveřejnili Ulcerate nový singl To Flow Through Ashen ...
© ECHOES 2012, All Rights Reserved
Logo & web design by © Ondrej Hauser
Code by Ivosch
Runs on © iSys
Všechny články a recenze na stránkách echoes-zine.cz podléhají licenci Creative Commons
Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported.