Ihsahn - Das Seelenbrechen

IhsahnDas Seelenbrechen

Sorgh15.11.2013
Zdroj: Mp3 (320kbps)
VERDIKT: Čekání na Ihsahnovo nové album jsem příliš neprožíval. Od poslední návštěvy, na kterou se dostavila mnou stále nepochopená Eremita, jsem trpěl chmurem ze ztráty ikony, jež se pro mě náhle stala velmi nedostupnou. Ihsahn je nadmíru plodný autor, který svůj nekonvenční a geniální přístup mnohokrát potvrdil, ale předposledním počinem se mému chápání příliš vzdálil. Naštěstí mohu s klidným svědomím říct, že s aktuální deskou se vše v dobré obrátilo.

Album Das Seelenbrechen nabízí směr a souvislosti, které se dají s trochou snahy jasně číst.

Jako důležité vidím, že zcela odvanul odkaz Emperor, který čněl nad minulou tvorbou jako věčný stín a nemůže být překonán. Na závadu to nebylo, jen tam prostě BYL.

Z hlediska srovnání má novinka mnohem blíž k tvorbě Peccatum (např. skladba Pulse, jen tam hodit ženský zpěv), ale spíš stojí sama o sobě a nepotřebuje s ničím porovnávat. Metal jako takový se vkrádá jen zvolna, stal se z něj jeden z nástrojů rozšiřujících paletu použitých stylů. To množství nápadů, které se na „zlomené duši“ vyskytují, musí každého zaujatého fandu nadchnout. Inspirace přicházejí z mnoha směrů a činí z alba sbírku hodně odlišných pocitů. Aristokratickým odstupem a pompou na naši malost útočí orchestrální aranžmá, kde se zvuk klasických nástrojů doplňuje se sborovými zpěvy (Regen) a jako celek nám dávají pocítit naši titěrnost. Až krásné kytarové sólo mi vrací půdu pod nohy a trošku sebevědomí.

Z dalších inspiračních přítoků se valí proudy vod, které srovnávají hladinu autora a posluchače do stejné roviny. Potkávám jemné rockové balady doprovázené čistým zpěvem, které zavání atmosférou alb After, a angL, a tady si rozumíme. Pocity jako mé vlastní, jen je neumím s takovou grácií vyjádřit. K tomu mi slouží tato hudba. Nezapomnělo se ani na hrubou tvář projektu, která patří k jeho nejstarším podobám. Hledí na mě skrz noisově zašpiněnou Tacit 2, úvodní Hilber a řadu jiných, v bohatém marastu začleněných partů. Rovnováha je zachována.

Už na předchozích albech se koketovalo s ambientem a ten si našel svůj prostor i nyní. Jako ponorná říčka skrytá našim očím tu a tam vyvěrá, tehdy zachytíme víc než jen tlumený hukot v podzemí a můžeme se nechat omývat jeho dotěrnými vlnkami. Čerpá z bohatých zdrojů a neustává. Das Seelenbrechen si občas bere podobu svých předků, možností má tolik, že od nikoho jiného opisovat nepotřebuje. Ojedinělou výjimku tvoří dvě skladby, které se otírají o poetiku posledního období Opeth. Podobně jemné klavírní party, cinkot španělek, citlivý vokál. Obal alba je snad to jediné, co připomíná předchozí Eremitu. Pokračuje v grafice zajímavě skládaných slov, která tvoří název desky. Temné, sporé barvy a stručnost ve výrazu patří k věci. Není to kouzelný obraz nad postel, je to zobrazení zlomené duše. Výrazově skromná práce, která člověka vůbec nepřipraví na opulentí hodokvas, který je uvnitř.

S radostí musím konstatovat, že jsem u Eremity předčasně zlomil hůl. Z končin, kde se ztrácel jasný směr a poutník se motal v jakémsi kruhu, Ihsahn vykročil na pevnou půdu a rázným pohybem rozhrnul houští. Je ve skvělé formě.